Půl roku od představení první „prodejny budoucnosti“ na pražské Floře přináší Alza.cz druhou bezobslužnou pobočku. Otevřena bude v pondělí 25. června na pražské Budějovické v ulici Antala Staška. Ještě během léta přibude třetí taková prodejna v metru na Můstku, čtvrtá poté zamíří mimo hlavní město.
„Místo jsme zvolili s ohledem na vytíženost naší stávající pobočky na Budějovické. Chceme tak některé z našich zákazníků odbavovat zde v bezobslužné prodejně. Dalším důvodem bylo, že toto řešení nás vyšlo výrazně levněji než rozšíření klasické prodejny,“ vysvětlil výběr lokality ředitel expanze a facility Alza.cz Jan Moudřík.
Oproti pilotní pobočce, která během prvních pěti měsíců odbavila 22 tisíc zakázek a vygenerovala obrat téměř 23 milionů korun, dozná nová prodejna některých změn. „Stěžejní rysy zůstanou stejné jako u pilotu. Prodejna bude nadále sloužit pro komfortní a rychlé vyzvedávání objednávek i pro nákupy na místě s asistencí videooperátora. Na základě získaných zkušeností jsme ale upravili interiér, pozměnili světelnou navigaci, přidali hlasovou asistenci v hlavní místnosti a také velikosti schránek více odpovídají požadavkům zákazníků,“ popsal Moudřík.
Vstupní prostor prodejny je nově obložen odolnými deskami z neošetřeného vláknocementu, tzv. cembritem. Napínaný strop, tedy závěsný stropní systém skládající se z obvodového profilu a lehké PVC membrány, umožňuje navolit libovolnou barvu nasvícení interiéru. Barva se bude měnit podle teploty světla. Obrazovka pro videochat s vylepšenou kvalitou obrazu i zvuku je zapuštěna do zdi.
K vyzvednutí zboží nakupujícího doprovodí pulzní světlo v horní části úložných panelů namísto dosavadních LED diod v podlaze. Ta bude oproti původní provozovně pokryta protiskluzovým kaučukem v zelené barvě. Zákazník bude moci s operátorem nově komunikovat i mimo obrazovku, a to díky mikrofonům přímo u slotů.
Celá prodejna je zabezpečena, kromě bezpečnostních kamer dokáže Alza na dálku sledovat, zda je na zámky u schránek vyvíjen nepřiměřený tlak. Po vyhodnocení situace následně ihned kontaktuje policii.
Kapacita druhé „prodejnu budoucnosti“ zůstane přibližně stejná – necelých 400 schránek. Část z nich bude opět naskladněna dopředu k přímému nákupu. Jednotlivé boxy ale budou mít nové rozměry, které lépe odpovídají dosavadní praxi. Přibudou sloty pro uložení větších produktů, například televize s širokou úhlopříčkou nebo sušáky na prádlo, i drobnější schránky na příslušenství. Právě to patřilo spolu s mobilními telefony a sportovním vybavením k nejprodávanějším produktům na Floře.
„Rentabilita ,prodejnu budoucnosti' je lepší než té klasické i než Alzaboxu,“ prozradil Jan Moudřík. Dá se tedy očekávat, že o tento bezobslužný koncept budou mít zájem i jiné e-commerce firmy.
-stk-