Top události roku 2018 ve slovenských médiích
Vražda novináře, změny vlastníků médií nebo protesty v týmu zpravodajství RTVS. To jsou mediální události roku na Slovensku.
Přinášíme přehled nejdůležitějších událostí, které se odehrály na slovenské mediální scéně v roce 2018.
Novinář Ján Kuciak byl zavražděn
Na Slovensku byl zavražděn investigativní reportér Ján Kuciak se svou snoubenkou. Kuciak pracoval pro online zpravodajský portál Aktuality.sk a zabýval se hlavně podezřeními z daňových podvodů. Usmrtili ho v lednu a v září zatkli podezřelé.
Na jeho památku byl vytvořený hastag #allforjan. Poslední článek, na kterém zavražděný slovenský novinář pracoval, vedle slovenských a českých médií publikovali také mezinárodní tituly, kromě jiných vyšel ve všech zpravodajských médiích skupiny Ringier Axel Springer Media AG, Axel Springer SE a Ringier AG. V Bratislavě byl zřízen i speciální newsroom.
Měnili se vlastníci slovenských médií
V roce 2018 došlo na Slovensku k početním změnám vlastníků médií. Ringier Axel Springer uzavřel prodej tištěných titulů – největší slovenský deník Nový Čas přešel pod společnost FPD Media a časopisy získala Penta. Ringier Axel Springer se na Slovensku orientuje už jenom na digitální média.
Our Media, majitel několika regionálních televizních stanic či Parlamentních listů, koupila slovenský deník Pravda. „Na slovenském trhu vidíme potenciál pro rozvoj našich aktivit. Pravda je silná značka a máme zajímavé projekty a plány,“ uvedl Michal Voráček, předseda představenstva Our Media. Vedení Pravdy se nezměnilo, šéfredaktorkou zůstává Nora Slišková. Více informací.
Z trhu tištěných titulů odchází poslední velký zahraniční vlastník. Německá vydavatelská skupina Bauer Media, která na Slovensku vydává nejprodávanější programové časopisy TV max a Eurotelevízia a má v portfoliu také Rytmus života nebo Chvilku pro tebe, se dohodla na prodeji svých printových aktivit v České republice a na Slovensku. Kupujícím je mediální skupina Mafra. Přečtěte si rozhovor s předsedou představenstva Mafry Štěpánem Košíkem.
Rozhlasové aktivity, konkrétně nejposlouchanější slovenské rádio Expres, si Bauer ponechal. Naopak, francouzský Lagardère prodal své rádiové byznysy ve více zemích včetně Slovenska. Novým majitelem Europy 2 je Roman Korbačka.
Přehled vlastníků rozhodujících slovenských médií včetně portfolia jejich mediálních skupin přinesl MediaGuru.cz v přehledné infografice.
Turbulence ve zpravodajství RTVS
Zpravodajství veřejnoprávní RTVS čelilo personálním změnám a kritice. Na dvě stě slovenských novinářů se podle ČTK spojilo k tvrdé kritice vedení RTVS za poměry v tomto médiu a za odchody redaktorů. Reagovali tak na ukončení spolupráce RTVS s externisty, kteří kritizovali veřejnoprávní média, a na výpovědi dané několika redaktory na protest. Generální ředitel RTVS Jaroslav Rezník výtky odmítl a nespokojence označil za radikální mladé jádro zpravodajství. Následně zhruba tři desítky redaktorů RTVS napsalo dopis, že pracují svobodně.
Ve vedení zpravodajství nastalo několika personálních změn. Z pozice šéfa sekce zpravodajství a publicistiky odešel Juraj Rybanský a nahradil ho Vahram Chuguryan. Nespokojení redaktoři s příchodem nového šéfa zpravodajství Vahrama Chuguryana očekávali uklidnění situace, ale prý se tak nestalo, uvedla ČTK.
Měnili se také vedoucí televizního a rozhlasového zpravodajství – již v březnu z televize odešel Boris Chmel a jeho post převzala Hana Lyons. Ve vedení rozhlasového zpravodajství a publicistiky skončila v říjnu Petra Stano Maťašovská po medializaci sporného interního dokumentu, který kromě jiného upravoval, jak neinformovat v krátkém zpravodajství o parlamentních návrzích opozice. Jejím nástupcem se stal Peter Nittnaus.
Multiregionální rádio zaniklo
V květnu 2017 se z éteru ozvalo nové zpravodajské Rádio Aktual a nahradilo Rockovou republiku. Multiregionální projekt, za kterým stál Martin Lengyel, v minulosti rozbíhající televizi TA3 a rádio Jemné, však po něco více než roce zanikl. Zpravodajská redakce se rozpustila a stanice rebrandovala na hudební Rádio Jazz.
Dobrý rok pro reklamu
Čisté výdaje na reklamu ve slovenských médiích pokračovali v růstu i v letošním roce, prognózovala mediální agentura Unimedia. Nejvíce rostly televize a online.
