REWE Digital: Při transformaci jsou lidé klíčoví

sobota, 2. března 2019, 08:50 Retail MediaGuru

Digitální ostrůvek uprostřed skupiny REWE ukazuje, jak lze transformovat postupně celou firmu. A technologie jsou přitom až na druhém místě.

Sudan Martin Jackson z Rewe Digital na Retail Summitu, zdroj: Blue Events

Sudan Martin Jackson z Rewe Digital na Retail Summitu, zdroj: Blue Events

Digitální transformace je v současnosti téma, kterým se zaobírá nejedna firma. Jednou z nich je i skupina REWE se 350 tisíci zaměstnanci, kteří pracují například v řetězcích Billa nebo Penny. Z potřeby změny tak před pěti lety založila „start-up“ s názvem REWE Digitaljehož úkolem je přicházet s novými digitálními projekty. 

„REWE Digital jsme spouštěli s tím, že bude fungovat s jinou firemní kulturou než zbytek skupiny, bez jakékoliv hierarchie,“ uvedl na Retail Summitu Sudan Martin Jackson, jenž má nyní už v „grow-upu“ na starosti organizační a kulturní rozvoj. „Tento druh firem však většinou funguje jen do 50 zaměstnanců, ale když rostete, začínáte mít s udržením takového nastavení problémy,“ upozornil s tím, že nyní má REWE Digital se sídlem v Kolíně nad Rýnem na 700 zaměstnanců. V dohledné době navíc připravuje i další odnož v bulharské Sofii. 

„Při růstu musíte vytvořit inspirativní prostředí a udržet tu správnou atmosféru, kde se budou lidé cítit dobře, svobodně a nebudou se bát i neúspěchu,“ řekl Jackson. Svou roli v tom hraje nejen alchymie při výběru těch správných talentů, ale třeba i design kanceláří, které musí vyhovovat jak kreativně, tak analyticky založeným lidem. 

Vedle toho se také v REWE Digital pracuje v tzv. transfunkčních týmech, tedy nikoliv v rámci jednotlivých odděleních, ale podle projektů. Na daném projektu se tak od začátku do konce podílí vývojáři, výzkumníci, kreativci, marketéři i PR. „Zbavujeme tak firmu vnitřních bariér. Díky tomu se lidé méně zaobírají interní politikou a neztrácejí čas vyplňováním zbytečných formulářů, ale soustředí se opravdu na daný projekt,“ popsal Sudan Martin Jackson.

Tímto způsobem vznikla v rámci REWE Digital například nákupní aplikace REWE Dein Markt, jež eviduje přes 23 tisíc stažení, nebo e-shop s potravinami s dovážkou do 75 německých měst. Rovněž je podepsána pod online vinotékou Weinfreunde nebo obchodu pro domácí mazlíčky. „Nevyvíjíme aplikaci dva roky, ale pouštíme ji po částech, abychom si v reálném prostředí otestovali, co se lidem líbí, nebo nelíbí. Na základě jejich zpětné vazby potom naši aplikaci upravujeme, ladíme a přidáváme další funkcionality,“ přiblížil Jackson.

„Jsme sice digitální firma, ale myslím, že právě při digitální transformaci nejde spoléhat příliš na technologie. Technologie je jen prostředek k dosažení cíle. Je to stejné, jako kdybyste u taxi služby chtěli svou konkurenční výhodu postavit na tom, že budete jezdit na naftě. Klíčem k úspěchu jsou lidé, kteří spolu musí především komunikovat,“ vysvětlil Jackson, který funguje i jako ambasador REWE Digital v rámci celé skupiny. Má-li nějaká z firem skupiny zájem o digitální projekt, lidé z REWE Digital jí s tím pomohou. „Nefunguje to ale tak, že bychom někam poslali připravený balík, který by si v místě určení rozbalili. Musíme digitální projekt budovat na místě v dané firmě i zemi,“ prozradil Jackson.

„K transformaci je zapotřebí přistupovat chytře a nesnažit se změnit všechno. Některé věci doposud fungovaly, protože byly dobře nastavené. Není nutná kompletní disrupce, ale spíše tvorba nových věcí krok za krokem,“ poradil na závěr Sudan Martin Jackson.

-stk-