CNC kupuje Bileto a startuje jízdní řády

úterý, 22. května 2018, 10:05 Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

Na službě Bileto.cz nás zajímají nejen jízdní řády, říká šéf digitálu Czech News Center Matěj Hušek.

Matěj Hušek, foto: Czech News Center

Matěj Hušek, foto: Czech News Center

Mediální dům Czech News Center prostřednictvím sesterské společnosti CIL (Czech Innovation Lab), která patří stejně jako CNC do koncernu Czech Media Invest, rozšiřuje své portfolio o další typ služby uživatelům internetu. Nově jsou pod Blesk.cz dostupné jízdní řády Bileto, ty fungují na platformě, kterou původně vyvinul stejnojmenný startup ze skupiny Rockaway. Investiční skupina Rockaway měla Bileto ve svém portfoliu poslední čtyři roky. Nové jízdní řády nabízí způsob plánování cesty, vyhledávání spojů a u některých dopravců i propojení na jejich e-shop pro nákup jízdenky

O důvodech a cílech akvizice jsme mluvili s Adamem Raškou, výkonným ředitelem společnosti Bileto, a s Matějem Huškem, ředitelem digitálních médií Czech News Center (CNC).

Jak vůbec k akvizici došlo? Vzešla aktivita od Bileta, nebo od Czech News Center?

Adam Raška: Naším záměrem, který jsme si stanovili už před několika lety, bylo vybudovat národního vyhledávače spojů veřejné dopravy. Pro tuto myšlenku jsme hledali silného mediálního partnera. Myslím ale, že jsme se s CNC potkali, protože pokud vím, tak CNC uvažovala o rozšíření portfolia služeb tímto směrem.

Matěj Hušek: Czech News Center se neustále po trhu rozhlíží a vytipovává si zajímavé projekty. Bileto se nám líbí pro svoji uživatelskou přívětivost a kvalitu nabídky. Řeší věci na úrovni doby, což není případ všech služeb na českém trhu. Podstatné také je, že Bileto není pouze vyhledávačem jízdních řádů. Nás na té službě zajímá i další rozměr, který chceme rozvíjet. Bileto je zároveň robustním systémem pro dopravní společnosti, který umožňuje plánování a prodej jízdenek. Na jedné straně jde tedy o jízdní řády, které mají potenciál návštěvnosti, a pak je druhá – transakční noha, která by nám do budoucna měla umožnit diverzifikovat naše příjmy.

Když se podíváme zpět na vývoj Bileta v uplynulých letech, co považujete ve vývoji služby za podstatné?

Adam Raška: Bileto v posledních letech budovalo rezervační systém s prodejem jízdenek. Jízdenky prodáváme přes různé kanály. Budujeme portály pro dopravce, které spravujeme, a díky napojení na další dokážeme přes portály jiných dopravců prodávat jízdenky. Prodej je možný i přes aplikaci, kterou používají stevardi nebo řidiči, kteří tak mohou prodávat jízdenky. My jsme správci rezervačního systému. Různé kanály posílají dotazy na Bileto a ptají se na dostupnost jízdenek a jejich cenu. Následně je informujeme o dostupnosti nebo obsazenosti. Dopravcům nabízíme nový prodejní kanál. Jde o společnou službu jízdních řádů, kde je cílem dojít až tak daleko, že budeme jízdenky prodávat napřímo.

Služba v podobě jízdních řádů je už tedy aktivní?

Matěj Hušek: Ano, jízdní řády běží cca měsíc v beta provozu na Blesk.cz. Zatím si testujeme reakce uživatelů a službu aktivně nepropagujeme. V této fázi jde o základní produkt, který budeme dál rozvíjet. Rezervační a prodejní systém funguje asi 2 až 3 roky, má svoji klientskou bázi a plánujeme zde další postupný rozvoj. Nelze to proto vnímat pouze tak, že začínáme s jízdními řády. Jde o komplexnější byznys, který stojí na obou zmíněných částech.

Adam Raška: Naším cílem je propojit dva světy. Prodej jízdenek, který děláme roky, se světem nového vyhledávače. Spolupracujeme například s Arrivou (největší autobusový dopravce v Česku s odhadovaným tržním podílem 20 % a zároveň železniční dopravce, pozn. red.), kde už máme propracovaný systém. Můžeme ho nabídnout i dalším dopravcům. V ideálním výhledu si zákazník na vyhledávači Bileta koupí jízdenky napřímo. A jednou si je snad koupí i přes více dopravců.

Na co se teď chcete zaměřit?

Matěj Hušek: Naším zájmem je platformu postupně rozšiřovat k většímu množství dopravců. Jsem přesvědčen o tom, že Bileto je natolik kvalitní produkt, že má velký potenciál nejen pro dopravce v Česku, ale i pro jejich sesterské firmy v zahraničí.

Adam Raška, foto: Bileto

Adam Raška, foto: Bileto

Co Bileto nabízí jiného než konkurence?

