Red Bull: Nebojte se ve firmě dělat chyby

čtvrtek, 15. února 2018, 17:00 Marketing MediaGuru

Pro úspěch je důležité podporovat i nepovedené nápady, myslí si Milan Formánek z Red Bullu.

Cesta Red Bullu z tvůrce obsahu k vydavateli, foto: MediaGuru.cz

Cesta Red Bullu z tvůrce obsahu k vydavateli, foto: MediaGuru.cz

„Lepší, než půl roku něco pilovat, je pustit to ven nedokonalé. Může se vám totiž snadno stát, že během šesti měsíců příprav se svět změní,“ řekl na konferenci Marketing with Love Milan Formánek, jenž působí přes deset let v marketingu značky Red Bull v České republice. Právě schopnost umět dělat chyby a poučit se z nich je podle něj nezbytná pro rozvoj firmy. 

Jeho tým tak každý kvartál vyzkouší desítku nápadů, z nichž se jen třetina uchytí. „Důležité pro experimenty také je, abyste v rámci firmy měli dostatečně volný rozpočet. Na centrále jsem si vybojoval, že na našem trhu máme jen čtvrtinu rozpočtu naplánovanou, zbytek je uvolněný na nové nápady,“ prozradil Formánek. 

Red Bull se vedle produkce svého energetického nápoje velmi intenzivně věnuje od roku 2007 i budování vlastního Media House, v němž tvoří prémiový obsah, natáčí filmy, fotí, vydává časopis The Red Bulletin a v německy mluvících zemích provozuje vlastní Servus TV. „Podařilo se nám některé sportovní eventy dostat pod naší licenci, takže například Česká televize nám teď platí za obsah, kde se celou hodinu objevuje naše logo,“ podotkl Milan Formánek. 

Kromě toho se Red Bull soustředí na dlouhodobé partnerství se sportovci. „Sportovce oslovujeme ještě před tím, než se proslaví. V našem speciálním centru otestujeme jejich potenciál, zda mohou za pět let uspět, a pokud ano, podporujeme je v jejich vývoji. Časem se z nich stanou naši kamarádi. Když uspějí, naše partnerství proto vychází mnohem levněji než u nových sponzorů,“ popsal Formánek a dodal: „Spíše než abychom je do něčeho nutili, jim pomáháme realizovat jejich nápady. Tak jsme například umožnili Maximu Habancovi proskejtovat pražské metro.“

Red Bull podporuje desítky sportovců, foto: MediaGuru.cz.

Red Bull podporuje desítky sportovců, foto: MediaGuru.cz.

Sportovní obsah však není to jediné, co Red Bull zajímá. Tematicky je rozkročen i do umění, bydlení či technologií. Na hudebním poli například pořádá Red Bull SoundClash – „hudební bitvy“ mezi dvěma kapelami, které si před očima fanoušků předělávají a interpretují skladby navzájem, nebo prostřednictvím série Livi’n nechává nahlédnout do domovů známých osobností. 

Podle Formánka je nyní doba, kdy by firma měla mít i nějaký společenský přesah, a to nejen přes CSR projekty. „V rámci marketingu by firmy měly usilovat o zvyšování etického a estetického cítění obyvatel. Myslím si, že je to možné například tím, že nebudou inzertně podporovat nevkusná bulvární média, nebudou investovat do otravných pre-roll videí či venkovní reklamy. Kvalitním obsahem zase mohou bojovat proti balastu a fake news,“ myslí si Milan Formánek s tím, že k prolomení limitů mnohdy stačí málo.

-stk-