První obálka české Vogue je věnována Olze Havlové

čtvrtek, 16. srpna 2018, 14:30 Tisk MediaGuru

Československá edice módního magazínu Vogue zahajuje, první číslo vychází 17. srpna.

Šéfredaktorka Andrea Běhounková představuje první obálku československé Vogue, foto: MediaGuru.cz.

Šéfredaktorka Andrea Běhounková představuje první obálku československé Vogue, foto: MediaGuru.cz.

Na český tištěný trh vstupuje lokální edice módního magazínu Vogue. Vydává ho společnost V24 Media, která získala licenci od  Condé Nast International. První číslo vychází v pátek 17. srpna, předplatitelé své vydání obdrželi už o den dříve. Společně s tištěným vydáním spouští Vogue také své internetové stránky Vogue.cz. Už před svým oficiálním startem začal být aktivní rovněž na sociálních sítích Facebook a Instagram 

První vydání doprovází výstava

První titulní strana je věnována Olze Havlové, kterou se šedivými vlasy a písmenem V na zádech ztvárnila Karolína Kurková. „První vydání jsme věnovali svobodě a jedné z žen, která pro nás svobodu reprezentuje,“ vysvětlila šéfredaktorka Andrea Běhounková. Poprvé v historii Vogue se na titulní straně objevuje modelka vyfocená zezadu, navíc v šatech ze second handu. Tetování na zádech představuje kaligram ze sbírky básní Václava Havla Antikódy a věnované básníku Jiřímu Kolářovi. Autorem fotografie je Branislav Šimončík. 

Kromě této obálky bude první vydání provázet ještě limitovaná obálka, jejímž autorem je Michal Pudelka. Ten si na ni vybral slovenskou topmodelku Kamilu Filipčíkovou, jež leží na hedvábném šátku Hermès od návrháře Huga Grygkara.

Limitovaná obálka prvního vydání československé Vogue, na níž je fotografie s názvem Valerie a týden divů, zdroj: V24 Media.

Limitovaná obálka prvního vydání československé Vogue, na níž je fotografie s názvem Valerie a týden divů, zdroj: V24 Media.

Limitovaná obálka bude k dostání pouze v Uměleckoprůmyslovém muzeu, kde bude až do 12. září probíhat výstava První vydání. Ta ukazuje první číslo československé Vogue v historicko-uměleckých souvislostech. Její součástí je i obsah v rozšířené realitě. Autorem jejího konceptu je kreativní ředitel časopisu Jan Králíček, kurátorem Adam Štěch.

Na obsahu se podílejí umělci i topmodelky

Československá Vogue má texty jak v češtině, tak ve slovenštině. Pracuje s vlastní typografií, odkazující k 30. létům 20. století, a analogovými fotografiemi. Na přípravě se kromě redakce podílela jako editor-at-large Eva Herzigová, která bude rozvíjet celkovou koncepci i reprezentovat titul na mezinárodní úrovni. Karolína Kurková bude autorsky přispívat na online platformu časopisu. Dále bude Vogue CS úzce spolupracovat s Terezou Maxovou, Danielou Peštovou a Danielou Kociánovou. 

Obsahově se Vogue zaměřuje na propojování různých fenoménů: haute couture s undergroundem, to nejnovější s historickým, společensky závažné s elegantním či vtipným. „Neukazujeme čtenářům jen produkty, značky a módní trendy, ale nacházíme a vyprávíme atraktivní příběhy, jež se odehrávají za jejich vznikem a existencí. Dáváme je do kontextu,“ popsal Jan Králíček. 

První číslo obsahuje práce světově známých fotografů a umělců, například Alexandry von Fürst, Tona Stana, Ivana Pinkavy, Andreje Dúbravského, Veroniky Šrek Bromové nebo Lindy a Daniely Dostálkových. Součástí čísla je také fotostory, na kterém se podílel Alexis Roche, stylista značky Maison Martin Margiela, nebo série s topmodelkou Paulinou Porizkovou a jejím synem Oliverem, jež odkazuje na dílo Milana Knížáka. 

Časopis je zároveň distribuován i na Slovensko. Prodejní cena představuje v Česku 129 Kč a na Slovensku 5,49 euro. Tištěný náklad má představovat 38 tisíc výtisků. K uvedení na trh Vogue CS dále připravila ve spolupráci s knihkupectvím Book Therapy pop-up stánek v pražském Café~Café, kde bude možné kromě prvního čísla zakoupit i limitovanou edici plakátu podepsaného Evou Herzigovou a Michalem Pudelkou a kurátorsky vybrané knihy o módě, designu a umění. Ve čtvrtek 6. září zde bude možné si nechat časopis podepsat od Karolíny Kurkové.

Společně s tištěnou verzí se spouští také web vogue.cz, jehož texty a vizuální formu má na starosti tým složený z členů redakce. Prostor ale dostanou i mladí čeští a slovenští influenceři. 

Šéfredaktorkou časopisu je Andrea Běhounková, bývalá šéfredaktorka časopisu Elle. Inzertní tým řídí Marie Jarosová. Redakci tvoří mj. Jan Králíček, Penelope Klepalová, Jakub Straka, Josef Šlaich či Martin Váša. Zakladatelkou a ředitelkou časopisu je Michaela Seewald, zakladatelem a generálním ředitelem Fabrice Biundo.

Happening a socha pro Olgu

Současně s vydáním prvního čísla oblékla Vogue v noci ze 16. na 17. srpna sochy v Praze a Bratislavě. Cílem akce je poukázat na nepoměr mužských a ženských figur v našem veřejném prostoru. „Původně jsme chtěli oblečenými sochami zdůraznit jen módu, oslavit tímto způsobem příchod nejprestižnějšího módního časopisu do našich zemí. Během plánování jsme ale narazili na problém – v pražských ulicích se nacházejí sochy především mužské. Ženských je málo, z toho většina pouze alegorického charakteru,“ vysvětluje sled událostí Andrea Běhounková.

Český sochař a designér Michal Cimala oblékl Antonína Dvořáka na Palachově náměstí před Rudolfinem a alegorické znázornění Vltavy od Václava Prachnera, které se nachází na Mariánském náměstí v Praze. V Bratislavě několik významných soch v Grassalkovichově zahradě, na Hviezdoslavově náměstí a rohu ulic Záhradnícká a Karadžičova ozdobila slovenská designérka Lenka Sršňová.

Další iniciativou Vogue CS je prosazení realizace sochy Olgy Havlové. „Pokud ve veřejném prostoru chybí památník výjimečné ženy, je to ten pro Olgu, a my uděláme vše, aby mohl vzniknout,“ dodává Andrea Běhounková.

Magazín Vogue v současnosti vychází ve 23 zemích světa. Česká republika a Slovensko tak tento počet rozšiřují. Po polské edici je československá edice Vogue teprve druhá ve střední Evropě.

O magazínu Vogue

Vogue byl založen Arthurem Baldwinem v roce 1892 jako týdeník pro newyorskou společenskou smetánku. Přinášel zprávy ze společnosti, psal o životním stylu vyšších tříd a seznamoval čtenáře s etiketou. Nechyběly recenze knih, divadelních her a koncertů. V roce 1909 koupil Vogue americký obchodník Condé Montrose Nast, zakladatel vydavatelství Condé Nast, a proměnil ho v módní časopis, který psal o ženské kráse, životní vyrovnanosti a společenské etiketě.

-stk-, -mav-