Služeb sdílené ekonomiky využila zatím čtvrtina Čechů
Povědomí o službách sdílené ekonomiky zatím není v Česku příliš velké, nejznámější je Zonky.
Znalost o sdílené ekonomice má necelá třetina české populace (29 %), vyplynulo z únorové vlny výzkumu agentury Ipsos pro Českou asociaci sdílené ekonomiky (ČASE). Přibližně čtvrtina Čechů alespoň někdy nějakou sdílenou službu vyzkoušela. Své služby nebo majetek nyní nabízí osm procent lidí v Česku, dalších deset procent se na to chystá.
Podle realizátorů výzkumu a asociace je tak potenciál sdílené ekonomiky značný. Stále dvě třetiny lidí neví, co sdílená ekonomika je. Ti, kteří o pojmu slyšeli, vnímají pod ním většinou pronájem, půjčování nebo sdílení.
Než samotný pojem sdílené ekonomiky jsou známější jednotlivé značky. Zonky zná díky masivní reklamní kampani 74 % respondentů, Uber 62 % (u něj nastal velký nárůst od srpna 2017, konkrétně o 22 procentních bodů). „Zajímavostí je, že domácí služby jsou sice využívány méně lidmi než ty nadnárodní, ale zato jsou svými zákazníky využívány častěji. Značky jako Hlídačky.cz či Zonky si dokáží se svými uživateli tvořit velmi intenzivní dlouhodobý vztah,“ uvedl Patrik Czetö, předseda České asociace sdílené ekonomiky. Nejvyužívanější službou sdílené ekonomiky je podle výzkumu Uber, jehož využívanost narostla z šesti procent loni v srpnu na deset procent v únoru 2018.
Hlavním důvodem využití služeb sdílené ekonomiky je touha po finanční úspoře (60 %) a zkoušení nových věcí. Naopak, lidé službu nevyužívají proto, že v jejich bydlišti žádné nefungují (33 %) a také, že mají obavy ze sdílení s cizími lidmi (20 %). Služby sdílené ekonomiky vyhledává více mladší generace do 34 let.
Většímu rozšíření sdílené ekonomiky by pomohla jasná pravidla a případně více informací o uživatelích. Stoupá také podpora regulace sdílené ekonomiky – 41 % lidí nyní regulaci podporuje, proti je 33 %. „V rámci spolupráce společně s Hospodářskou komorou navrhujeme jasně definovat hranici mezi příjmem z příležitostné výdělečné činnosti a podnikáním, a to prostřednictvím finančního limitu. Mezi naše další doporučení patří rozdělení sdílené ekonomiky do tří kategorií podle příjmů poskytovatelů, povinná registraci poskytovatelů sdílených služeb, paušální daně a či zajištění adekvátní úrovně ochrany spotřebitele,” sdělil Patrik Czetö.
O výzkumu
Výzkum v České republice byl realizován agenturou Ipsos metodou online dotazování na reprezentativním vzorku dospělé internetové populace ČR ve věku 18-65 let (dle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště). Celkem se ho zúčastnilo v únoru 2018 – 1006 respondentů, v srpnu 2017 - 1003 respondentů.
-mav-