Valentýna slaví třetina Čechů, útrata se zvyšuje

středa, 14. února 2018, 16:30 Marketing MediaGuru

Valentýna se chystá slavit třetina Čechů, každý osmý ale nedobrovolně. Útrata je o 300 korun vyšší než loni.

Vizuál „valentýnské“ kampaně obchodního řetězce Kaufland, zdroj: Kaufland

Vizuál „valentýnské“ kampaně obchodního řetězce Kaufland, zdroj: Kaufland

Svátek svatého Valentýna plánuje oslavit třetina Čechů, loni se na to přitom chystalo 6 z 10 oslovených. Zajímavé je, že každý osmý dotázaný bude svátek zamilovaných slavit nedobrovolně, tedy jen proto, aby byla drahá polovička spokojena. Vyplývá to z průzkumu, který v lednu realizovala Equa bank.

Byť počet lidí slavících Valentýna klesl, roste částka, kterou jsou lidé ochotni do oslav investovat. Zatímco loni měli Češi v úmyslu utratit průměrně 1 500 Kč, letos jde o více než 1 800 Kč.

Zdroj: Equa bank

Zdroj: Equa bank

Mezi oblíbený způsob, jak Valentýna oslavit, patří zůstat v soukromí, což  preferuje 40 %, či zajít na večeři (32 %). Zvýšený zájem o rezervace na sváteční večeři eviduje například gastronomický portál Restu, na němž proběhlo o 20 % rezervací více než loni. „Na počtech valentýnských rezervací vidíme, že jakkoliv je Valentýn často vnímaný jako komerční a importovaný svátek, tak lidé nechtějí riskovat gurmánský průšvih doma a návštěvu restaurace volí jako nejlepší variantu, jak svátek oslavit, a přitom neutrácet za kýčovitou komerci,“ říká Jiří Moskal, CEO Restu.cz.

Z dárků Češi nejčastěji volí květiny, parfémy, čokoládu, spodní prádlo, šperky, ale i erotické pomůcky, například o takové vibrátory se na Zboží.cz zajímalo téměř 13 % lidí. Na Valentýna se tak spoléhají jednotlivé značky, prodejci i řetězce.

Pro čokolády představuje svátek zamilovaných jeden z prodejních vrcholů roku, do kterého neváhají investovat marketingové prostředky. Pravidelně se na něj soustředí značka Milka, jež letos připravila speciální valentýnské balení pralinek, kam je možné napsat ručně psaný vzkaz. Komunikuje v outdooru a na internetu, na sociálních sítích se spojila s hudební kapelou Slza. Značka Orion se zase rozhodla zopakovat na Valentýna svůj Čokoládový ateliér a švýcarský Lindt spustil soutěž o romantickou noc v luxusním hotelu.

Klíčový vizuál k valentýnské kampani značky Milka

Klíčový vizuál k valentýnské kampani značky Milka

Kromě čokolád však na Valentýna sázejí i další značky, například v televizi se objevuje reklamní spot šperků Pandora, společnosti Tchibo nebo Alza.cz. Řada dalších připomíná svátek na svých sociálních sítích nebo ve výlohách svých obchodů - značka Baťa tak například komunikovala speciální akci „Přijď single a odejdi v páru“.

Řetězce dávají prostor svatému Valentýnu ve svých reklamních letácích. „Nejčastěji se v nich objevují sekty a tematicky laděné čokolády a bonboniéry,“ vysvětluje Petr Miklík, marketingový manager nákupního rádce Kupi.cz. Nicméně někdy i řetězce překročí standardní komunikaci s motivy srdíček a květin a pustí se do něčeho odvážnějšího. Letos to na svých webových stránkách i sociálních sítích předvedl řetězec Kaufland, který  nabádá k antivalentýnu, tedy k oslavě „nejblbějšího svátku v roce“. Hlavním vizuálním motivem kampaně je vepřové srdce, na které je navázaná i produktová nabídka.

Vepřové srdce doplňují různé hlášky, jež je možné sdílet dál, například: „Láska spaluje. Nezapomeň narazit hasičák.“, „Na Valentýna mám alergii.“ nebo „Nemůžeš žít bez lásky? Tak to zkus bez kyslíku?“. Kampaň vyvolala na sociálních sítích nemalou odezvu, pozitivní i tu negativní.

-stk-