Šéfredaktoři: Zpoplatnění webů je asi nezbytné
Potřebné výnosy musí vydavatelé hledat i v oblasti placeného online obsahu, naznačila diskuse šéfredaktorů na Novinářském fóru.
Situace na reklamním trhu, představovaná silným vlivem společností Google a Facebook, které koncentrují značnou část investic mířených do internetové reklamy, nutí tradiční vydavatele hledat cesty k předplatnému na internetu. Vyplynulo to z diskuse šéfredaktorů, která se minulý čtvrtek uskutečnila v rámci konference Novinářské fórum.
Česká veřejnost není zatím příliš zvyklá platit za internetový obsah, přesto se v posledních měsících zvyšují snahy vydavatelů a provozovatelů online médií zařazovat do svých nabídek placené části obsahu. Dosavadní pokusy přitom hodnotí dotčení vydavatelé vcelku úspěšně.
Podle Terezy Zavadilové, šéfredaktorky deníku E15, který zavedl placenou sekci E15 Premium loni v lednu, se deníku osvědčují exkluzivní zprávy z byznysu. „Ukázalo se, že největší odezvu mají exkluzivní zprávy, ve kterých vystupuje nějaká kontroverzní osoba,“ přiblížila posluchačům.
Trochu jinou zkušenost má společnost Echo Media, provozovatel serverů Echo24.cz, Echo Premium a vydavatel Týdeníku Echo. Šéfredaktor Dalibor Balšínek zmínil, že čtenáři Echa nejčastěji platí za komentáře a autorské články. Za obecné zpravodajství není podle jeho názoru taková vůle platit. „Před 4-5 lety bylo těžké začínat s placeným zpravodajstvím. Lidé si nepředplácejí zprávy, ale komentáře, analýzy, delší texty. Investigativní žurnalistka je drahá a do pěti minut přeberou zprávu ostatní weby. Problém je v tom, že zpráva přestává mít hodnotu,“ myslí si Balšínek.
Společnost Vltava Labe Media, vydavatel regionálních deníků Deník, zavedení placeného online obsahu připravuje. Těžit by chtěla ze svého zaměření na lokální dění. „Lokální obsah je unikátní a až vyvineme správné nástroje, věříme, že budeme na digitálním trhu předplatného fungovat,“ řekl šéfredaktor centrální redakce Deníku Tomáš Skřivánek.
Pokud obsah, který je umísťován za platební bránu, získá dostatečný počet čtenářů, nebude jeho provozovatel ohrožován webem, který svůj obsah nabízí zcela zdarma, poukázal v diskusi šéfredaktor magazínu Reportér Robert Čásenský. Může to být ale problém pro velké weby se všeobecným zpravodajstvím.
Placeného obsahu přibývá
Počet webů s placeným obsahem se tak postupně zvyšuje. Z velkých mediálních společností ho jako první zavedla Economia na stránky iHned.cz od roku 2014, od května 2017 ho ale rozšířila. V rámci nabídky HN+ evidovala ke konci září 2018 přes šest tisíc předplatitelů, což předčilo očekávání managementu. Později se přidala i skupina Czech News Center se zmíněnou službou E15 Premium a také ekvivalentně ve sportovním zpravodajství iSport Premium na webu iSport.cz.
Od konce října 2018 vstoupil na trh Deník N, který je založen pouze na předplatném od čtenářů, a tedy na placeném obsahu. Deník N si předplatilo sedm tisíc čtenářů (z toho 5,5 tisíce online a 1,5 tisíce v tisku), ve sbírce před spuštěním vybral 7 mil. Kč.
Placený obsah chce otestovat i další z rozhodujících hráčů, mediální skupina Mafra. Bude ho chtít pravděpodobně zkoušet i na druhém nejnavštěvovanějším zpravodajském serveru iDnes.cz, řekl MediaGuru.cz Michal Hanák, člen představenstva Mafra. „Nechtěli bychom sebrat uživatelům to, co je dosud zadarmo, ale určitým uživatelům nabízet víc určitého obsahu," naznačil v rozhovoru.
Naopak o placeném obsahu zatím nemluví internetová tuzemská jednička Seznam.cz. Své obsahové služby chce nadále nabízet svým uživatelům volně.
-mav-