Tkačík: Až nyní se média začínají vykupovat z prvotního hříchu

úterý, 29. ledna 2019, 11:30 Internet & Mobil, Tisk MediaGuru

Z prvotního hříchu, tedy z umístění svého obsahu zdarma na internetu, se daří médiím vykupovat až nyní, myslí si Tomáš Tkačík z Business Media.

Tomáš Tkačík na konferenci Content Marketing, foto: Karolina Lauferová

Tomáš Tkačík na konferenci Content Marketing, foto: Karolina Lauferová

„Žurnalistiku zachrání jen ta žurnalistika, za kterou jsou lidé ochotni platit,“ uvádí svůj editorial v časopise Innovation in Magazine Media 2018/2019 John Wilpers a Juan Señor. Autoři ve svém textu následně zdůrazňují dvě nejdůležitější slova v dnešním vydavatelském byznysu – výnosy od čtenářů –, protože bez nich bude vše zanedlouho bezpředmětné.

Výnosy od čtenářů dříve plynuly z předplatného a stánkového prodeje, nyní je však potřeba větší diferenciace. „Nejde jen o jednoduché předplatné, ale o všechny možné interakce se čtenáři,“ zmínil na konferenci Content Marketing, kterou pořádala Asociace content marketingu, Tomáš Tkačík, generální ředitel vydavatelství BusinessMedia Czech.

Vydavatelství musí diferenciovat své interakce se čtenáři

Mezi tyto interakce se čtenáři patří například příjmy z datové inzerce nebo konzultantství či redakčních doporučení a služeb čtenářům. Za dobré tipy k nákupu jsou dnes už lidé ochotni platit třeba časopisu dTest.

Dalším zdrojem příjmu může být e-commerce. Ve světě Wired magazine zařazuje k popisovaným produktům tlačítko s proklikem přímo do e-shopu.

Výnosné mohou být i eventyBBC Good Food dokáže přilákat i 300 tisíc návštěvníků, úspěšné jsou i konference časopisu Forbes. V českém prostředí lze zmínit třeba nákupní akci Dny Marianne.

Některé tituly spoléhají v online prostoru na klubové členství. Deník The Guardian svůj obsah nezpoplatňuje, ale velké příjmy generuje ze sponzoringu. A není bez zajímavosti, že právě tento titul se výrazně podílel na odkrytí kauzy s Panama Papers.

Další cestu nabízejí newslettery a různé druhy sponzorství, jak to činí Vogue nebo Politico. Nemálo peněz může plynout také z licencí – pánský časopis Men’s Health z nich vytěží 10 % výnosů, což by chtěl do budoucna zdvojnásobit.

Nakonec výdělek lze vytěžit i z videoobsahuMotor Trend nabízí svůj videoarchiv s 2 000 hodin obsahu za poplatek 99 amerických dolarů ročně.

„Z prvotního hříchu, tedy z umístění svého obsahu zdarma na internetu, se daří médiím vykupovat až nyní,“ řekl Tomáš Tkačík s tím, že například The New York Times má nyní čtyři miliony předplatitelů, z toho tři miliony v digitálním prostředí. Největší nárůst své předplatitelské báze přitom deník zaznamenal poté, co vyhrál Donald Trump prezidentské volby a v prvních minutách po jeho inauguračním projevu.

Média musí podchytit i nastupující trendy

Pro rozvoj vydavatelského byznysu je rovněž nutné podchytit sílící trendy. Jedním z nich je, že se čtenáři lze vést konverzaci i jinými než doposud běžnými kanály. Necháme-li stranou již vcelku zavedené sociální sítě, na scénu nastupují hlasoví asistenti, jako je Amazon Echo či Google Home. Svou roli si také v žurnalistice vydobývá umělá inteligence, která je prozatím využívána pro automatizované reporty. Některé tituly už zařazují do své strategie i chatboty.

Zajímavé pole působnosti nabízí i online vzdělávání, které se rozmáhá na platformách typu Coursera, EdEx nebo Kahn Academy.

Další trend představují interaktivní videa, kolem kterých se daří velkým vydavatelům vytvářet masivní komunity. „FB Live je jeden z nejlepších příkladů s velkým počtem mediálních hráčů, kteří se na něj začínají soustředit,“ dodal Tomáš Tkačík.

A v neposlední řadě je to kvalita, protože za ni lidé zaplatí. Sázka na ni se vyplatila videoslužbě Netflix, která ke konci roku 2018 evidovala 139 milionů předplatitelů. Její výnosy stouply meziročně o 35 % na 15,8 miliard USD a čistý zisk se zdvojnásobil na 1,2 mld. USD. A na letošních Oskarech získala se svým filmem Roma 10 nominací.

-stk-