Distribuční trh s tiskem loni přesáhl 3,7 mld. Kč
Hlavními hráči na distribučním trhu periodického tisku jsou PNS a Mediaprint & Kapa.
Distribuční trh s tištěnými tituly dosáhl v loňském roce celkové velikosti 3,7 mld. Kč, což byl téměř stejný výsledek jako v předešlém roce 2016. Trh ovládají dva hráči: První novinová společnost (PNS), které podle výsledků v roce 2017 patří 78 % trhu, a společnost Mediaprint&Kapa Pressegrosso (22 %).
Podíl na trhu distribuce tisku v r. 2017 (podle obratu)
PNS dosáhla v loňském roce konsolidovaných provozních výnosů ve výši 2,89 mld. Kč, bylo to o tři procenta méně než v roce 2016. Rozhodující pro celkový trend obratu společnosti zůstává i nadále pokračující negativní trend prodeje tisku. Prodej tisku se v průměru snižuje o osm procent ročně.
Na výsledcích PNS se loni odrazil i odchod vydavatelství Extra Publishing a Časopisy pro volný čas. Společnosti se ale daří zvyšovat výnosy z ostatních zdrojů příjmů (např. prodej doplňkového zboží).
Hospodářský výsledek PNS byl ovlivněn prodejem distribučního centra v Brně a po očištění tohoto vlivu dosáhl konsolidovaný zisk po zdanění 49 mil. Kč. V porovnání s rokem 2016 (a po očištění o vliv prodeje nemovitosti v Brně) došlo k nárůstu zisku o 11 %.
Hlavní výsledky PNS (mil. Kč)
2017 | 2016 | změna (%) | |
provozní výnosy | 2 892 | 2 984 | -3,1 |
zisk po zdanění | 23 | 44 | -47,7 |
zisk po zdanění očištěný* | 49 | 44 | 11,4 |
PNS loni dokončila centralizaci zpracování remitendy ze všech moravských závodů do provozu Olomouc, což umožnilo odprodej nemovitosti v Brně. Na začátku roku se PNS zapojila do distribuce předplatného deníků. „Pokračovat budeme letos také v revitalizaci vlastních prodejen tisku, přičemž plánujeme revitalizovat více než 40 prodejních míst a současně počítáme se zřízením nových provozoven formou franšízy,“ uvedl generální ředitel PNS Petr Novák.
Podíly v PNS mají vydavatelství Vltava Labe Media (35,04 %), Czech News Center (27,02 %), Mafra (26,27 %), Bauer Media (11,24 %), podíl 0,43 % náleží ostatním akcionářům.
Konkurenční Mediaprint&Kapa Pressegrosso (MPK) zvýšila loni tržby za prodej zboží o devět procent na 818 mil. korun. Vylepšil se i její hospodářský výsledek o 40 % na 6,6 mil. korun. „Společnost pokračovala v poskytování nových služeb a v distribuci dalšího sortimentu na stávající odběratelské síti,“ konstatuje vedení společnosti ve výroční zprávě za rok 2017.
Společníky firmy jsou vydavatelské společnosti Bauer Media Praha (17,700 %), PK 62 (15,975 %), Motormedia Bohemia (1,075 %), Business Media Holding (3,725 %), Komunikace 2000 (34,825 %), Mladá fronta (7,200 %), Extra Publishing (9,100 %) a jednatel společnosti Radek Vaňkát (10,40 %).
Hlavní výsledky Mediaprint & Kapa (mil. Kč)
2017 | 2016 | změna (%) | |
tržby za prodej zboží | 818 | 748 | 9,4 |
výsledek hospodaření po zdanění | 6 ,6 | 4,8 | 37,8 |
-mav-