Effie: Nejvíce cen bere Ogilvy, Grand Prix neudělena
Celkem čtyři ocenění si z letošního ročníku Effie odnesla agentura Ogilvy. Grand Prix udělena nebyla.
Soutěž efektivity reklamy Effie, kterou pořádá Asociace komunikačních agentur, vyhlásila již po jedenadvacáté své vítěze. Celkem bylo rozdáno 23 cen, z toho osm zlatých, šest stříbrných a devět bronzových. Grand Prix letos vyhlášena nebyla.
Nejvíce prací přihlásila tento rok agentura Ogilvy, která také posbírala nejvíce cen – získala po jednom zlatě a stříbře a dva bronzy. Tři ocenění si odnesla agentura McCann. Novinkou byla účast mediální agentury, které se dosud soutěže neúčastnily. Přidaly se agentury PHD z komunikačního holdingu Omnicom Media Group a AdExpres, člena komunikační skupiny Dentsu.
Pravidla hodnocení byla letos opět zpřísněna. V tzv. předkole opatřily zástupci oborového sdružení výzkumných agentur SIMAR přihlášené práce svým hodnocením průkaznosti dopadů kampaní. Letos poprvé měli soutěžící možnost na základě připomínek výzkumníku některé údaje v přihláškách opravit nebo doplnit. Následně ve dvou kolech posuzovalo 55 přihlášených prací od 24 agentur 21 porotců z řad kreativců, marketérů, výzkumníků a odborných novinářů. V online části byly vybrány práce na shortlist, na zasedání poroty se poté diskutovala jednotlivá ocenění.
„Po evropském vzoru jsme zakázali dávat do přihlášek kreativně vyšperkované případové studie – filmová dílka sama o sobě. Cílem bylo přimět porotce k důkladnému studii písemných přihlášek, které obsahují klíčové údaje a nenechat se ovlivnit hezkými obrázky,“ vysvětluje výkonný předseda AKA Marek Hlavica.
Přehled ocenění 21. ročníku Effie Awards
Ocenění | Název kampaně | Klient | Agentura | Další agentury |
Potraviny | ||||
1. místo | Mistrovství světa v Pauzování | Nestlé / KitKat | Symbio Digital | |
2. místo | Místo do obchodu pro Nutrend do e-shopu! | Nutrend D.S. | Ogilvy | |
3. místo | Raffaello proti osamělosti | Ferrero Česká /Raffaello | Momentum Czech Republic | |
Nápoje | ||||
1. místo | Pěnožrouti | Kofola - čepovaná | WMC Praha | |
1. místo | Radegast RÁZNÁ 10 | Plzeňský Prazdroj / Radegast | Boomerang Communication | |
2. místo | Frisco:z out-cidera opět milovaným drinkem | Plzeňský Prazdroj / Frisco | Triad Advertising | Fallon Prague - WeDigital - Wavemaker |
2. místo | Jak jsme vyhráli Olympiádu | Coca-Cola | McCann Prague | |
3. místo | Inovací k novému segmentu nápojů | Tchibo ČR | Kaspen/Jung von Matt | Initiative Media - Doblogoo - EtNetera - Cocoon |
Spotřební zboží | ||||
1. místo | Uvedení Philips OneBlade na trh | Philips OneBlade | Adexpres | Carat - Spectra - Triad Advertising |
2. místo | Kampaň, která měnila minusy na plusy | Škoda Auto / Škoda Plus | Zaraguza CZ | PHD |
3. místo | Věrnostní program Globus Bonus | Globus ČR | Wunderman | |
Finanční služby | ||||
1. místo | Za služby se vyplatí platit | Komerční Banka Můj účet Plus | Ogilvy | PHD |
2. místo | neuděleno | |||
3. místo | Festival lepšího bydlení (a prodejů) | Raiffeisen stavební spořitelna | Leo Burnett | Fox Hunter |
Ostatní služby | ||||
1. místo | Co není v hlavě, je v datech | Vodafone CZ | McCann Prague | |
2. místo | Sazka Pátek 13. | Sazka / Sazka / Sportka / Eurojackpot | Fairy Tailors | |
3. místo | Nečekané nedoplatky za plyn patří minulosti | innogy Energie | Young & Rubicam Praha | Wunderman |
Malý rozpočet (do 1 milionu Kč externích nákladů) | ||||
1. místo | Předbíhej za odměnu | RunTour | Geometry Global | |
2. místo | Cesta do Abbey Road | Vodafone CZ | McCann Prague | |
3. místo | Jak mít za stovku kupce elektromobilu | ČEZ | Brain One | |
3. místo | V-Power trigger emaily | Shell V-Power | Wunderman | |
Sociální, ekologický, kulturní marketing | ||||
1. místo | Den válečných veteránů 2017 | Post Bellum, Paměť národa | Young & Rubicam Praha | |
2. místo | neuděleno | |||
3. místo | 326 000 hlasů pro novou volbu prezidenta | Institute for Democracy 21 / Prezident21 | Ogilvy | |
3. místo | Jak monetizovat CSR aktivitu | E.on ČR / E.on Energy Globe | Ogilvy |
Výběr vítězných kampaní Effie Awards
Zlato v kategorii Potraviny získala kampaň „Mistrovství světa v pauzování“ tyčinky KitKat. Ta si v duchu svého dlouhodobého claimu „Dej si pauzu, dej si KitKat“ pohrála si s tématem relaxačních technik, jako je chytání lelků, chvat opěrného lokte či dvojité zívnutí, v nichž uspořádala soutěž o titul mistra světa. Tato online aktivita se pozitivně odrazila na krátkodobých i dlouhodobých prodejích. Více informací o výsledcích se můžete dočíst na stránkách soutěže Effie.
Jedno ze zlatých ocenění v kategorii Nápoje si odnesli Pěnožrouti, aktivace s rozšířenou realitou značky Kofola pro segment HoReCa. Přes plný krýgl si mohli lidé naskenovat prostřednictvím mobilní aplikace logo, z něhož následně vylítly animované postavičky Pěnožroutů, které bylo potřeba pochytat. Díky tomu celkově došlo k nárůstu prodejů o 7 %.
Zlato v kategorii Spotřební zboží bylo uděleno kampani „Uvedení Philips One Blade na trh“, která si dala záležet, aby se nový zastřihávač vousů dostal do správných rukou, které mu potom pomohou v samotné komunikaci. Cílila tedy na muže, kteří nosí strniště. Správné zacílení a rozfázování komunikace, včetně využití tzv. Fousbota, pomohlo překonat obchodní cíle a dosáhnout 156% ROI.
Ve Finančních službách obsadila první místo kampaň „Za služby se vyplatí platit“ Komerční banky, která proti obecnému proudu komunikovala cenu účtu a jeho výhody. Kreativně kampaň uchopila jako srovnání světa malých dětí a dospělých. Díky tomu narozdíl od jiných velkých hráčů Komerční banka získala 10 tisíc nových zákazníků.
V kategorii Sociální, ekologický, kulturní marketing byla zlatem oceněna kampaň „Den válečných veteránů 2017“ organizace Paměť národa. Ta měla za cíl zvýšit povědomí o veřejné sbírce k tomuto dni. Pro účely uchování autentických svědectví, které ještě nejsou zaznamenány, bylo vybráno celkem 750 000 Kč.
Fotogalerii z akce naleznete zde.
-stk-