Touha po zdraví táhne Čechy k rostlinným nápojům
Češi následují celosvětový trend, přicházejí na chuť rostlinným vodám. Prim hraje kombucha a kokosová voda.
Touha po zdravějším životním stylu je globální megatrend. Lidé po celém světě se snaží zdravěji jíst, pít i více sportovat, což se odráží do měnící se poptávky. V jídle i pití chtějí méně cukru, méně chemických ingrediencí a na obalech jasné značení. I díky tomu vznikají a rostou zcela nové produktové kategorie. Podle předpovědi Euromonitoru budou mít v následujících pěti letech velký potenciál k růstu superprémiové džusy, rostlinné vody nebo prémiové ready-to-drink kávy a čaje.
Nejslibnější budoucnost čeká pravděpodobně na lehce fermentovaný nápoj z čaje kombuchu a kokosové a jiné rostlinné vody, kterým se začíná dařit i na českém trhu.
Kombucha se dostává i do gastro segmentu
Nástup slibné kategorie většinou předznamenávají akvizice velkých hráčů. V případě kombuchy tomu není jinak. Před třemi lety investovala na americkém trhu společnost PepsiCo do značky KeVita, loni koupila pro změnu Coca-Cola značku Mojo.
V našich končinách má kombucha poměrně dlouhou historii i díky tomu, že se dá s pomocí mateční kultury lehce připravit v domácím prostředí. Od 90. let ji zájemci nalezli v prodejnách zdravé výživy, avšak až nyní si svou cestu vydobývá také do restaurací a kaváren.
To, že se situace pomalu mění, ukazuje i fakt, že zde vznikají noví tuzemští výrobci. Vedle značky Stevikom, fungující od roku 1999, přibyla před dvěma lety firma Reborn Food, jež se svým Projektem Kombucha zaměřuje na gastro podniky. „Chyběl mi na trhu produkt splňující moje vlastní kritéria nápoje, který bych měl chuť při návštěvách gastro podniků pravidelně pít. Takový nápoj by měl být autentický a neotřelý. Pokud možno bez dodatečných úprav, jako je pasterizace, filtrace, umělá konzervace, aromatizace či dosycování oxidem uhličitým,“ vysvětluje své důvodu k rozjetí vlastní značky její zakladatel Ondřej Šustr.
Ve své strategii se Ondřej Šustr spoléhá především na kvalitu a produktový design – speciální jsou lahve, které mají kombuše poskytnout tu nejlepší ochranu, i etikety, jež jsou vytvořeny technikou perokresby kolorované anilinkami.
Se svými produkty chce Ondřej Šustr oslovovat především lidi v produktivním věku s hlubším zájmem o gastronomii a zdravý životní styl. „Konkrétně velmi oblíbená je kombucha mezi vegetariány a vegany,“ říká s tím, že k propagaci využívá zejména sociální sítě Facebook a Instagram.
Produkty Projektu Kombucha jsou nyní distribuovány jen do segmentu HoReCa, zanedlouho ale budou dostupné i přes vlastní e-shop. Do dalších kanálů se Šustr se svou značkou zatím nechystá. „Myslím si, že v obchodních řetězcích kombucha zatím svoje místo nemá. Obzvlášť vzhledem k faktu, že pro mě je kvalita na prvním místě a nehodlám ji snižovat kvůli případnému tlaku třetí strany na lepší kupní cenu,“ zdůvodňuje a dodává, že trend pití kombuchy v mainstreamové podobě, které lze už nyní pozorovat v Kanadě či USA, do Česka teprve přijde.
Zájem roste i o kokosové vody
Kromě kombuchy zaznamenává růst celosvětově i kategorie kokosových vod a při letmém pohledu na české online supermarkety s potravinami lze usuzovat, že i u nás mají Češi, z čeho vybírat. Napočítat dnes můžeme desítky různých značek těchto nápojů – mimo jiné Aqua Verde, Cocoxim, Kulau, Goya nebo Wild & Coco.
Na tomto poli operují kromě zahraničních značek i ty české, například poslední zmíněná Wild & Coco. Za ní se skrývá původní značka Mladý kokos, kterou před čtyřmi lety založila společnost Coolcoco. Firma, která začala s prodejem kokosových ořechů, postupně rozšířila svůj sortiment právě o kokosovou vodu, přísady na vaření či desetidenní detoxikační program, a byla nucena přistoupit k rebrandingu. „Potřebovali jsme brand, který unese celé naše produktové portfolio, bude připraven pro expanzi do zahraničí a zároveň vystihne prémiovost našich produktů,“ popisuje za firmu Veronika Šímová.
Nárůst zájmu spotřebitelů pozoruje Wild & Coco u celého svého sortimentu. Stejně jako Projekt Kombucha oslovuje zákazníky, kteří se chtějí kvalitně stravovat, a navíc oceňují šetrné způsoby zpracování potravin. „Hodně zákazníků máme i z řad veganů či osob, které se stravují specifiky, ať už jde o low-carb dietu, bezlepkovou, či bezlaktózovou stravu. Kokosová voda je pak oblíbená mezi sportovci, jedná se o přírodní iontový nápoj,“ doplňuje Šímová.
V současnosti je Wild & Coco k dostání na českém a slovenském trhu a plánuje expanzi do Německa. Kromě vlastního e-shopu k distribuci využívá i vybrané kamenné prodejny a také e-shop lékárenské sítě Dr. Maxe, kde jsou nejprodávanějšími produkty kokosová másla. „S naším sortimentem bychom se rádi dostali i do kamenných lékáren. Rovněž testujeme, jak by nám mohli fungovat odběrná místa a jednáme o zalistování s velkým hráčem v online prodeji potravin,“ prozrazuje Veronika Šímová.
V propagaci Wild & Coco pracuje se svou zákaznickou základnou, kterou si v minulosti nasbírala prostřednictvím různých eventů, a s influencery nejen na Instagramu.
Kokosové vody však nejsou záležitostí jen malých výrobců. Zastoupeny jsou i v portfoliu nadnárodních skupin – Coca-Cola má ve světě svou značku Zico, PepsiCo One Coconut Water a nedávno se ještě spolu přetahovaly o značku Vita, která však zůstala ve firmě All Market. Dalším významným hráčem je například německá značka Green Coco, kterou na českém trhu prodává například řetězec Delmart.
„Kokosová voda má mnohostranné využití i cílové skupiny. Obsahuje plno minerálů, a je tedy vhodným doplňkem stravy. Díky svým povzbuzujícím účinkům je tak vhodná nejen pro sportovce. Má velmi nízkou energetickou hodnotu, mnohem nižší než ostatní ovocné šťávy. A nakonec je kokosová voda pro všechny, kteří se chtějí osvěžit,“ shrnuje benefity nastupující kategorie Barbora Nosková Mosorjáková z marketingového oddělení Delmart.
Rostlinné nápoje tak čeká zajímavá budoucnost, kdy budou odkrojovat z podílu zavedených sycených nápojů. S příklonem ke zdravějšímu životnímu stylu se mění spotřebitelům i chutě, požadují méně cukru, méně umělých přísad i aromat, a na to se musí výrobci připravit.
-stk-