Alza: Náš marketing má neomezený rozpočet
Český e-shop Alza.cz letos neplánuje omezit své marketingové aktivity. Chystá ale jejich výrazné zjednodušení. Více v rozhovoru s Janem Sadílkem a Jaroslavem Kotápišem, nedávno jmenovanými marketingovými řediteli.
Kampaně Alza jsou vždy hodně vidět. Jaké marketingové aktivity plánujete pro letošní rok a bude se jejich rozsah nějakým způsobem měnit nebo omezovat?
Jaroslav Kotápiš: Co se týče kampaní, saturace naší komunikací minimálně na českém trhu je opravdu velká, snažíme se ji pro zákazníky tedy spíše zjednodušovat. Letos plánujeme dávat reklamu do větších komunikačních celků. Ještě v loňském roce se mnohdy stávalo, že v rámci jednoho televizního pořadu nebo reklamního bloku mohli lidé vidět třeba i čtyři naše reklamy, které byly nesourodé. Tohle bychom rádi letos odstranili.
Kolik celkem kampaní jste vlastně v loňském roce pustili do světa?
Jan Sadílek: Loni proběhlo celkem 37 ATL kampaní, z toho osm velkých a zbytek segmentových. Tento rok jsme je zúžili do větších celků a bude jich celkem 17. Komunikaci zjednodušujeme, aby nebyla tak roztříštěná, to je pro nás takovým trendem pro rok 2019.
Vašeho typického Alzáka ale budete využívat i nadále?
Jaroslav Kotápiš: Ano, u tohoto konceptu určitě zůstaneme. V roce 2019 se chceme soustředit na nákupní frekvenci a snažíme se propagovat i nové segmenty, které jsme doteď úplně nezdůrazňovali. V únoru jsme se zaměřili na propagaci novějších segmentů – hračky, sporty, hobby, maxi a auto/moto. V březnu se jedná o podporu malé bílé techniky, hobby segmentu, ale i elektroniky.
Co se týče marketingového rozpočtu, jaké máte možnosti anebo naopak limity?
Jan Sadílek: My takhle v Alze vůbec neuvažujeme. Od vedení nemáme daný limit nákladů. Dokud je zaručena plusová návratnost investic, můžeme na marketing využívat neomezené prostředky. Pokud reklama dává smysl, přináší nám obrat a spokojené zákazníky, nemáme žádný strop, a to platí jak pro ČR, tak Slovensko nebo Maďarsko. Netýká se to jen lehce měřitelných médií, jako jsou internetová, ale i těch hůře měřitelných jako televize a OOH.
Neplánujete přítomnost v některých médiích letos omezit a začít jiná naopak více využívat?
Jan Sadílek: Ne, to neplánujeme. Můžeme nicméně prozradit, že budeme i u nás určitě rozvíjet trend nárůstu investic do online videí. To ale neznamená, že bychom utlumovali intenzitu v rámci televize. I když v určitých kampaních k jistému snížení dojde, což ale není vlivem onlinu, kde dochází k velkému nárůstu.
Jaroslav Kotápiš: Samozřejmě při našich objemech, které nakupujeme, je i otázkou efektivita investovaných peněz. S tím neustále pracujeme a vše vyhodnocujeme. V loňském roce jsme například na Slovensku zkusili na nějakou dobu snížit přítomnost v televizích, viděli jsme tam určité výsledky a poznatky z toho budeme aplikovat v letošním roce.
V jakém smyslu budete omezovat televizi a jaké poznatky vám vyplynuly z výzkumu na Slovensku?
Jan Sadílek: Spíše než omezování se bude jednat o různé intenzity pro jednotlivé kampaně v čase.
Jak konkrétně chcete posilovat segment online videí? Alza přece jen již v tomto ohledu dost činná je…
Jan Sadílek: Díky tomu, že na Youtube máte možnost reklamy velmi efektivně cílit, volíme proto pro rok 2019 jiný přístup. Samozřejmě se zde objeví kampaně, které máme v plánu, ale kromě toho jsme si separátně vytvořili publikový marketingový plán. Ten obsahuje komunikaci na daná publika právě v rámci Youtube.
Můžete být více konkrétní, jak budete „publika“ vybírat?
Jan Sadílek: Například pro zákazníky, kteří se zajímají o 3D tisk, vytvoříme na Youtube dlouhodobou kampaň. Nebudeme se zaměřovat na všeobecnou komunikaci, ani ne segmentovou, ale na daný typ lidí. Pokud třeba poslouchají hudbu, my připravíme kampaň pro „posluchače hudby.“ Budeme jim v ní nabízet produkty pro kvalitní poslech, například reproduktory od renomovaných značek atd.
A to jste doposud nedělali?
Jan Sadílek: Online videa jsme sice vždy cílili na určitá publika, ale kreativita vycházela z aktuálních celomarketingových aktivit. Nenatáčeli jsme videa přímo pro ně. Dříve to bylo tak, že třeba spot na masakr cen jsme pouze trochu upravili a zacílili. Nyní to bude oddělené, úplně odtržené od marketingových kampaní a budeme vytvářet obsah přímo pro reálná publika na Youtube. V rámci online videí to můžeme ale využít jen pro Youtube a Facebook. Ostatní nemají tak kvalitní data, aby bylo možné u nich na určitá publika cílit.
Budete pro natáčení speciálních videí pro publika nabírat i nové zaměstnance nebo vše zvládnete ve stávající sestavě? A jak vlastně velký je marketingový tým Alza/Alza.cz?
Jaroslav Kotápiš: Vše se snažíme dělat in-house. Aktuální tým má dohromady s online marketingem 80 členů. Stále ale hledáme nové kolegy a prakticky nábor nezastavujeme, protože velmi rychle rosteme.
Od léta 2018 nabízíte nově vlastní značku Alza Power s produkty z oblasti IT a elektro příslušenství. Do prodeje šla, myslím, bez jakékoli reklamy. Plánujete ji letos nějak více propagovat?
Jaroslav Kotápiš: Ano, rozhodně, vidíme v ní velkou budoucnost. V rámci marketingu již k nějaké podpoře dochází, i když zatím jen v online. Ale budeme se zaměřovat i na propagaci v rámci offline médií. Značka bude mít určitě v komunikaci zvýhodnění, protože jí hodně věříme. Problematikou sourcingu v rámci Číny se zabýváme dlouho a produkty jsou tím pádem kvalitní. Naši lidé jezdí pravidelně do Číny, kontrolují výrobu, navštěvují veletrhy a opravdu tomu projektu věnujeme hodně času.
Kolik procent z celkové rozpočtu jste ochotni do Alza Power komunikace investovat?
Jaroslav Kotápiš: Potenciál v segmentech, ve kterých nyní Alza Power je, odhadujeme na nějakých 100 milionů realisticky, optimisticky na 200 milionů korun. Tyto produkty jsou zajímavé z hlediska dobrého poměru cena vs. kvalita. Portfolio se bude dále rozšiřovat. Kromě alkalických baterií, nabíječek, redukcí nebo datových kabelů plánujeme nabízet i powerbanky, zdroje pro notebooky, bezdrátové nabíječky a další.