Průzkum: Značky už se bez Instagramu neobejdou
Instagram získává na popularitě. Značky, které chtějí být vnímány jako adekvátně reagující na aktuální trendy, jej nemohou ignorovat. Plyne to ze studie zadané Facebookem.
Sociální síť Instagram získává stále více pozornosti, svým růstem a dynamikou obchodního modelu dokonce částečně zastiňuje „mateřský“ Facebook. Sama firma se rozhodla marketingový potenciál Instagramu prozkoumat blíže, a nechala si proto zpracovat průzkum mezi 21 tisíci uživateli Instagramu ve věku 13 až 64 let ze třinácti zemí světa. Ten potvrzuje mimo jiné zdánlivě banální, o to však významnější tezi, že firmám svědčím už pouhá přítomnost na této vizuální sociální sítí. „Značky mohou udělat dojem na potenciální konzumenty. Respondenti uvádějí, že firmy figurující na Instagramu vnímají jako populární (78 procent dotazovaných), tvůrčí (77 procent), zábavné (76 procent) a významné (74 procent). Tyto asociace zůstaly poměrně konzistentní nehledě na národnost dotazovaných – s výjimkou Japonska, kde lidé uváděli přídavné jméno ‚informativní' jako druhou nejsilněji vnímanou vlastnost Instagramu,“ uvádějí tvůrci studie.
„Opravdu se myslím, že pokud nějaká značka není na Instagramu, nakonec zůstane opodál. Myslím, že je to v současnosti ta nejlepší platforma, na které stojí za to budovat si jméno,“ uvedl podle průzkumu pětatřicetiletý Brazilec Rinaldo.
Marketéři by se však měli snažit uspět na Instagramu hlavně z toho důvodu, že plní stále důležitější úlohu v rozhodování, co kupovat. Většina respondentů průzkumu uvedla, že si již někdy pořídila zboží v ten moment, kdy jej zahlédla na Instagramu, respektive bezprostředně poté. Přes osmdesát procent oslovených navíc souzní s tvrzením, že uvedená sociální síť jim pomáhá objevovat nové produkty či služby, stejně tak usnadňuje rozhodování, zda si je vůbec pořídit.
Měnící se význam Instagramu dokládají také studie, za kterými stojí někdo jiný než jeho provozovatel. Aktuální analýza agentury Kenshoo dokládá, že meziročně zadavatelé za instagramovou reklamu utratili o 120 procent prostředků více. Nejde přitom o vlnu naivních marketérů, kteří se chtějí svézt na módní vlně zájmu o toto médium, vyplývá z analýzy. „Na každý utracený dolar zadavatelů, kteří začali inzerovat na Instagramu loni, připadají čtyři dolary výdajů na reklamu od zavedených klientů,“ popisuje podle serveru Marketingland.com ředitel marketingového průzkumu v Kenshoo Chris Costello. Jím představovaná studie zahrnovala odpovědi více než tří tisíc zadavatelů a agentur ze 60 zemí světa.
Potvrdila také, že z hlediska propagace je stále důležitější formát Stories. Zatímco ve třetím čtvrtletí loňského roku tvořil osm procent reklamních příjmů Instagramu, v tom čtvrtém šlo už o desetinu. I přes značný růst Instagramu ale světu sociálních sítí dominuje Facebook. Graeme Jamieson z agentury Merkle připomíná, že podceňovat sílu nejrozšířenější sítě na světě by se nemuselo vyplatit. „Nehledě na svou velikost, Facebook pořád nabízí s Instagramem srovnatelnou, ne-li vyšší, míru prokliku,“ tvrdí Jamiesono. Vzhledem k vlastnické struktuře obou sítí by ale Facebook z obchodního hlediska příliš trápit nemusela ani situace, když by se nejdůležitějším hráčem světa „nových“ médií stal právě Instagram.
-riv-