Tržby esportu rostou, a to i díky zvýšenému zájmu zadavatelů
Celosvětové tržby esportu by měly letos poprvé přesáhnout hranici miliardy dolarů.
Globální tržby esportu by letos měly dosáhnout 1,1 miliardy dolarů (téměř 29 miliard korun), což je o 27 % více než v loňském roce. Až 82 % tržeb mají přitom vzejít od zadavatelů, kteří v rámci zápasů elektronického sportu investují do reklamy, sponzoringu a vysílacích práv. Vyplývá to z pravidelného průzkumu analytické společnosti Newzoo.
Reklamní investice se od roku 2015 více než ztrojnásobily. Letos jen z reklamy vytěží esport 897 milionů dolarů. Největší díl si z toho ukrojí sponzoring, do něhož značky investují téměř 457 milionů dolarů. Nejrychleji rostoucí zdroj příjmu jsou ale vysílací práva, které vygenerují 251 milionů dolarů, což je meziročně o téměř 42 % více. O 14,8 % narostly výdaje na reklamu.
Zájem reklamních zadavatelů je podnícen růstem divácké základny. Souboje v hraní videoher totiž každý rok sleduje čím dál více lidí. Letos by měl esport přilákat po celém světě 453,8 milionů diváků, tedy o 15 % více než loni. Přes 200 milionů tvoří tzv. nadšenci, kteří sledují hraní videoher pravidelně, 250 milionů jsou příležitostní diváci.
Esport se svými vlastními hvězdami a ligami dokáže už dnes vyprodávat sportovní haly. Dokonce se diskutuje i o tom, že by se stal v roce 2024 součástí olympijských her v Paříži, kde by se mohlo soutěžit například třeba v dnes nejpopulárnějších hrách jako League of Legends, Dota 2 nebo Counter-Strike: Global Offensive.
Popularitu esportu dokazuje ostatně i zájem velkých značek: Coca-Cola se například letos stala globálním partnerem soutěže Overwatch League, mezi jejíž další partnery se řadí Toyota, T-Mobile, HP nebo Intel.
Podíváme-li se do českých končin, s esportem se například na Mistrovství ČR v počítačových hrách spojuje kromě výrobce počítačů Hal3000 také energetický nápoj Semtex nebo Fortuna. Herní organizaci eSuba zase podporuje mobilní operátor Vodafone, Microsoft, Dell, Epson nebo e-shop CZC.cz.
Podle prognózy Newzoo by měla oblast esportu i nadále růst. Do roku 2022 by se měl počet diváků zvýšit na 645 milionů a celkové tržby na 1,8 (v optimistické variantě až na 3,2) miliardu dolarů.
-stk-