Formát Stories expanduje na YouTube
Tvůrci videí s více než 10 tisíci odběrateli dostávají šanci používat Stories. Koncept výrazně uspěl na Instagramu a Snapchatu.
Multimediální alba, která se po předem vyhrazené době automaticky smažou, dorazila v masovějším měřítku také na nejznámější videoserver světa. YouTube oznamuje spuštění formátu takzvaných Stories, se kterými přišla komunikační aplikace Snapchat a posléze ji okopíroval Facebook pro svou stejnojmennou sociální síť a Instagram. Přestože je jeho princip na všech popsaných platformách stejný, YouTube přichází kromě vstupní podmínky v podobě deseti tisíc odběratelů s jistými obměnami. Jednotlivé „příběhy“ nebudou mizet po 24 hodinách, ale až po sedmi dnech. Diváci navíc mají možnost pod nimi vést debatu v komentářové sekci. Samostatnou otázkou pak zůstává umístění „příběhů“ na YouTube, na jednotlivé Stories totiž budou moci uživatelé narazit na vícero místech. Kromě standardní domovské stránky YouTube také v seznamu algoritmicky doporučovaných klipů, což rozšiřuje potenciální dosah Stories. Videoplatforma s nimi experimentovala již loni, formát však byl přístupný jen vybraným tvůrcům. Nyní má dostat mnohem větší využití a více pozornosti.
Na homepage navíc budou Stories pro uživatele sociálních sítí jasně rozpoznatelné už jenom proto, že ikonky znázorňující přírůstky tohoto typu obsahu jsou stejně jako u konkurence označeny výrazným kolečkem. Ten, kdo někdy vytvářel Stories na ostatních zmiňovaných platformách, pak může shledat jejich ztvárnění na YouTube jako intuitivní. V možnostech tohoto formátu ani na YouTube nechybí nejrůznější filtry, nálepky či textová pole. Je to mimo jiné právě možnost vykonávat podobnou editorskou činnost, která podle serveru TechCrunch tvůrce obecně k popsanému formátu Stories. Už dávno jim prý nestačí si jen sednout před zapnutou kameru a videoblogovat, nastala éra, kdy promování sebe sama a vlastního obsahu kombinuje více odlišných kódů. Dosud navíc často docházelo k tomu, že část tvůrců ve svých videích na YouTube odkazovala na svůj instagramový profil, kam umisťovala krátké klipy či bonusový obsah právě ve formátu mizejících Stories. Alphabet, provozovatel YouTube, přirozeně chce, aby co nejvíc obsahu vznikalo právě na jeho vlastní videoplatformě.
Nejde přitom o jedinou změnu v možnosti produkce obsahu, kterou firma tento týden oznámila. Současně také definitivně pohřbila takzvané anotace, okna s textovými popisky či odkazy, která se zobrazovala přímo v okně s videem. Řadě uživatelů však přišla příliš rušivá, mimo jiné proto je společnost postupně utlumovala a již od května loňského roku nedovolovala tvořit nové, pouze mazat stávající.
Od 15. ledna 2019 je už ale tvůrci v editačních nástrojích nenajdou vůbec. Doplňování videí textovými poli by měly elegantněji zpracovávat právě zmíněná Stories. Do jaké míry ovšem budou na YouTube úspěšná, nelze jednoznačně odhadovat. Ačkoliv dočasná multimediální alba zaznamenala výrazně pozitivní odezvu na Snapchatu a Instagramu, sociální síti Facebook se je zatím zpopularizovat mezi svými uživateli příliš nedaří. Nasazení Stories na YouTube tak může představovat zajímavou případovou studii toho, jak se liší preference uživatelů jednotlivých sociálních médií.
-riv-