Sní-li někdo o práci v marketingu či reklamě a chce-li ještě před praxí, nebo případně během ní získat nějaký ten teoretický základ, první věcí, na kterou pomyslí, je škola. Kde všude se dá v České republice marketing, marketingová komunikace, reklama či PR studovat, se dozvíte v našem přehledu.
Studium marketingu má své místo v Praze či ve Zlíně
Marketing či úžeji vymezenou marketingovou komunikaci lze studovat v rámci bakalářského i magisterského studia na veřejné či soukromé vysoké škole. Rovněž je možné využít i možnosti vzdělat se v marketingovém oboru v rámci studia MBA.
V hlavním městě nabízí studium marketingu Vysoká škola ekonomická, která jej vyučuje hned na třech svých fakultách, či Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy, a to na katedře marketingové komunikace a PR. Studium marketingu lze také absolvovat na některých ze soukromých škol, větší zaměření na reklamu nabízí Vysoká škola kreativních komunikací, na politický marketing se lze specializovat na Vysoké škole mezinárodních a veřejných vztahů.
Mimo hlavní město je možné marketing studovat například v Ostravě na Technické univerzitě, v Mladé Boleslavi na Škoda Auto Vysoké škole, v Pardubicích na Dopravní fakultě Jana Pernera a ve Zlíně na Univerzitě Tomáše Bati, kde si lze vybrat mezi studiem marketingu na Fakultě multimediálních komunikací a na Fakultě managementu a ekonomiky, kde je možné se na magisterském studiu specializovat na design management.
Přehled vysokých škol s oborem marketing či marketingová komunikace
Město | Univerzita | Fakulta | Katedra/obor | Titul | Typ studia |
Mladá Boleslav | Škoda Auto Vysoká škola | X | Mezinárodní marketing | magisterské | prezenční i kombinované |
Ostrava | Vysoká škola báňská - Technická univerzita | Ekonomická fakulta | Marketing a obchod | bakalářské i magisterské | prezenční |
Pardubice | Univerzita Pardubice | Dopravní fakulta Jana Pernera | Katedra dopravního managementu, marketingu a logistiky | bakalářské | prezenční i kombinované |
Praha | Univerzita Karlova | Fakulta sociálních věd | Katedra Marketingové komunikace a public relations | bakalářské | prezenční |
Praha | Vysoká škola ekonomická | Fakulta podnikohospodářská | Katedra Marketingu | bakalářské, magisterské | prezenční |
Praha | Vysoká škola ekonomická | Fakulta informatiky a statistiky | Katedra Multimédií | bakalářské, vedlejší specializace magisterské | prezenční |
Praha | Vysoká škola ekonomická | Fakulta mezinárodních vztahů | Katedra mezinárodního obchodu | bakalářské, magisterské | prezenční |
Praha | Vysoká škola finanční a správní | Fakulta ekonomických studií | Katedra marketingové komunikace | bakalářské, magisterské | prezenční i kombinované |
Praha | Vysoká škola kreativních komunikací | X | Kreativní marketing a komunikace | bakalářské | prezenční |
Praha | Vysoká škola ekonomie a managementu | X | Marketing | bakalářské, magisterské | prezenční i kombinované |
Praha | Vysoká škola hotelová | X | Marketing ve službách | bakalářské | prezenční i kombinované |
Praha | Vysoká škola hotelová | X | Marketingový management v cestovním ruchu a hotelnictví | magisterské | prezenční i kombinované |
Praha | Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů | X | Public relations | bakalářské | prezenční i kombinované |
Praha | Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů | X | Politologie a politický marketing | magisterské | prezenční i kombinované |
Praha | University of New York in Prague | X | Business Administration - Marketing | bakalářské | prezenční |
Praha | University of New York in Prague | X | Marketing | MBA | kombinované |
Praha | Business Institute | X | Marketing a reklama | MBA | kombinované |
Praha | Business Institute | X | Public relations a komunikace | MBA | kombinované |
Praha | Cambridge Business School | X | Marketing a Public Relations | MBA | kombinované |
Praha/Brno | Newton College | X | Ekonomika a management | bakalářské | prezenční i kombinované |
Praha/Brno | Ambis | X | Ekonomika a management | bakalářské, magisterské | prezenční i kombinované |
Praha/Brno/Ostrava | Vysoká škola podnikání a práva | X | Marketingová komunikace | bakalářské, magisterské | prezenční i kombinované |
Zlín | Univerzita Tomáše Bati | Fakulta managementu a ekonomiky | Ústav managementu a marketingu | magisterské | prezenční |
Zlín | Univerzita Tomáše Bati | Fakulta multimediálních studií | Ústav marketingových komunikací | bakalářské, magisterské | prezenční i kombinované |
Do výuky marketingu se zapojují i firmy a oborové asociace
Vysoké školy ve své výuce spoléhají nejen na akademiky, ale také na spolupráci s firmami a oborovými asociacemi, které dokážou dodat teoretickým poznatkům pohled z praxe.
