Přestože televizní sledovanosti dominuje stále klasická televizní obrazovka, data signalizují i rostoucí trend sledovanosti televizního obsahu přes internet. Podle Kontinuálního výzkumu za období 1. čtvrtletí 2018 představovala tzv. živá a odložená sledovanost televizního obsahu na internetu 45 minut týdně, což je ve srovnání s průměrem za loňský rok nárůst o téměř dvacet procent. Živé internetové sledovanosti dominují hlavně notebooky a počítače, odložená sledovanost je nejčastěji sledována přes televizory připojené k internetu.
Konzumaci digitálního televizního i netelevizního obsahu sleduje rovněž od začátku letošního roku projekt PEM-D, který rozšířil měření televizní sledovanosti, jehož zadavatelem je profesní organizace ATO. Rozšíření projektu o PEM-D je odrazem technologických proměn a možností mediální konzumace. Také průběžná data z projektu PEM-D ukazují, že dominantním zařízením pro sledovanost video obsahu na internetu, který vytvářejí televizní provozovatelé, jsou počítače a notebooky. A ukazují také to, že internetová sledovanost živá i odložená může společně s odloženou televizní sledovaností přispět k celkovému navýšení sledovanosti televizních pořadů. Například u některých prime-timových pořadů České televize se navýšení pohybuje od deseti do třiceti procent celkové sledovanosti (viz graf níže).
Podíl zařízení na sledovanosti digitálního video obsahu
Měření digitálního video obsahu se může dál rozvíjet
Podle dostupných údajů se Česká republika v měření digitálního televizního obsahu zařadila k progresivním trhům. „V mnoha ohledech patří český projekt k nejlepším na světě. Například poměr velikosti panelu k velikosti české televizní populace je nadstandardní, což umožňuje pracovat u mnoha analýz s významně menší statistickou chybou. Dále používáme technologie, které zajišťují měření v reálném čase a na úrovni sekund a uživatelé tak mají k dispozici velmi detailní časová data včetně tzv. real time dat o sledovanosti. Rovněž rozsah druhů dat z digitálního měření, včetně měření HbbTV, je nadstandardní. Jako jedni z prvních máme k dispozici i detailní možnost analyzovat celková harmonizovaná data díky způsobu propojení dat o klasické sledovanosti na televizorech (z peoplemetrového panelu) s výstupy z digitálního měření v jednom softwaru,“ popisuje jednatelka ATO Vlasta Roškotová.
Nejen proto by bylo dobré s projektem dále pracovat a rozvíjet ho. Mediální agentury by například uvítaly možnost statistického výpočtu celkového zásahu reklamy, tj. video kampaní v televizi a online na stanicích, webech a aplikacích (mobilních a HbbTV) členů ATO. Rozšiřovat by se mohly i platformy zapojené do měření. V tuto chvíli jsou měřeny webové přehrávače, mobilní aplikace (pro operační systémy Android a iOS) a HbbTV přehrávače členů ATO – televizních vysílatelů, kteří se rozhodli do projektu PEM-D zapojit. „Některé subjekty ale některé platformy vůbec neprovozují nebo se rozhodli je zatím do měření nezapojit. V tuto chvíli jsou měřeny všechny platformy České televize, včetně netelevizních videí, dále jsou měřeny téměř všechny platformy Primy, webové přehrávače Novy a TV Barrandov. Současně probíhají implementační práce na zapojení Óčka a o zapojení do měření požádala také společnost Seznam.cz TV,“ přiblížila Vlasta Roškotová.
V polovině května potvrdili členové ATO zájem o modul statistického odhadu demografického profilu internetové sledovanosti TV pořadů (a odvozeně i reklam). Toto řešení bude k dispozici od ledna 2019. ‚ATO postupuje po dílčích krocích, reflektuje i vývoj v měření v rámci Evropy a samozřejmě nadále počítá s dalším rozšiřováním Projektu crossplatformního elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu,“ dodává Roškotová.
O projektu PEM-D
Na českém trhu spuštěn od ledna 2018, popisuje sledovanost televizního a netelevizního video obsahu na internetu, jehož sledování se uskutečňuje pomocí různých elektronických zařízení (počítače, chytré telefony, notebooky). Měří se živá a odložená sledovanost TV pořadů na internetu, také statický obsah v hybridním vysílání (HbbTV) a rovněž i veškerý videoobsah konzumovaný přes tyto platformy, který se televizní subjekty rozhodnou označit. Jde primárně o veškeré TV pořady dostupné v archivu a o živé internetové TV streamy. Dále jsou měřeny reklamní video spoty a jiná komerční sdělení (pre-roll, mid-roll, post-roll) v těchto platformách. Měří se metodou „site centric“, která spočívá v instalaci měřících skriptů do webových přehrávačů a mobilních aplikací zapojených vysílatelů. Jde o tzv. „census“ data o konzumaci obsahu – měřena je celá populace, bez nutnosti pracovat jen se vzorkem.
-mav-