Křetínského zásah na mediálním trhu se zvyšuje o miliony
Daniel Křetínský novou akvizicí na mediálním trhu zvyšuje počet lidí, které osloví svými médii.
Mediální skupina Czech Media Invest (CMI), reprezentovaná Danielem Křetínským, vstupuje akvizicí rozhlasových stanic dosud patřící francouzské skupině Lagardere Active do nového segmentu na českém mediálním trhu. Do této chvíle se primárně profilovala v tištěných médiích (deníky, časopisy), poté v knižním segmentu a rovněž na internetu. Investiční aktivity Daniela Křetínského se společně s Patrikem Tkáčem rozpínají i do oblasti e-commerce (především Rockaway – Mall.cz, Heureka.cz aj.).
Na mediální trh vstoupil Daniel Křetínský na konci roku 2013, kdy společně s Patrikem Tkáčem odkoupili aktivity švýcarské společnosti Ringier v segmentu tištěných médií. Touto akvizici se Czech Media Invest, hlavní akcionář skupiny Czech News Center, stala nejsilnější skupinou v tištěných médiích (deníky Blesk, Aha!, Sport, časopisy Reflex, ABC, magazíny spojené se značkou Blesk aj.). Posílení pozice v tištěných médiích přinesla také pozdější akvizice (rok 2016) části titulů vydavatelství Mladá fronta, kdy pod křídla Czech News Center přišel deník E15, další časopisy (např. Sluníčko, Mateřídouška, Dieta, Moje Psychologie, Lidé a země, ForMen aj.) a rovněž webové stránky.
Výsledkem těchto nákupů je aktuální postavení CMI jako nejsilnější mediální skupiny v tisku: kumulovaný zásah všech titulů ovládaných Czech Media Invest představuje čtyři mil. čtenářů na vydání (CNC: 3,3 mil., CN Invest 0,7 mil., zdroj: Media projekt 3+4Q/2017).
Na internetu dosahuje podle dat NetMonitoru měsíční počet reálných uživatelů 7,3 milionu a CNC je podle březnových dat třetím nejsilnějším hráčem českého internetu. Nejsilnějším internetovým médiem ve skupině CNC je Blesk.cz (měsíční návštěvnost v březnu 3,8 mil. RU), dále web Živě, který přišel do portfolia CNC akvizicí Mladé fronty (měsíční návštěvnost 1,76 mil.), Reflex.cz (1,7 mil.), E15.cz (1,6 mil.), Auto.cz (1,3 mil. RU) či Info.cz (1 mil.) nebo Mimibazar.cz (1 mil.).
Na knižním trhu patří do aktivit podnikatelů Křetínského a Tkáče společnost Euromedia Group, která je podle dostupných údajů obratově nejsilnějším subjektem na knižním trhu a druhým nejsilnějším z pohledu počtu vydaných titulů ročně. Významně posílila i v distribuci, když koupila kamenné prodejny Neoluxor a ještě před tím distributora cizojazyčných knih Folio a společnost Bookretail, která provozuje e-shop Levneucebnice.cz.
Získané rádiové stanice (Evropa 2, Frekvence 1, Bonton, Dance Radio a 50% podíl v rádiu Zet) přinášejí do skupiny dalších 1,7 mil. posluchačů denně a 2,9 mil. posluchačů týdně. Z pohledu počtu lidí, která tato rádia oslovují, jde o největší zásah na rádiovém trhu. Z pohledu podílu na poslechovosti (do toho se promítá i délka poslechu) je Lagardere Active druhým nejsilnějším komerčním subjektem, s připočítáním Českého rozhlasu třetím největším na trhu celkem. Rozdíly v podílu na poslechovosti jsou ale u této trojice velmi těsné a jejich postavení je v zásadě vyrovnané.
Mediální zásah Czech Media Invest
tisk | online | rádia | knihy | |
značky | Blesk, Aha!, Sport, E15, Reflex, ABC, Mateřídouška, Sluníčko, Svět motorů, Auto Tip, Blesk pro ženy, Blesk Hobby, Blesk Zdraví, Moje psychologie, Dieta, Moje zdraví, FOOD, Maminka, ForMen, Lidé a země | blesk.cz, živě.cz, reflex.cz, e15.cz, auto.cz, maminka.cz, info.cz, Mimibazar.cz a další | Evropa 2, Frekvence 1, Bonton, Dance radio, Zet | Euromedia, Neoluxor, BookRetail |
zásah | 4,04 mil. | 7,1 mil. | 2,9 mil. | NA |
postavení v segmentu podle zásahu | 1. | 3. | 1. | NA |
Ke kompletnímu mediálnímu pokrytí schází Czech Media Invest televizní médium, kde by se nabízela televizní skupina Nova.
-mav-