Nejvyšší povědomí má mezi módními e-shopy Sportisimo

pátek, 30. listopadu 2018, 07:45 Retail, Výzkum MediaGuru

Oblečení a obuv nakupuje na internetu častěji než v kamenných prodejnách již 40,3 % Čechů. Nejsilnější spontánní znalosti se těší Sportisimo.

Zdroj: FB Sportisimo Česká republika

Zdroj: FB Sportisimo Česká republika

Podle výzkumu Fashion (Re)search 2018 online vyhledávače módy Glami, který probíhal v říjnu 2018 na online populaci, nakupuje 40,3 % dotázaných na internetu častěji než v kamenných prodejnách. Mezi nejznámější e-commerce hráče na poli módy se na prvním místě umístilo Sportisimo, následováno obchodem Bonprix a ZOOT.

Podle odhadu Glami by měl obrat českého módního e-commerce letos činit 24,5 miliardy korun, což představuje 20,3% podíl na celkovém módním retailu. V příštím roce by mělo dojít k 12% meziročnímu nárůstu a do roku 2022 by se měl obrat zvýšit na 36,4 miliard korun a podíl na 26,8 %.  

Lidí, kteří častěji nakupují módu v kamenných obchodech, je i nadále většina (59,7 %). Bariérou k online nakupování vidí především v obavě z nevhodného výběru produktu, zejména z nemožnosti si produkt vyzkoušet (77 %) či si ho osahat (58 %). Mezi další bariéry patří obavy z vrácení, dlouhé čekání na zboží, nedůvěra k internetovým finančním transakcím nebo jednoduše to, že si neumí vybrat správnou velikost.

Kde Češi nejčastěji nakupují své oblečení, zdroj: Fashion-Research, Glami.

Kde Češi nejčastěji nakupují své oblečení, zdroj: Fashion-Research, Glami.

Naopak nakupující na e-shopech si cení velkého výběru stylů (58 %), dobré ceny (58 %), efektivního využití času (38 %), snadného nalezení velikostí (28 %) a v neposlední řadě i neustálé dostupnosti (28 %).

U nákupu módy je i nadále nejdůležitějším faktorem cena (70 %), zatímco kvalita je důležitá „jen“ pro 54 % respondentů. Nicméně až 72 % lidí uvedlo, že by bylo ochotno si připlatit, kdyby byla zaručena lepší výdrž díky kvalitnějšímu materiálu. Nejvyšší nároky na kvalitu přitom kladou na bundy (70 %) a obuv (60 %).

Až 87 % Čechů také dává přednost e-shopům v českém jazyce. Od nákupu na zahraničních obchodech, kde nakupuje jen 11 % dotázaných, je většinou odrazuje složitá reklamace (38 %), dlouhá doba doručení (33 %) nebo nejistá kvalita (30 %).

Nejsilnější spontánní znalost má Sportisimo

Podle návštěvnosti patří mezi nejsilnější hráče v online světě módy Bonprix, Sportisimo, About You, ZOOT a E-Obuv. Z pohledu spontánní znalosti je v čele žebříčku Sportisimo (11 %), což jen odráží oblibu Čechů v outdoorovém a sportovním oblečení, které až 52 % rádo nosí i mimo sportovní aktivity. Většinou kvůli tomu, že se tak cítí dobře (82 %), anebo si myslí, že dobře vypadají (27 %).

Silné povědomí má také Bonprix (9 %) a ZOOT (8 %), přičemž preferujícími faktory pro nákup u těchto značek je výhodná cena a široká nabídka zboží. Do první desítky se v povědomí dále dostal Deichmann (7 %), Baťa (6 %), po 4 % má H&M, Mall, Aliexpress, Tchibo a A3 Sport.

Inspirací jsou kamenné obchody

Inspiraci k nákupu módy hledají Češi kromě své vlastní fantazie zejména v kamenných obchodech a na webových stránkách. Naopak tištěné i online módní magazíny či sociální sítě hrají v inspiraci menší roli.

Jaké jsou zdroje inspirace online zákazníků pro nákup módy, zdroj: Fashion-Research, Glami.

Jaké jsou zdroje inspirace online zákazníků pro nákup módy, zdroj: Fashion-Research, Glami.

Panují zde však rozdíly mezi generacemi. Zatímco pro mladší populaci do třiceti pěti let jsou sociální sítě jako je Instagram, Facebook nebo Youtube významným zdrojem nápadů, starší generace nad třicet pět let k inspiraci více využívá webové stránky, newslettery nebo tištěné materiály.

Trendy v nákupu módy: udržitelnost, lokálnost a tenisky

Výzkum rovněž identifikoval tři výrazné trendy, které ovlivňují vnímání módy v Česku. Pro Čechy je důležitá jednak její udržitelnost, jednak podpora autorských a lokálních značek. A už několik zde panuje teniskománie.

Za etické nebo udržitelné produkty jsou ochotny si připlatit až tři čtvrtiny Čechů. Až 45 % respondentů si nějaký takový produkt za posledních 12 měsíců koupilo.

U lokální módy je zájem vidět u více než 70 % respondentů, ovšem zde je hlavním limitem především cena. Celkem 58 % z oslovených vypovědělo, že si za poslední rok žádný kousek od českého návrháře nekoupilo. 

Tenisky dnes už tvoří 31% podíl na obratech obuvi, a představují tak její nejprodávanější podkategorii. Mezi nejvyhledávanější značky na Glami patří Nike a adidas, z modelů je to edice Nike Air Max a adidas NMD.  

Výzkum, jehož se v České republice zúčastnilo 3 710 respondentů starších 21 let, probíhal na panelu uživatelů internetu, obohaceného o data z Českého národního panelu výzkumu agentury NMS Market Research. Kromě Česka Glami zpracovává data také na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku, Turecku a Rusku.

-stk-