V politické kampani je nejdůležitější autenticita kandidáta
Osobnost politika musí v kampani vystupovat přirozeně, shodli se kreativci na ADC summitu.
Politický marketing je specifický, a to zejména tím, že místo neživého produktu prezentuje lidskou bytost, která musí během kampaně vystupovat přirozeně i se svými nedostatky. Zaznělo to na letošním ADC Summitu, který se zabýval potenciálem kreativců a marketérů ovlivnit a změnit svět k lepšímu.
Osobnost kandidáta by v prvé řadě neměla být lámána proti jeho přirozenosti. „Vyplatí se, když kandidáta do ničeho nenutíte. Pokud to uděláte, lidé to poznají, i když to nedokážou přesně pojmenovat. Prostě pocítí, že jim na něm něco nesedí,“ uvedl Peter Hajdin, který se spolu s Adamem Znášikem podílel na vítězné kampani Andreje Kisky. Slovenský prezident kupříkladu nebyl zpočátku silný rétor. „Myslím, že se obecně vyplatí přiznat své chyby. Kupříkladu takový Babiš je svou čechoslováčtinou a chaotickým stylem vyjadřování mnohým lidem sympatický,“ řekl Hajdin.
Prostor pro přirozenost se snažili nechat svému kandidátovi i kreativci, kteří pracovali na kampani prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše. „Nechtěli jsme lámat osobnost pana profesora. Každý z nás má svůj vlastní charakter a s tím je potřeba v kampani pracovat,“ řekla Iva Hadj Moussa, kreativní ředitelka agentury McShakespeare. „Někomu mohl přijít nevýrazný nebo suchý, ale kdybychom ho nutili do něčeho jiného, nebylo by to autentické,“ doplnila.
Klíčem k úspěchu je však kromě autenticity kandidáta i jeho ohromná chuť vyhrát a v neposlední řadě jasně definovaná strategie, která by se neměla v průběhu štěpit. „To byla podle mě chyba v naší kampani. Zpočátku jsme si jasně řekli, že kampaň se bude odvíjet od sloganu ,Na Hrad s čistým štítem‘ a že nebudeme Jiřího Drahoše spojovat s imigrací. Nakonec se ale začala myšlenka čistého štítu upozaďovat a do popředí se dostávala imigrační tematika,“ vysvětlil režisér Tomáš Mašín. Další výraznou chybou bylo podle něj také odmítnutí účasti v televizní debatě na Nově: „Miloš Zeman tak zbytečně dostal navíc příliš mediálního prostoru jen pro sebe. Bylo zbytečné se bát, že by Drahoše rétoricky rozdrtil.“
„A nakonec, i když máte všechno připravené, stejně potřebujete k vítězství i zatracené štěstí,“ přiblížil Peter Hajdin. U Andreje Kisky, který stál proti tehdejšímu premiérovi jednobarevné vlády Robertu Ficovi, se to povedlo i díky tomu, že protikandidát útočil až příliš. „Tak moc se Fico snažil našeho kandidáta zničit, až se lidé spíše přimkli k tomu slabšímu,“ dodal Hajdin.
Politika pohledem ilustrátora
Kromě politického marketingu vystoupil na ADC Summitu také kubánsko-americký ilustrátor Edel Rodriguez, jehož tvorba se objevuje na titulních stranách časopisů Time, Newsweek nebo Der Spiegel. V poslední době se zaměřuje na karikatury amerického prezidenta Donalda Trumpa. „Rád sleduju, jak se moje ilustrace stávají součástí života a dokážou rozproudit diskusi,“ popsal Rodriguez. Některé sám lepí po ulicích, jiné si lidé tisknou na demonstrace a fotí se s nimi. Svou ilustraci Meltdown, kterou reagoval na Trumpovo rozhodnutí odstoupit od Pařížské dohody, donesl například do jednoho z Trumpových hotelů, následně se dostala nejen na titulky časopisů, ale i do televize či na nehty.
Kreativita ve válečné zóně
O využívání kreativity za účelem ovlivnění světa k lepšímu se dlouhodobě snaží také manželská dvojice Andreje a Jarmily Štukových, kteří v rámci svého projektu One Blood vyhledávají různé komunity umělců, skateboardistů či parkuristů v zemích třetího světa a pomáhají jim se prosadit. V Bangladéši tak například našli jediné tři skateboardisty a natočili s nimi video, které následně převzal známý skateboardingový youtube kanál Ride. V Ugandě zase objevili rappera McBurneyho ze slamu, jehož přivezli na Hip Hop Kemp, kde vystoupil společně s Prago Union. Postupně se mu podařilo proslavit se napříč africkým kontinentem.
Další aktivity Štukových se zaměřují na přiblížení toho, jak vypadá život ve válkou poškozené zemi, jedním z příkladů je i využití 360° záběrů pro video Selfie z války.
I Kazma Kazmitch už řeší karmu
Potenciální pozitivní vliv své tvorby už řeší také Kazma Kazmitch a Markus Krug, kteří stojí za One Man Show. „Snažíme se, aby vše, co děláme, mělo i nějaký pozitivní vliv, aby se lidem, které nachytáme, nikdo nesmál ve škole nebo jim to nezničilo kariéru,“ vysvětlil Krug s tím, že například díl s Katy Perry, kdy mimo jiné obelstili dva její fanoušky, by už teď ven nepustili.
„Víme, že kvůli dosahu, který máme, už musíme mít i zodpovědní. Proto akci někdy vědomě ponecháme tam, odkud bychom mohli potenciálně vytřískat mnohem víc. Například Jim Carrey na předávání Českých lvů mohl být mnohem větší průšvih, ale raději jsme do toho už nešli,“ osvětlil Kazma Kazmitch.
Příkladem té „dobré karmy“ může být například akce s nastrčeným hercem v pořadu Prostřeno, který měl poukázat na problematiku Tourettova syndromu. „Tento díl jsme připravovali celkem rok a měl na Stream.cz takovou sledovanost, že museli přikupovat zahraniční servery. Byl to největší peak v historii českého internetu,“ dodal Kazma. Projekt byl ostatně oceněn i na letošní soutěži ADC Creative Awards, kde získal Grand Prix a k tomu ještě tři zlata.
V rámci One Man Show také nově vznikl nadační fond, jenž se má věnovat „osvětové činnosti a zlepšení stavu společnosti a světa“. „I náš nadační fond bude však nést rozměr naší One Man Show. Proto se konkrétní akce lidé dozví, až přijde čas,“ naznačil Kazma.
Přehled výsledků soutěže ADC Creative Awards naleznete zde.
-stk-