Efko: Veletrh hraček v Norimberku zblízka

pátek, 8. března 2019, 07:45 Retail MediaGuru

Na každoročním veletrhu Spielwarenmesse v Norimberku nesmí nikdo z oboru hraček chybět. Přinášíme pohled očima jednoho z vystavovatelů Miroslava Kotíka, majitele firmy Efko-karton.

Takto vypadal letošní větší stánek firmy Efko - karton v Norimberku. Miroslav Kotík, majitel Efko (úplně vpravo), zdroj: Efko-karton

Takto vypadal letošní větší stánek firmy Efko - karton v Norimberku. Miroslav Kotík, majitel Efko (úplně vpravo), zdroj: Efko-karton

Začátkem února skončil celosvětově největší veletrh hraček Spielwarenmesse v německém Norimberku. Kdo se chce na tomto trhu prosadit, měl by se této tradiční akce zúčastnit. Česká firma Efko-karton zde pravidelně vystavuje již od roku 2005 a tak jsme se na postřehy zeptali jejího majitele Miroslava Kotíka.

Letošní 70. ročník veletrhu se nesl pochopitelně v oslavném duchu. Poprvé byla zprovozněna nádherná nová hala C3 s plochou 9600 m2. Ta však byla otevřená pouze pro slavnostní večer vystavovatelů. Pořádalo se spousta různých doprovodných akcí a konferencí, to je však již podle Miroslava Kotíka „standard“ i z předchozích ročníků. Přesto paradoxně poklesl počet návštěvníků. Místo loňských 71 tisíc jich přišlo 67 tisíc. Veletrh podle odborníků tak jen odráží proces konsolidace celého trhu s hračkami, kdy klesá počet nezávislých obchodníků a přehodnocují se distribuční kanály. Podobně hovoří i Miroslav Kotík: „Podle dlouhodobé strategie nechtějí pořadatelé norimberského veletrhu rozšiřovat výstavní plochy pro nové expozice. Více výstavních ploch již nepřivede více zákazníků a mohlo by být spíše kontraproduktivní ke stávajícím vystavovatelům.“  

„Pořadatelé norimberského veletrhu nechtějí rozšiřovat výstavní plochy pro nové expozice. Více výstavních ploch již nepřivede více zákazníků a mohlo by být spíše kontraproduktivní ke stávajícím vystavovatelům,“

říká Miroslav Kotík, majitel Efko-karton

Efko vystavovalo stejně jako loni ve dvou halách, a to z důvodu odlišného zaměření nabídky. „Náš hlavní stánek byl v hale 5 o velikosti 40 m2 a zaměřený především na MutiGo a Igráčka, ale prezentovali jsme zde také hry a stavebnice ROTO. V hale 10 jsme pak měli pouze malý stánek o ploše 10 m2 věnovaný především zakázkové výrobě her,“ popisuje Miroslav Kotík. Platit dva stánky je samozřejmě náročné, nicméně si chtěli ještě letos takový „luxus“ vyzkoušet, aby zjistili, jestli se tento záměr vyplatí. „V hale 10 jsme vystavovali dlouhé roky a trochu jsme se obávali, že nás někteří návštěvníci budou stále hledat na původním místě. Ukázalo se ale, že jsme si naše zákazníky už naučili přicházet na nový pavilon a příští rok proto budeme stavět pouze jeden stánek, a to v hale 5,“ dodává Miroslav Kotík. Poplatky totiž nejsou úplně malé a každým rokem se krůček po krůčku zvyšují. Za jedno vystavení si veletrh účtuje okolo 150 tisíc korun.

Jedním z hlavních trendů jsou podle Miroslava Kotíka dlouhodobě hračky, které podporují cvičení se zábavou, povzbudí děti k pohybu a různým aktivitám odklánějící je od mobilů a tabletů. Proto je také znatelný vzrůstající zájem o různé společenské hry. I Efko chystá v této souvislosti různé hry. Jedna z nich je postřehová a velmi akční a jmenuje se „Drzé opice“. Další je „Picasso“, kde za pomoci pravidelných tvarů hráč vytváří konkrétní předmět a ostatní hráči se snaží poznat, o co jde.

Spielwarenmesse v Norimberku se konal od 30.1. do 3.2. a navštívilo jej celkem 67 tisíc návštěvníků ze 132 zemí (loni přes 71 tisíc), aby se podívalo na stánky více než 2800 (loni přes 2900) vystavovatelů ze 68 zemí.  Letos se veletrh konal po sedmdesáté a objevilo zde celkem 1 milion produktů a 120 tisíc novinek (loni 100 tisíc novinek). Z České republiky dorazilo okolo 1400 návštěvníků, což byl desátý nejvyšší počet mezi národnostmi.

-zue-