Účet deníků za rok 2017: Prodeje klesly o 5,5 %
Nejsilnějším vydavatelstvím na distribučním trhu placených novin je Czech News Center.
Souhrnný průměrný prodaný náklad českých deníků představoval v roce 2017 výše 702 267 kusů. Bylo to o 5,5 procenta méně než v roce 2016. Oproti předešlému roku tak jde o zpomalení poklesu prodeje deníků. Na druhou stranu se deníkům nedaří vylepšit bilanci v tradičních zdrojích odbytu: v pultovém prodeji a v předplatném.
Jediným deníkem, který meziročně loni zvýšil prodaný náklad, byly Hospodářské noviny (+5,5 %). Navýšení souvisí se zvyšováním prodeje elektronických verzí a ostatního prodeje. V pultovém prodeji ale HN vykázaly nejpříznivější vývoj (tj. s nejnižším meziročním poklesem).
V předplatném je třeba registrovat zvyšující se počet předplatitelů u deníků Czech News Center (Blesk, Aha!), přestože pro tyto deníky není předplatné hlavním distribučním kanálem.
Prodaný náklad deníků (ks), rok 2017
Prodaný náklad | rok 2017 | změna vs. 2016 (%) |
Blesk | 215 261 | -4,8 |
MF Dnes | 133 562 | -6,7 |
Deník | 125 072 | -6,8 |
Právo | 76 650 | -6,6 |
Aha! | 48 346 | -8,9 |
Lidové noviny | 36 872 | -4,6 |
Sport | 34 351 | -4,4 |
Hospodářské noviny | 31 844 | 5,5 |
celkem | 702 267 | -5,5 |
Pultový prodej deníků (ks), rok 2017
Pultový prodej | rok 2017 | změna vs. 2016 (%) |
Blesk | 175 514 | -7,2 |
Aha! | 46 077 | -9,4 |
MF Dnes | 42 287 | -9,3 |
Právo | 41 293 | -7,6 |
Deník | 31 728 | -13,9 |
Sport | 24 657 | -9,4 |
Lidové noviny | 10 018 | -10,7 |
Hospodářské noviny | 2 887 | -2,7 |
celkem | 374 461 | -8,6 |
Předplatné deníků (ks), rok 2017
Předplatné | rok 2017 | změna vs. 2016 (%) |
Deník | 84 883 | -7,4 |
MF Dnes | 75 590 | -6,2 |
Právo | 31 254 | -5,5 |
Hospodářské noviny | 18 955 | -7,3 |
Lidové noviny | 18 063 | -3,2 |
Blesk | 9 249 | 13,4 |
Sport | 3 303 | -0,1 |
Aha! | 510 | 8,9 |
celkem | 241 806 | -6,3 |
Z pohledu podílu vydavatelských subjektů na prodaném nákladu placených deníků je jedničkou Czech News Center (Blesk, Aha!, Sport) před skupinou Mafra (MF Dnes, Lidové noviny) a Vltava Labe Media (Deník).
Podíl vydavatelů na prodaném nákladu deníků (%), 2017
-mav-