![Orlice Míly Fürstové, foto: KMV](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/4516/mattoni_venkovnireklama.jpg)
Orlice Míly Fürstové, foto: KMV
Mattoni postupně změní své orlice, které má jako symbol své značky rozeseté po celé republice, v umělecká díla. Zatím tímto způsobem proměnila dva z celkových 16 orlic, obě dvě se nacházejí u dálnice D1 poblíž Velkého Meziříčí. Jednu z nich vytvořila Míla Fürstová, česká grafička žijící v Londýně, druhou vzešel ze soutěže mladých výtvarníků – studentů AVU. Autorkou vítězného návrhu se stala Lucie Havlová.
„S ohledem na poslední úpravu zákona o pozemních komunikacích jsme se rozhodli s dálničními orlicemi jako naší reklamou rozloučit a zároveň jim dát šanci přetrvat i do budoucna, s nadějí na nový život, jako umělecká díla. Chceme přenechat prostor umělcům, k přeměně dle jejich návrhů, s ambicí stát se stálou instalací uměleckých děl v krajině a přispět tak k jejímu oživení,“ vysvětlil aktivitu Ondřej Postránský, ředitel strategického marketingu Karlovarských minerálních vod (KMV), s tím, že náklady na proměnu se pohybují v řádu několika set tisíc korun.
Společnost KMV chce postupně nabídnout jako prostor pro umělecká díla všechny své orlice, a to v rámci projektu probíhajícího pod záštitou a za podpory Galerie hlavního města Prahy a Akademie výtvarných umění. Již nyní je připraven další návrh, od Jana Hladíka, který se objeví v blízkosti D5. „Pokud bude zájem umělců, rádi k proměně nabídneme všechny orlice,“ doplnil Ondřej Postránský.
První z návrhů vytvořila grafička Míla Fürstová, kterou ke spolupráci společnost KMV sama přizvala. „Když při svých návratech z Anglie, kde již 20 let žiji, míjím na dálnici Mattoni orlice, v duchu si říkám ,už jsem doma’. Moje pojednání tedy vychází z tohoto silného pocitu návratu domů a návratu do dětství,“ vysvětluje svůj motiv Míla Fürstová, jež se stala zároveň autorkou nových etiket limitované edice Mattoni. Ke své práci zvolila metodu leptu.
![Etikety limitované edice Mattoni od Míly Fürstové, foto: MediaGuru.cz](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/4517/mattoni_etikety.jpg)
Etikety limitované edice Mattoni od Míly Fürstové, foto: MediaGuru.cz
Lucie Havlová při svém návrhu vycházela ze samotné dálnice, spojnice, jež společnost propojuje v jeden celek. „Dálnice je důležitou dopravní tepnou nejen u nás, ale i v Evropě. Můj návrh je inspirován právě dopravními značkami lemujícími tuto komunikaci. Odkazuje do dálky a symbolizuje vidinu budoucnosti. Můžeme v něm najít gesto nekončící kvality a pokračující tradice,“ doplňuje Havlová.
![Orlice Lucie Havlové, foto: KMV](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/4515/mattoni_havlova.jpg)
Orlice Lucie Havlové, foto: KMV
Tímto uměleckým počinem navazují KMV na svou spolupráci s Galerií hlavního města Prahy, když před třemi roky přispěla na plastiku s názvem „Na všechny světové strany" umělkyně Mileny Dopitové. Červená orlice dočasně zaplňuje prázdné místo u sjezdu na Letiště Václava Havla, a to po plastice Vzlet II Valeriana Karouška a Jiřího Nováka. Výtvarné umění KMV podporují také projektem Mattoni Water Colours nebo opakované výstavy moderního umění PragueBiennale.
Novela zákona o pozemních komunikacích vstoupila v platnost v září loňského roku a na jejím základě musí reklamní nosiče u dálnic a silnic první třídy zmizet. Ve chvíli, kdy se změní v umělecká díla, a přispívají tak k dotváření krajiny, mohou zůstat.
Proměna reklamních nosičů v umělecká díla však není jediným způsobem, jak se firmy snaží vyhnout jejich odstranění. Plochy společnosti Czech Outdoor byly například přelepeny symbolem státní vlajky, jiné se změnily v navigaci, inzerující blízké restaurace a další služby pro motoristy, či v „prodejní automat pomoc řidičům“. Tím se podle provozovatelů mění charakter ploch, které již nejsou reklamním zařízením. V důsledku novely by mělo zmizet od komunikací na tři tisíce poutačů z celkových asi 25 tisíc v Česku.
-stk-