Adam Raška: Většina vyhledávačů jízdních řádů pracuje s tím, že při plánování tras je třeba znát název zastávky. V případě Bileta to neplatí, u nás je možné vyhledávat podle adresy. Systém pak dopočítá i pěší chůzi od poslední zastávky. Vyhledávat je možné i podle názvu institucí – například jedu na přijímací zkoušky na Technickou univerzitu, tak zadám jen název školy. Je možné zadávat i oblíbená místa a ukládat si je na hlavní stránku. Pak už lze vyhledat dopravní spojení na „jeden klik“. Ohlasy, které zatím na službu máme po zhruba měsíčním testování, jsou velmi dobré. I proto už chceme službu uvést v ostrém režimu. Věříme tomu, že máme opravdu dobrý produkt.

Jaké budou další kroky po akvizici? Přestěhuje se Bileto do budovy Czech News Center?

Matěj Hušek: To teď není rozhodující. Adam Raška zůstává výkonným ředitelem Bileta. Akvizice se týká i celého týmu, což je asi dvacet velmi kvalitních a zapálených profesionálů. To je alfa a omega  úspěchu produktu.

Co ještě plánujete rozvíjet?

Adam Raška: Chceme dojít k přímému prodeji lístků. U některých prodejců máme možnost prodávat na jejich webových stránkách, ale chceme dojít k tomu, aby prodej měl zákazník jednodušší.

Klíčové pro další vývoj se zdají být další jednání s dopravci. Jednáte i s Ropidem?

Adam Raška: Jednání probíhají. Nabízíme silný prodejní kanál pro dopravce, který budeme značně propagovat a výhledově se budeme propojovat s dalšími dopravci, třeba i na mezinárodní úrovni. Jsme připraveni na dopravce všech velikostí. Dokážeme přivést dopravce z lodní dopravy. Máme přidanou hodnotu v prodeji cyklobusů. Je hodně lokalit, které jsou obsluhovány cyklobusy, kde není prodej online. Bileto to může nabídnout. Pro zákazníky připravujeme mobilní aplikaci.

Kdy by tyto cíle mohly být naplněny?

Adam Raška: Těžko specifikovat. Tímto směrem jdeme a chceme, aby ty bylo co nejdříve.

Jak reálná je vize nákupu jednotného jízdného, který uznají všichni dopravci?

Adam Raška: Trh se na příchod národního tarifu, kde si dopravci budou moct předávat cestující na jednu jízdenku, teprve připravuje. Legislativní rámec na to zatím není plně připraven. Pokud ale dopravci budou u nás v platformě, tak zákazník bude mít díky aplikaci jízdenky na jednom místě.

Chcete se vymezovat vůči Idosu? (Jde o internetový jízdní řád, který provozuje Mafra, pozn. red.)

Matěj Hušek: Naše strategie je mít nejlepší produkt, nejlepší jízdní řády na trhu. To je jedna věc. Druhá věc je prodej jízdenek.

Adam Raška: Není naším záměrem vyvolávat konkurenční boj. Idos je zaběhlá služba. Naše služba je jiná. Chceme zákazníkovi nabídnout veškeré možnosti přepravy z bodu A do bodu B. Zatím jsou to vlaky, autobusy, MHD a pěší cesty. Do budoucna je ale možné, že budeme přidávat i další možnosti přepravy. Dokážeme přivést nové lidi a tím trh zvětšovat.

Co ovlivní rozvoj dalších možností, o kterých mluvíte?

Adam Raška: Vlivy jsou spíš obchodní. Zabýváme se tím, jak zapojit carsharing a bikesharing. Je to jedna z cest, kam se chceme rozvíjet.

Transakční část Bileto.cz nám pomůže diverzifikovat příjmy tak, abychom nebyli závislí pouze na inzerci.

Matěj Hušek

Bude Bileto zařazeno do firemního uspořádání Czech News Center?

Matěj Hušek: Dojde ke stoprocentnímu převzetí firmy Bileto a bude zařazena pod jednu z dceřiných firem. Jízdní řády poběží na doméně Bileto.cz, produktová stránka platformy pro dopravce bude na Bileto.com.

Jak Bileto zapadá do digitálního portfolia CNC?

Matěj Hušek: Jízdní řády jsou masová služba, kterou doposud nemáme. Transakční část nám podobně jako naše jiné weby (Hledejceny.cz, Mimibazar.cz) pomůže diverzifikovat příjmy tak, abychom nebyli závislí pouze na inzerci.

Kolik přinese k obratu digitálních médií CNC?

Matěj Hušek: To nebudu komentovat.

A pokud jde o očekávání z pohledu vývoje návštěvnosti a zájmu uživatelů?

Matěj Hušek: Byznys plán jsme nastavili relativně konzervativně. Do roka očekáváme návštěvnost na úrovni nižších stovek tisíc reálných uživatelů. Počítáme se stabilním ročním růstem. V horizontu 3-4 let se plánujeme dostat na počty uživatelů, které jsou zajímavé z pohledu návštěvnosti webu a také z pohledu prodeje jízdenek.