Zmrzlinám se daří, prostor je i pro nové značky

úterý, 17. července 2018, 10:55 Marketing MediaGuru

Češi přicházejí na chuť řemeslně vyráběné zmrzlině. Po kopečkovém boomu nastupují nanuky.

Zdroj: LoveLunar.com

Zdroj: LoveLunar.com

Zmrzlina a léto patří dohromady. Jen v maloobchodě se podle agentury Nielsen prodá každý letní měsíc více než pět milionů litrů zmrzliny. Své žně ale mají i butiková zmrzlinářství a výrobci domácích nanuků, kterých po Česku vzniká čím dál víc. 

S nástupem butikových zmrzlinářství, který začal před několika lety, vstoupil do segmentu zmrzlin svěží vítr. K velkým značkám patřícím pod Unilever, Alimpex Food nebo Bidfood přibyli malí hráči, kteří začali zákazníky lákat na kvalitní suroviny a zajímavé příchutě. Vedle klasické čokoládové, jahodové nebo vanilkové si mohou čeští spotřebitelé vybírat ze slaného karamelu, rakytníku, dračího ovoce nebo třeba okurky či červené řepy. V Praze si na ně mohou zajít do zmrzlinářství Puro Gelato, Angelato, Crème de la Crème, Amato nebo Zmrzlinář, mimo Prahu například k brněnskému Božskému kopečku, do plzeňského Kolombina, libereckého Leda, na Kozí farmu Vizovice či do Kunětic.

Kromě příchutí se však výrobci snaží odlišit i jinak, někoho může oslovit kupříkladu zmrzlina z kozího mléka, jiného zase zmrzlina podávaná s alkoholem. Důraz je čím dál více kladen také na vizuální stránku, na neobvyklé barvy nebo servírování zmrzliny. Kozí farma Vizovice tak uvedla tzv. metalovou zmrzlinu černé barvy z rostlinného uhlí. Pražská kavárna Parlor si zakládá na tzv. zmrzlinových sendvičích, řetězec Amorino zase na okvětních lístcích. Zájem vyvolává také zmrzlina připravovaná na mrazící pánvi přímo před očima zákazníků – jen na letošním festivalu Prague Ice Cream měla celkem tři zastoupení – Rolovaná zmrzlina, Rolls Bros a Let’s Roll. 

I v nanucích se začíná experimentovat

Boom dnes zažívají také nanuky. Zavedeným a velkým značkám Míša, Mrož nebo Magnum roste konkurence v podobě nanuků vyráběných v malých výrobnách či na půdě kaváren. Pod značkou Do:pusy vyrábí v Karlovarském kraji nanuky Kevin Vondráček a Martin Haberle, manželé Pavlisovi jsou autory Kunětické zmrzky na klacku, Ondřej Horáček založil ekologické uvědomělé Rawito a na půdě pražské kavárny Famagusta nedávno vznikla značka Lunar. Své vlastní cucnakládě si ale vyrábí i kavárna Praha v Brně, šumperská Pikola nebo Cukrář Skála. 

Stejně jako u zmrzlin i u nanuků si malí hráči hrají s ingrediencemi a také vizuálním vzhledem. „Podstatou naší značky je snaha dělat věci trochu jinak, než je běžné. Všechno začíná poctivou recepturou – výběrem ovoce, které nejen chutná, ale třeba i voní, děláme si vlastní slaný karamel apod. Chceme se ale odlišit hlavně krásným vzhledem. Nalít nanuk do formy není tak složité, my si ale rádi hrajeme s tvary, barvami a třeba naše vanilka s borůvkou vypadá jako vesmírná obloha. Prostě to musí ladit i oku,“ popisuje na dotaz MediaGuru.cz Honza Páv, který stojí spolu s Jakubem Hnidákem za značkou Lunar. Právě k vesmírné obloze či chutím, které mají lidi „dostat minimálně do nebe“ chtějí názvem svých nanuků odkazovat. 

Lunar si dává záležet i na vzhledu, zdroj: Instagram Nanuky Lunar

Lunar si dává záležet i na vzhledu, zdroj: Instagram Nanuky Lunar

Lunar je však značka, která se nechce omezovat jen hranicemi svého mateřského podniku na pražském Karlově náměstí. „Přestože jsou naše nanuky ručně vyráběné, chceme se odlišit i širokou distribucí,“ přibližuje strategii Honza Páv. Lunar tak vyráží na akce a v nejbližších dnech odstartuje prodej s prvním internetovým partnerem Atoto.cz. „Další partneři už jsou v jednání, ale nerad bych předvídal. Zkrátka chceme, aby člověk, který si chce dát poctivý nanuk, kvůli tomu nemusel cestovat. Z tohoto pohledu máme ještě hodně práce před sebou,“ dodává Páv s tím, že povědomí značky zatím budují přes Instagram, ale v plánu je i širší záběr, například přes výkonnostní kampaně. 

Do inovací se pouštějí i velcí hráči

Vstup nových hráčů na trh s ledovými pochoutkami donutil k inovacím i velké firmy. Značka Míša z portfolia společnosti Unilever se letos pustila do inovace v podobě kombinace příchutí, například máku s povidly nebo skořice s jablkem. Firma Alimpex Food zase investovala do redesignu své značky Polárka, pod níž představila v retro obalech Kokosino, Polárkáček nebo Ruskou zmrzlinu, ale také novinky Smothie mango či malina, Eňo Ňuňo s „cool žvýkačkovou příchutí“ nebo Zorba zmrzlinu s jogurtem řeckému typu. 

Nový obal Ruské zmrzliny, zdroj: Alimpex Food

Nový obal Ruské zmrzliny, zdroj: Alimpex Food

Zmrzliny tak v Česku zažívají svou zlatou éru. A jak předvídají světové trendy, inovace určitě neřekly své poslední slovo. Experimentovat se může například s květinami, jako je růže, fialka nebo ibišek, s kombinací kávy a alkoholu nebo méně sladkými variantami. Vylepšovány by ale měly být i klasické příchuti vanilky, čokolády nebo jahody, které jsou u Čechů stále přes veškerý výběr nejpopulárnější.

-stk-