Privátní značky Dr. Maxe dosáhly obratu 1,1 mld. korun

čtvrtek, 12. dubna 2018, 15:20 Retail MediaGuru

Obrat privátních značek lékárenské sítě Dr. Maxe dosáhl v loňském roce 1,1 miliardy korun.

Zdroj: Česká lékárna holding

Zdroj: Česká lékárna holding

Lékárna Dr. Maxe, patřící do investiční skupiny Penta, i nadále rozšiřuje svou pobočkovou síť,  působí nejen na českém, slovenském a polském trhu, ale od loňského roku také v Srbsku, Rumunsku a Srbsku. Letos zároveň spustí čtyři pilotní prodejny zaměřené pouze na zdravotní potřeby. Za loňský rok dosáhla zastřešující společnost Česká lékárna holding 16,108 miliard korun, což představuje v meziročním srovnání 8% růst. Více než miliardu z toho tvořily privátní značky. 

Budování a remodeling prodejní sítě 

Ke konci roku čítala síť lékáren Dr. Maxe 423 poboček – deset prodejen loni nově vystavěla, 16 získala akvizicí. „Nemáme ambici dosáhnout na 500 poboček, v současnosti evidujeme ještě 30 míst, kde bychom si pobočku přáli mít, ale na každou případnou akvizici pohlížíme individuálně. Spíše než mocné rozšiřování se chceme věnovat optimalizaci sítě podle pohybu a přání lidí,“ uvádí generální ředitel Daniel Horák. 

Od dubna roku 2016 probíhá v celé síti také remodeling, kde větší prostor získávají samoobslužné zóny. V letošním roce by měl být dokončen. Do konce tohoto roku by měly být na vybraných 100 pobočkách dodělány dermocentra, které Dr. Max uvedl na trh loni a do jejichž výstavby investuje 200 milionů korun. „Pro dermocentra jsme se rozhodli, abychom nebyli tak závislí na lécích regulovaných státem. U nás dnes tvoří nereceptová část obratu až 40 %,“ vysvětluje Daniel Horák. V dermocentrech prodávají proškolené dermoporadkyně z řad zaměstnanců lékáren. Součáastí projektu jsou také vlastní dermoprodukty, například sluneční péče Equilibria, značka pečující kosmetiky Nuance či exkluzivní distribuce značky Uriage. 

Kromě toho uvede letos Dr. Max pod svou značkou novou specializovanou síť na zdravotní potřeby, jež se od lékárenské bude odlišovat barvou – místo zelené využije modrou, opět v kombinaci s bílou a červenou. „Ke zdravotnickým potřebám je zapotřebí nejen mnohem větší prostor, ale například i zkušební kabina. Zákazník vyžaduje mnohem více času než v klasické lékárně,“ vypočítává důvody Daniel Horák. Mezi nejvýznamnější sortiment budou patřit potřeby pro inkontinenci, obvazový materiál, měření, zdravotní obuv, ale i sortiment pro děti a kojící matky či produkty související s aktivním životním stylem, vyžadující tejpy či speciální bandáže. Nemalý důraz bude kladen na vlastní značky, pod nimiž Dr. Max nabízí prostředky k ústní hygieně nebo teploměry. První prodejny budou otevřeny v Chebu, v Praze Modřanech, v Sedlčanech a v Brandýsu nad Labem. 

 

Vizualizace nové sítě Dr. Max, specializované na zdravotnické potřeby, zdroj: Česká lékárna holding

Vizualizace nové sítě Dr. Max, specializované na zdravotnické potřeby, zdroj: Česká lékárna holding

E-shop, který Dr. Max provozuje na svých stránkách, zaznamenal v loňském roce 404 milionů korun, což je přes 100 % více než v loňském roce. Na celkových tržbách se podílí 2,5 %, v oblasti volného prodeje 8% podílem. Přes internet bylo minulý rok vyřízeno 635 tisíc objednávek, z toho 84 % bylo vyzvednuto osobně na lékárně. „Od konce loňského roku zavádíme také nový rezervační systém přímo v lékárnách, který by měl být do června aplikován do celé sítě,“ popisuje Daniel Horák s tím, že novinka umožňuje zkontrolovat, zda online objednané položky jsou přímo na pobočce. Pokud ano, objednávka je připravena k odběru v řádu minut. 

Privátní značky jsou v lékárenství fenomén

Privátní značky Dr. Maxe dosáhly v roce 2017 na českém trhu obratu 1,11 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 25 %. V celé síti to bylo dokonce 1,85 miliard korun. „Ve volném prodeji se stala naše značka na konci roku dokonce nejprodávanější,“ říká Daniel Horák. Většinu (84 %) obratu tvoří neregistrované přípravky, 12 % registrované a 4 % dermokosmetika. 

Vlastní značku uvedl Dr. Max poprvé v roce 2012, a to v kategorii doplňků stravy, vitamínů a čajů. Postupně bylo portfolio doplňováno o léky, masti, náplasti (2013), sirupy, probiotika (2014), již zmíněnou sluneční péči Equilibria (2015) a dermokosmetiku Nuance (2016). Loni Dr. Max uvedl kompletní dentální péči Pro32 a letos prémiovou kloubní výživu. Celkem čítá privátní sortiment 700 položek, z toho 320 je dostupných na tuzemském trhu.  

Zvýšený zájem o privátní značky souvisí i se změnou ve věrnostním programu, v němž je registrováno 2,8 milionů zákazníků. Od začátku letošního roku nabízí Dr. Max všem bez výjimku slevu až 50 % z doplatku na předepisované léky, předtím byla dostupná jen seniorům, zdravotně hendikepovaným, dětem a válečným veteránům. Po celý rok bude změnu Dr. Max komunikovat nadlinkovou kampaní. Podle Daniela Horáka je věrnostní program rovněž v souladu s GDPR, které vstoupí v platnost 25. května 2018. 

V marketingové komunikaci Dr. Max komunikuje celoročně, kromě klasických médií rozvíjí své sociální sítě a aplikace. Vydává zákaznický časopis Maximum, a to jak v tištěné, tak digitální formě, rozvíjí rovněž také svůj online content na blogu Magistra Máma či Beauty Buzz. 

Dr. Max je na českém trhu největším lékárenským řetězcem. Jejím konkurentem jsou lékárny Benu, které mají 211 poboček, Devětsil (25) či Na zdraví (14). Ze sítí sdružující nezávislé lékárny je to Moje lékárna s 380 poboček, Alphega (270), PharmaPoint (230), CoPharm (211), Magistra lékárna (200) či Družstvo lékáren (57). Na internetovém poli je to zejména Lékárna.cz, opět Benu a Pilulka.cz, která má dnes téměř tři desítky kamenných lékáren.

-stk-