Češi si cení prémiové kvality i lepšího zážitku z nákupu
Remodelling se prodejnám vyplácí, a to nejen na moderním, ale i tradičním trhu. Stejně tak se vrací také sázka na prémiovou kvalitu.
Všeobecný optimismus českých spotřebitelů se odráží v jejich ochotě utrácet. Letošní tržby v meziročním srovnání rostou o 3 %, na čemž se spíše než objem nákupu (+1 %) ve větší míře podílí nárůst průměrné ceny (+4 %). Lidé si rádi připlatí za kvalitu, vyhledávají prémiové produkty a rovněž si cení příjemného nákupního prostředí, i z tohoto důvodu se obchodně daří remodelovaným prodejnám. Zaznělo to na konferenci Vybavení prodejny, kterou 7. listopadu uspořádalo vydavatelství Press21.
Kvalita táhne
Na prémiové produkty sází ve své strategii nejen prodejci se svými privátními značkami, ale i výrobci. Z řad prodejců lze jmenovat například Tesco se svým Tesco Finest, Albert s řadou Albert Excellent, Coop s Coop Premium, Billa s Billa Premium či Makro s Metro Premium. Prémiové značky nabízí před vánočními a velikonočními svátky také diskonty: Lidl značku Deluxe a Kaufland Exquisit. Podobný posun je však viditelný i na straně výrobců: společnost Kofola tak například povýšila positioning své Royal Crown Coly, Nestlé zase na trh uvedla pod značkou Orion prémiovou Mistrovskou edici.
Kvalitu Češi také často hodnotí podle země původu. V určitých kategoriích preferují zahraniční produkty, v jiných domácí. Podle agentury Nielsen tak rostou prodeje zahraničních rumů (+9 pb.), tvrdých sýrů (+9 pb.), kávy (+5 pb.) či čokolády (+ 4 pb.). „Nicméně v jiných kategoriích, které mají v České republice tradici, si zákazníci cení lokálních produktů,“ upozornil Marek Trubák z Nielsenu s tím, že se jedná zejména o jogurty (+ 23 pb.), máslo (+ 7pb.) či mléko (+ 4pb.).
Lokální aspekt se promítá i do strategií jednotlivých řetězců: Někteří hráči tak uvedli privátní značky podtrhující domáckost, což je případ značky Česká chuť od Alberta nebo Poctivá výroba od Globusu. Jiní se zase snaží pracovat se sortimentem – například Penny Market zařazuje do nabídky produkty od regionálních dodavatelů, pekařů či zelinářů.
Zásadní je příjemný nákupní zážitek
V očích zákazníků získává na důležitosti rovněž příjemný zážitek z nákupu. V novém designu prodejen se proto dbá na nižší regály, širší uličky a kvalitní osvětlení. Cílem je zákazníkům prostor zpřehlednit, a usnadnit tak orientaci a ušetřit čas. „Dříve se prodejci snažili udržet zákazníka na prodejní ploše co nejdéle a také ho donutit projít celou prodejnou, i proto umisťovali čerstvé zboží až na závěr. Nyní vidíme trend, že ovoce a zelenina či pečivo si mohou lidé nakoupit už u vstupu a přejít tak po rychlém nákupu rovnou k pokladně,“ popsal Radek Sazama, ředitel Komory obchodních řetězců SOCR ČR. Zaneprázdněný člověk, jenž si chce koupit jen něco k zakousnutí, by tak měl být s nákupem stejně spokojen jako rodina, která nakupuje na týden dopředu.
V nových prodejnách je také čerstvé zboží prezentováno formou tržiště, často v dřevěných stojanech, což má pomoci zdůraznit aspekt čerstvosti. Významnou součástí je i pekárna, kde se několikrát denně rozpéká čerstvé pečivo ze zamrazeného polotovaru.
Do remodellingu investují nejen hráči na moderním trhu, ale i na trhu tradičním a podle všeho se tyto investice vyplácí. Na moderním trhu rostou remodelovaným prodejnám tržby až dvouciferně, na tradičním trhu je nárůst až trojnásobný.
K příjemnému nákupnímu zážitku přispívá také úspora času u placení. Na vzestupu je samoobslužné nakupování pomocí skeneru nebo mobilního telefonu, které je podle studie Český retailový trh konceptem s největším potenciálem do budoucna. Jako první ho na českém trhu začal testovat Globus, nyní lze se Scan&Go nakupovat ve všech jeho hypermarketech. Pod názvem Scan&Shop ho nasazuje také Tesco, Makro nabízí Makro scan. Ahold zase ve svém domovském Nizozemsku testuje systém Tap&Go, s nímž by se zákazník vystačil jen se zákaznickou kartou propojenou s elektronickou cenovkou.
Dalším trendem je usnadnění nákupu přes internet. Vedle čistě online hráčů, jako je Rohlik.cz nebo Košík.cz, a již dlouho zavedené iTesco, do e-commerce vstupují i doposud čistě kamenní prodejci. Svůj e-shop už spustili drogistické řetězce – dm drogerie markt, Rossmann nebo Teta –, spotřební zboží prodává také Lidl a zatím v testovací fázi je online obchod Globusu. Se spuštěním vlastního internetového kanálu počítá i Ahold.
-stk-