Další události
- Televize Markíza čelí směnkám
- Tištěným titulům opět klesly prodeje
- Slovenská rádia: Europa 2 těsně poskočila na třetí pozici
Personální změny
V roce 2018 došlo k početním personálním změnám ve slovenských médiích.
Oliver Brunovský odstoupil z pozice šéfredaktora ekonomického týdeníku Trend a definitivně tak opustil médium, které zakládal a v minulosti spoluvlastnil. Nahradil ho dosavadní zástupce šéfredaktora Branislav Benčat. Trend opustila ještě předtím také zástupkyně šéfredaktora Zuzana Petková a stala se ředitelkou nadace Zastavme korupci.
Novým ředitelem pro digitální projekty slovenské Mafry je Denis Schvarcz, který v minulosti řídil marketing a PR vydavatelství. Bývalý šéfredaktor slovenských Hospodárskych novin Peter Vavro je v Petit Pressu novým ředitelem obsahu regionálních novin My.
Ringier Axel Springer SK jmenoval Michale Marušku obchodním ředitelem. Do vydavatelství nastoupila marketingová ředitelka Daša Matušíková a ke konci roku také odešla, přičemž nadále poskytuje konzultační služby externě. Vydavatelství se transformovalo do digitální podoby a v souvislostí s tím udělalo více personálních změn, část personálu přešla k novým vlastníkům printových titulů.
Společnost News and Media Holding učinila změny v top managementu: Chief Digital Officerem se stal Michal Maťovčík, šéfem obchodu Tomáš Dzurenda a šéfkou HR Jana Vargicová. Na postu šéfredaktora nejprodávanějšího slovenského týdeníku Plus 7 dní (News and Media Holding) skončil Ivan Čeredejev, nahradila ho Anka Žitná Lučaiová. Skončila také bývalá šéfredaktorka Plus 7 dní a Plus jednoho dne a později manažerka pro speciální projekty Nancy Závodská, šéf výroby Igor Marton (kterého nahradil Martin Stanecký), šéfka distribce Eva Pauliaková, a šéfredaktorka magazínu Eva Katarína Patvarošová.
Alena Černá po několika měsících opustila post generální ředitelky Košice:Dnes. Tlačovo-digitální radu SR vede nová předsednice Alena Pániková.
Ve veřejnoprávní RTVS se změnil programový ředitel televizní části: Tibor Búza odešel a nahradil ho Marek Ťapák. Někdejší technický ředitel RTVS Andrej Doležal obsadil pozici Head of Product Development v Towercomu. Ředitelem sekce nových médií RTVS se stal Dušan Jančovič. Oddělení kreatívy RTVS vede nově Igor Majkut.
Ředitel Kanceláře Rady pro vysílaní a retransmisi Ľuboš Kukliš byl zvolen předsedou poradního orgánu Evropské komise pro oblast audiovizuálních médií ERGA. Novým Country Managerom AMC Networks International – Central and Northern Europe pro Slovensko a Česko je Marcel Mareš.
Ve slovenské Europě 2 skončil programový ředitel Andrej Kratochvíl. Stanice vytvořila novou pozici Content Directora, kterou obsadil Ľuboš Richter. Po prodeji stanice z ní ke konci roku odešla generální ředitelka Tatiana Ďuricová a Marketing & Online Directorka Eva Kinzelová.
Jako obchodní ředitel Fun Rádia a šéf Fun Media Group skončil Martin Lukáček, pověřena vedením byla Darina Oriešková. Bývalý ředitel Sekce programových služeb Slovenského rozhlasu Vincent Štofaník převzal vedení investigativního pořadu Reportéri.
Chief Digital Officer ve společnosti Ringier Axel Springer SK Milan Konečný se posunul do společného podniku Ringier Axel Springeru a Penty United Classifieds jako nový CEO.
V mediální agentuře Media and Digital Services skončila generální ředitelka Michaela Slaninová a nahradil ji někdejší Sales Director Peter Valentovič. Personální změny nastaly také na čele agentur ZenithOptimedia a PHD na Slovensku: ZenithOptimedia nově vede Dušan Viszt a PHD Jana Babjáková. (Provozovatelem webu MediaGuru.cz je česká agentura PHD, pozn. red.)
Rozhovory MediaGuru.cz
V průběhu roku 2018 přinesl MediaGuru sérii rozhovorů s top manažery slovenských mediálních domů a zajímavými osobnostmi z branže:
- Rasťo Dutka: Vymýšlíme produkty, které Google neumí nabídnout
- Milan Dubec: Řádková inzerce je pro Ringier Axel Springer klíčová
- Mária Reháková: Klasická inzerce není, propojuje se s PR
- Daša Karpelová a Miroslav Pagáč: S dvojciferným růstem online reklamy už nejde počítat
- Miriam Kittler: Cena online reklamy je zdumpovaná
- Milan Mokráň: Chceme mít nejprodávanější týdeník
Poznámka: Autor pracuje v TV Markíza