Deník N hlásí poprvé zisk, Sme růst předplatitelů
Slovenské tituly Deník N a Sme anoncují zvyšující se počet předplatitelů na webu.
Slovenský Deník N (ve slovenštině Denník N), který začal vycházet poté, co do deníku Sme, vstoupila investiční společnost Penta, informoval, že ve třetím roce své existence se poprvé dostal do zisku. Zisk před odpisy, úroky a zdaněním EBITDA představoval loni 20 tisíc euro (cca 0,5 mil. Kč). Je to mnohem lepší výsledek, než který vydavatel plánoval, kdy počítal se ztrátou 168 tisíc euro. Výnosy se loni zvýšily o 33 % na 2,099 mil. euro (54,6 mil. Kč).
Deník N rovněž uvedl, že se mu podařilo vrátit část z počáteční investice, kterou mu poskytla šestice investorů – spolumajitelů společnosti Eset. Start deníku na podzim 2014 podpořili částkou 1,2 mil. euro (cca 31 mil. Kč), v loňském prosinci vrátil Deník N 210 tisíc euro z této investice.
Podle ředitele vydavatelství Deníku N Lukáše Fily stojí za pozitivním výsledkem několik nových projektů, které deník v uplynulém roce přinesl (měsíčník N Magazín, nové knihy, vývoj nového softwaru). Hlavním zdrojem příjmu jsou příjmy od předplatitelů. Předplatné si už vyzkoušelo téměř 60 tisíc lidí. „Příjmy z předplatného minulý rok výrazně překonaly náš plán a jsou zdaleka nejdůležitějším zdrojem, ze kterého financujeme tvorbu našich textů," píše ředitel vydavatelství Fila.
Deník N vychází od počátku v tištěné i internetové verzi. Rovněž na internetu je jeho obsah zpoplatněn.
S vývojem počtu předplatitelů je spokojen další z hlavních slovenských deníků – Sme (vydavatelství Petit Press). Při příležitosti svých 25. narozenin zveřejnil údaje, které ukazují, že počet aktivních platících předplatitelů online verze Sme.sk dosáhl na konci roku 2017 výše 25 tisíc. Společně s předplatiteli tištěné verze deníku představuje celkový počet předplatitelů Sme 38 tisíc. Má jít o nejvyšší číslo v historii deníku.
„Prodej předplatného na internetovém trhu, na kterém soutěží velký počet hráčů, se stal klíčovým způsobem financování kvalitního a nezávislého novinářského obsahu. Dosažené výsledky potvrzují, že tento model má u čtenářů na Slovensku perspektivu a další prostor k růstu," uvádí vydavatelství Petit Press.
Počet předplatitelů online webu Sme.sk se tak stále daří zvyšovat. Přesto ale příjmy z digitálního předplatného představují něco přes 10 % celkových výnosů z digitálních aktivit deníku. Důležitějším zdrojem je tak na webu stále inzertní výnos, řekl loni v srpnu MediaGuru.cz Peter Mačinga, člen představenstva Petit Pressu.
Po prvních pokusech v letech 2004 a 2005 začal deník Sme zpoplatňovat svůj obsah na internetu od roku 2011 v rámci systému Piano. Od ledna 2017 portál Sme.sk realizuje prodej online předplatného prostřednictvím svého vlastního systému.
Podrobný text o vývoji online předplatného můžete číst v článku: Sme.sk: Jak se úspěšně zamykal slovenský web.
-mav-