Sexistické prasátečko pro Moravskou vinotéku a Městskou policii

pátek, 23. listopadu 2018, 09:25 Reklama MediaGuru

Historicky poslední Sexistické prasátečko udělila veřejnost Moravské vinotéce, odborná porota Městské policii. Anticenu desetiletí získala reklama firmy 100Mega.

Anticena Sexistické prasátečko se letos vyhlašuje naposled, zdroj: Nesehnutí.

Anticena Sexistické prasátečko se letos vyhlašuje naposled, zdroj: Nesehnutí.

Desátý a zároveň poslední ročník anticeny Sexistické prasátečko oznámil své vítěze. Jako obvykle o nich rozhodovala jednak veřejnost svým online hlasováním, jednak odborná porota. Vybíralo se z padesátky nominovaných reklam, u nichž bylo možné hlasovat tlačítky „To je sexismus!“, „To ještě jde“ a „Přeskočit“. 

Veřejnost zvolila za letošního vítěze billboard Moravské vinotéky, který jako sexistický vyhodnotilo 615 z celkového počtu 782 hlasujících. „Reklama ukazuje ženu jako pouhou dekoraci a objekt něčí touhy. Tím přispívá k udržování nerovností ve společnosti,“ vysvětlila Eva Bartáková z pořádající organizace Nesehnutí. 

Vítězem desátého a zároveň posledního ročníku anticeny Sexistické prasátečko se stala reklama Moravské vinotéky, zdroj: Nesehnutí.

Vítězem desátého a zároveň posledního ročníku anticeny Sexistické prasátečko se stala reklama Moravské vinotéky, zdroj: Nesehnutí.

Druhé místo obsadila reklama firmy Supr Dodávky vyobrazující ženská pozadí se sloganem „Nalož, co se do mě vejde“. 

Druhé místo u veřejnosti získala společnost Supr Dodávky, zdroj: Nesehnutí.

Druhé místo u veřejnosti získala společnost Supr Dodávky, zdroj: Nesehnutí.

Na třetí příčce se u veřejnosti umístila reklama motorkářského klubu Doupě, jež propaguje s heslem „Vyliž si ji u nás“ produkt nazvaný „motorkářská zmrdlina“. 

Třetí místo u veřejnosti patří motorkářskému klubu Doupě, zdroj: Nesehnutí.

Třetí místo u veřejnosti patří motorkářskému klubu Doupě, zdroj: Nesehnutí.

U odborné poroty se na první příčku dostal facebookový příspěvěk Městské policie Praha. Porotcům vadilo hlavně to, že sexistickou prezentaci využila státní instituce. 

Odborná porota vybrala za vítěze facebookový příspěvěk Městské policie Praha, zdroj: Nesehnutí.

Odborná porota vybrala za vítěze facebookový příspěvěk Městské policie Praha, zdroj: Nesehnutí.

Pomyslné stříbro si odnesla náborová reklama České pošty, a to kvůli stereotypizaci žen a mužů. 

Na druhé příčce se umístila se svými náborovými plakáty Česká pošta, zdroj: Nesehnutí.

Na druhé příčce se umístila se svými náborovými plakáty Česká pošta, zdroj: Nesehnutí.

Třetí místo u poroty získal reklamní spot Moneta Money Bank z kampaně „Svatba“. 

Nejsexističtější reklama desetiletí 

Vzhledem k tomu, že se jedná o poslední ročník anticeny, rozhodla se organizace Nesehnutí zvolit i sexistickou reklamu desetiletí. „Prasátečko prasáteček má symbolicky završit naši anticenu. V roce 2009 jsme s ní začali, protože jsme na téma sexismu v reklamě chtěli rozproudit veřejnou diskusi. Po deseti letech vidíme, že se nám to povedlo, a nyní nastal čas předat pomyslné žezlo veřejnosti,“ vysvětluje za Nesehnutí Kristýna Pešáková. 

Deset reklam nominovaly výjimečně samy organizátorky soutěže, o vítězích již hlasovala opět veřejnost. Do volby se zapojilo přes 400 hlasujících. 

Nejsexističtější reklamou desetiletí se stal plakát společnost 100Mega s claimem: „Kdo chce v srpnu zasunout?“. 

Prasátečko prasáteček získává společnost 100Mega, zdroj: Nesehnutí.

Prasátečko prasáteček získává společnost 100Mega, zdroj: Nesehnutí.

Druhé místo získala billboardová reklama na časopis ForMen, která vyobrazuje „násilí na ženách coby sexy záležitost“. 

Druhé místo putuje do časopisu ForMen, zdroj: Nesehnutí.

Druhé místo putuje do časopisu ForMen, zdroj: Nesehnutí.

Na třetí příčce se umístil plakát společnosti Snapbacks, který ukazuje násilí na ženách jako něco, co je cool“.

Třetí místo patří společnosti Snapbacks, zdroj: Nesehnutí.

Třetí místo patří společnosti Snapbacks, zdroj: Nesehnutí.

Vyjádření firmy Snapbacks k ocenění Sexistické prasátečko desetiletí

Ke třetí příčce v anketě o anticenu desetiletí se po oznámení výsledků vyjádřila společnost Snapbacks: „Cílem reklamy z roku 2015 bylo vyobrazit ženu, která má obuv tak ráda, že se s ní chce objímat, i když ji má někdo na noze. Nebylo záměrem ukazovat jakékoliv prvky násilí, snižovat lidskou důstojnost, či dokonce schvalovat násilí na ženách, právě naopak. Nicméně na upozornění hnutí Nesehnutí jsme neprodleně reagovali. Kontroverzní reklamu jsme stáhli a dále přistupovali k našim reklamám zodpovědně, aby nedošlo k dalším nedorozuměním. Připadá nám proto ze strany hnutí Nesehnutí nevhodné se opět vracet k dávno vyřešené záležitosti a široce ji medializovat. Zmíněná reklama se navíc vztahovala na projekt Senovážná 6, který nyní neexistuje, nikoli k projektu Snapbacks.“

Za desetiletou historii Sexistického prasátečka se do hlasování zapojilo téměř 43 tisíc hlasujících, kteří hodnotili celkem 742 reklam. „Sexistické reklamy podle nás neubylo, jen se přesunula z venkovního prostoru více na internetu,“ řekla Kristýna Pešáková a dodala: „Myslím ale, že se nám za tu dobu podařilo hodně věcí. Lidé například už dokážou sexistickou reklamu rozpoznat a reagovat na ni. Zatímco zpočátku jsme na reklamu upozorňovali různými happeningy, postupně jsme začali psát i odborné publikace. Také s námi mnohem více komunikují sami zadavatelé reklamy, a občas nás i přizvou ke spolupráci.“

Zdroj: Nesehnutí

Zdroj: Nesehnutí

K završení svých aktivit na poli sexistické reklamy vydává Nesehnutí také publikaci Fighting Sexism. 10 let aktivismu za nesexistickou reklamu a reprezentativní výzkum na vnímání sexistické reklamy v Česku, který představí při slavnostním vyhlášení Sexistického prasátečka 23. listopadu v Domě umění v Brně. 

-stk-