Gebauer: VOD služby začínají nahrazovat placené TV kanály

středa, 28. listopadu 2018, 11:40 TV MediaGuru

Generální ředitel Českých Radiokomunikací vidí budoucí modely televizního vysílání v kombinaci lineárního vysílání a videa na vyžádání.

Martin Gebauer, foto: České Radiokomunikace

Martin Gebauer, foto: České Radiokomunikace

Služby video-on-demand (VOD) typu Netflixu či Amazonu začínají podle názoru generálního ředitele Českých Radiokomunikací (CRA) Martina Gebauera vytlačovat placené televizní kanály satelitní či kabelové. Šéf CRA to uvedl na pondělní konferenci Innovation Day 2018, která se věnovala přechodu na vyšší standard digitálního terestrického vysílání DVB-T2.

Gebauer zmínil, že sledovanost lineární televize se nesnižuje a že služby videa na vyžádání (VOD) inkrementálně navyšují čas strávený sledováním video obsahu. „Sledování lineární televize je zakotveno v sociálních návycích. Diváci se vrací k lineární televizi po založení rodiny, přičemž více než polovina diváků nechce vyhledávat obsah. Pravidelné pořady patří k rituálu dne," vyjmenoval Gebauer benefity lineárního vysílání, které podle jeho názoru budou platit i nadále. Zvyšující se penetrace VOD služeb má podle Gebauera umožňovat vlastníkům obsahu jít k divákům napřímo a eliminovat tak prostředníka, tedy agregátory placeného obsahu. Klasická placená televize je podle jeho názoru nahrazována VOD. „Tyto platformy soutěží přímo s placenou televizí. Lidé si rádi zaplatí Netflix oproti tomu, že by si měli platit velké množství programů,“ uvedl rovněž Gebauer. 

Očekává zároveň, že tradiční televizní reklama, která je základním prvkem monetizace FTA (free-to-air) vysílání televizních stanic, se začne přibližovat internetové reklamě. Snahou bude podle jeho názoru zasahovat diváky kontextově. 

Síla FTA vysílání má být podpořena sociálním dopadem. „FTA zůstává bází pro udržení loajality lidí, kteří se dívají,“ zmínil Gebauer. Dokumentoval to na vysílání profesionálního sportu v USA, které údajně není zcela zpoplatněno. Uzavřením by se podle jeho slov snížil dopad sportu ve společnosti.

Z prezentace Martina Gebauera na Innovation Day 2018

Z prezentace Martina Gebauera na Innovation Day 2018

Terestrickou platformu využívá 60 % domácností v České republice. Je otázkou, nakolik přechod na druhou vlnu digitalizace sníží podíl této platformy v populaci. Při přechodu z analogu na digitální terestrické vysílání DVB-T poklesla terestrika o 20 %. „Děláme všechno pro to, aby platforma DTT přechodem na DVB-T2 neutrpěla,“ uzavřel Gebauer.

Vývoj příjmu TV signálu, 2008-2018, zdroj: Nielsen-Admosphere

Vývoj příjmu TV signálu, 2008-2018, zdroj: Nielsen-Admosphere

České Radiokomunikace dokončily v minulém týdnu výstavbu základní přechodové DVB-T2 sítě, která pokrývá 99,6% všech domácností v ČR. Téměř všechny české domácnosti tak mohou podle Českých Radiokomunikací sledovat prostřednictvím DVB-T2 sítí vedle pěti programů České televize v HD rozlišení také 18 nejsledovanějších programů soukromých televizních stanic. Na podzim roku 2019 bude zahájeno vypínání stávajících DVB-T sítí.

Síť České televize pro terestrické digitální vysílání DVB-T se začne vypínat od listopadu 2019, od února 2020 by se mělo dokončovat zapínání finální DVB-T2 sítě České televize. Vypínání terestrické DVB-T sítě Českých Radiokomunikací, které přenášejí vysílání především komerčních televizních stanic, má začít v lednu 2020. Zapínání finální DVB-T2 by v této síti mělo být dokončeno k 30. červnu 2020. Během celého tohoto období budou v provozu přechodové nebo už finální DVB-T2 sítě. Podle dostupných průzkumů je v současnosti čtvrtina domácností vybavena DVB-T2/HEVC přijímači. 

Prezentace z pondělní konference Innovation Day 2018 jsou k dispozici zde.

-mav-