AKTV: Online hráči zvyšují investice do TV reklamy
Online společnosti spoléhají na televizní reklamu stále více, ukazují data, která shromáždila AKTV.
Údaje shromážděné skupinou The Global TV Group, neformálním uskupením asociací televizních společností a medizastupitelství v Evropě, USA, Kanadě, Austrálii a Střední Americe, ukazují, že od Brazílie po Německo si společnosti jako Amazon, Zalando, Netflix, Expedia a Airbnb budují svou image, pověst a zajišťují prodej i díky zásahu a vlivu televize.
V České republice od roku 2015 do roku 2017 online sektor zdvojnásobil své hrubé výdaje za televizní reklamu a dosáhl částky 47.4 milionů euro, uvedla asociace AKTV, která vychází z dat Nielsen Admosphere.
„Televizní reklama dokáže e-commerce obchodníkům přinést nejen velmi působivý okamžitý efekt, ale zcela nenahraditelná je v budování a podpoře značky a mezi ostatními mediatypy zcela vyniká také svým téměř stoprocentním zásahem. Televize tak pro velké online společnosti zůstává těžištěm jejich mediálního mixu a řada z nich své televizní investice kontinuálně navyšuje,“ je přesvědčen prezident AKTV Jan Vlček.
Má to dobře ilustrovat i příklad největšího českého televizního zadavatele z řad internetových obchodníků, společnosti Alza.cz. Podle monitoringu reklamních investic v posledních letech investovala do TV zhruba třikrát více než do online nebo tištěné reklamy a své výdaje za internetovou reklamu mezi lety 2015 a 2017 téměř zdvojnásobila. Podobný trend vykazuje i druhý největší zadavatel, společnost Invia.cz, která v posledních letech setrvale snižuje výdaje do online reklamy a naopak masivně navyšuje investice do TV – od roku 2015 do televizní reklamy investovala dokonce šestkrát více než do online nebo printu.
Přehled investiční aktivity e-commerce v TV
- Austrálie: Někteří z největších světových technologických gigantů investovali v roce 2017 za televizní reklamu znatelně více peněz. Podle Nielsen Adex investoval Google za reklamu v televizi šestkrát více – celkem 11,3 milonů australských dolarů – stejně tak Apple zvýšil svoje výdaje za televizní reklamu o 17,4 % na 20,2 milionů australských dolarů. Amazon podpořil svůj start v Austrálii investicí do televizní reklamy investicí ve výši 3,2 milionů australských dolarů a Uber zvýšil své výdaje za TV první investicí ve výšu 3,4 milionů australských dolarů.
- Belgie: V roce 2016 představovala televize 62 % mediálních investic internetových firem. Skupina The Rocket Internet, druhý největší zadavatel, který vlastní společnosti jako je HelloFresg a Home24, utratil v roce 2017 za reklamu v televizi celkově 6.072.463 euro.
- Kanada: Internetové společnosti představují jeden z nejrychleji rostoucích sektorů v oblasti televizní reklamy, v uplynulých pěti letech své výdaje za TV reklamu zdvojnásobily – v roce 2017 se investice vyšplhaly na 105 milionů dolarů.
- Německo: Během tří let (2015 až 2017) vzrostly výdaje společnosti Airbnb za televizní reklamu o 44 %. Společnosti Expedia a Amazon vykazují ještě mnohem vyšší čísla – každá z nich investovala o 65 % více.
- Itálie: Internetové firmy investovaly v roce 2017 do TV celkových 95.653.000 euro, což v porovnání s rokem 2015 představuje růst o 10,7 %.
- Nizozemsko: Internetoví obchodníci zvýšili v letech 2015 až 2017 své investice do TV reklamy, a stali se tak čtvrtou největší kategorií zadavatelů televizní reklamy. 200 internetových obchodníků investovalo v roce 2017 300 milionů euro (hrubého) do televizní reklamy. Největším televizním zadavatelem se stala německá rezervační služba Trivago s hrubou investicí ve výši 25 milionů euro.
- Španělsko: Výdaje za televizní reklamu společnosti Amazon vzrostly ze 106.990 euro v roce 2015 na 11.006.360 euro v roce 2017, což je více než stonásobek investic z roku 2015. Investice společnosti Google do televizní reklamy stouply ze 40.250 euro v roce 2015 na 603.620 euro v roce 2017, což je patnáctkrát více.
- Švédsko: Výdaje za televizní reklamu firmy FurnitureBox’s se během tří let zpětinásobily z 1.263.633 euro v roce 2015 na 6.908.984 euro v roce 2017.
- Švýcarsko: Hrubá investice do TV reklamy deseti největších internetových obchodníků se mezi lety 2015 a 2017 téměř zdvojnásobila na celkovou hrubou sumu 84.878.635 euro.
- Velká Británie: Internetové firmy – včetně značek jako je Amazon, Trivago, Google nebo Purple Bricks – investovaly do televizní reklamy v roce 2017 celkem 682 milionů liber, oproti 590 milionům liber v roce 2015. Navzdory častým výdajovým škrtům v důsledku stávající ekonomické nejistoty, největší TV zadavatelé z řad internetových firem i nadále masivně investují do televizní reklamy.
- USA: V roce 2017 investovaly firmy zrozené v digitální době – např. Amazon, Expedia, Wayfair a eBay – přes 5,9 miliardy amerických dolarů za televizní reklamu, což znamená 10% nárůst v porovnání s rokem 2016. Mezi těmito investory je skupina 50 nových, tzv. “direct-disruptor” značek – např. Gwynnie Bee, Peloton nebo Leesa – které začaly do TV reklamy investovat až v nedávné době, ale nyní za TV reklamu ročně utratí dohromady přes 1,3 miliard amerických dolarů.
-mav-