Fakulta mezinárodních vztahů na VŠE tak například pravidelně spolupracuje na předmětech Mezinárodní marketing a Mezinárodní marketingová komunikace s firmami, jako je 3M, Plzeňský Prazdroj, Škoda Auto nebo Procter & Gamble, a agenturami Kantar či Ogilvy. Do výuky jednotlivých předmětů na katedře obchodního podnikání a komerčních komunikací jsou zapojeni odborníci jak z médií, tak z komunikačních, mediálních a PR agentur, jako je OMD, McCann nebo Ipsos. V rámci specializace Retail Business se na přípravě a výuce předmětů E-commerce a Online marketing podílí Alza.cz.
Podobně využívají firmy ve své výuce i další fakulty VŠE, které se marketingu věnují – na Fakultě podnikohospodářské tak třeba vyučují zástupci Nestlé, Unileveru, L’Oréalu, Toyoty či Googlu, na Fakultě informatiky a statistiky zase zaměstnanci agentury Wunderman, Českého rozhlasu nebo TV Nova.
Ke spolupráci s odborníky z praxe sahá často i katedra marketingové komunikace a PR Fakulty sociálních věd UK, kde například zajišťuje předmět In-store marketingu asociace POPAI CE a předmět Public relations v praxi APRA. „Také spolupracujeme přímo s profesionály z praxe, kteří u nás učí nebo vedou vlastní prakticky orientované semináře. Za všechny jmenuji například právníka Filipa Wintera, předního odborníka na právo v reklamě, Ondřeje Obluka, ředitele agentury Ogilvy, Ladislava Báču, vedoucího marketingu v T-Mobile, konzultantku v oblasti digitálních médií Evu Máchovou, tiskovou mluvčí Národní galerie Terezu Ježkovou a mnohé další,“ popisuje na dotaz vedoucí katedry Denisa Hejlová.
„Dále máme pro studenty pravidelný seminář nazvaný Aktuální trendy v oboru, kam zveme na každý pátek v semestru jednoho hosta. Studenti se jej formou otázek a odpovědí ptají na jeho či její kariéru, názory, zkušenosti a aktuální situaci na trhu. Byli u nás například první dáma českého PR Dita Stejskalová z Ogilvy, ředitel Emirates Bořivoj Trejbal, Martin Wichterle, majitel Wikovu a Rücklu aj.,“ dodala Hejlová, jež sama vede mimo jiné seminář Marketing pro neziskový sektor, kde si studenti zpracovávají reálné zadání vybraných neziskových organizací, jako je Cesta domů, Byznys pro společnost nebo Čtení pomáhá.
Vlastní vzdělávací programy poskytují také asociace
Vedle vysokoškolského vzdělání mohou zájemci využít také vzdělávací programy jiného typu, například různé akademie či cykly, které pořádají oborové asociace. Asociace komunikačních agentur pořádá pravidelně svou Akademii digitálního marketingu, digitální marketing je možné studovat i v 13týdenním kurzu Digisemestr, který vedle Marketing Festivalu založil Jindřich Fáborský. Kurzy online marketingu pořádá v Praze a Brně i Digicamp. Czechitas provozuje tříměsíční Digitální akademii.
APRA organizuje Prague Communication Academy. Po večerech mohou v Praze navštěvovat Creative Academy, což je koncept původně ze Slovenska především pro lidi z reklamního průmyslu.
Někdy organizují své vlastní školení i samotné agentury – skupina Omnicom Media Group nabízí v rámci svého vzdělávacího cyklu školící programy z oblasti online marketingu, společnost Google nabízí na internetu digitální vzdělávání Digitální garáž.
-stk-