Online investice loni rostly téměř o čtvrtinu na 28,6 mld. Kč

středa, 6. března 2019, 10:30 Internet & Mobil MediaGuru

Růst investic do internetové reklamy loni pokračoval a stejný trend se očekává i letos, vyplývá z dat profesního sdružení SPIR.

Zdroj: Shuttesrtock

Zdroj: Shuttesrtock

Hrubý objem internetové inzerce dosáhl v roce 2018 více než 28 miliard korun. Oproti roku 2017 jde o 23% nárůst, na kterém se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+23 %) a reklama ve vyhledávání (+25 %). Z pohledu způsobu nákupu inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 54 %. Vyplývá to z online inzertních výkonů za rok 2018, které ve středu zveřejnilo profesní internetové sdružení SPIR, pro které data připravuje agentura Median.

Očekávání na další rok jsou podle SPIR opět optimistická, účastníci průzkumu předpokládají, že online reklama poroste v roce 2019 o 14 % a překoná hranici 32 mld. Kč. 

Zdroj: SPIR

Zdroj: SPIR

Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (20,1 mld. Kč v ceníkových cenách). Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google AdWords a Facebook), RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama. Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 7,3 mld. Kč v reálných cenách. Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,1 mld. Kč v ceníkových cenách. Za SMS a MMS kampaně, které nezapočítáváme do internetové inzerce, zadavatelé reklamy zaplatili 98 mil. Kč v ceníkových cenách.

Z celkové display reklamy tvořila videoreklama 25% podíl (5,09 mld. Kč), meziročně vzrostla o 43 % a pro rok 2019 je u ní odhadován 15% růst. Nativní reklama tvořila 3% podíl (622 mil. Kč), meziročně vzrostla dvojnásobně (+97 %) a pro rok 2019 je u ní odhadován 18% růst.

Zdroj: SPIR

Zdroj: SPIR

Zdroj: SPIR

Zdroj: SPIR

Podíl mobilní reklamy z celkové display reklamy byl 30 % (5,95 mld. Kč), meziročně vzrostla o 107 % a pro rok 2019 je u ní odhadován 20% růst.

Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje, dohromady tvořila 62% podíl z celé display reklamy (12,47 mld. Kč v ceníkových cenách) a meziročně vrostla o 54 %.

Zdroj: SPIR

Zdroj: SPIR

Zdroj: SPIR

Zdroj: SPIR

Detailní zpráva je k dispozici od 14:00 na webu Inzertní výkony nebo je ke stažení níže.

-mav-