Tržby esportu rostou, a to i díky zvýšenému zájmu zadavatelů

úterý, 12. března 2019, 13:55 Reklama MediaGuru

Celosvětové tržby esportu by měly letos poprvé přesáhnout hranici miliardy dolarů.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Globální tržby esportu by letos měly dosáhnout 1,1 miliardy dolarů (téměř 29 miliard korun), což je o 27 % více než v loňském roce. Až 82 % tržeb mají přitom vzejít od zadavatelů, kteří v rámci zápasů elektronického sportu investují do reklamy, sponzoringu a vysílacích práv. Vyplývá to z pravidelného průzkumu analytické společnosti Newzoo.

Reklamní investice se od roku 2015 více než ztrojnásobily. Letos jen z reklamy vytěží esport 897 milionů dolarů. Největší díl si z toho ukrojí sponzoring, do něhož značky investují téměř 457 milionů dolarů. Nejrychleji rostoucí zdroj příjmu jsou ale vysílací práva, které vygenerují 251 milionů dolarů, což je meziročně o téměř 42 % více. O 14,8 % narostly výdaje na reklamu.

Zdroje celosvětových příjmů esportu, zdroj: Newzoo

Zdroje celosvětových příjmů esportu, zdroj: Newzoo

Zájem reklamních zadavatelů je podnícen růstem divácké základny. Souboje v hraní videoher totiž každý rok sleduje čím dál více lidí. Letos by měl esport přilákat po celém světě 453,8 milionů diváků, tedy o 15 % více než loni. Přes 200 milionů tvoří tzv. nadšenci, kteří sledují hraní videoher pravidelně, 250 milionů jsou příležitostní diváci.

Růst divácké základny esportu, zdroj: Newzoo

Růst divácké základny esportu, zdroj: Newzoo

Esport se svými vlastními hvězdami a ligami dokáže už dnes vyprodávat sportovní haly. Dokonce se diskutuje i o tom, že by se stal v roce 2024 součástí olympijských her v Paříži, kde by se mohlo soutěžit například třeba v dnes nejpopulárnějších hrách jako League of Legends, Dota 2 nebo Counter-Strike: Global Offensive.

Popularitu esportu dokazuje ostatně i zájem velkých značek: Coca-Cola se například letos stala globálním partnerem soutěže Overwatch League, mezi jejíž další partnery se řadí Toyota, T-Mobile, HP nebo Intel.

Podíváme-li se do českých končin, s esportem se například na Mistrovství ČR v počítačových hrách spojuje kromě výrobce počítačů Hal3000 také energetický nápoj Semtex nebo Fortuna. Herní organizaci eSuba zase podporuje mobilní operátor Vodafone, Microsoft, Dell, Epson nebo e-shop CZC.cz.  

Podle prognózy Newzoo by měla oblast esportu i nadále růst. Do roku 2022 by se měl počet diváků zvýšit na 645 milionů a celkové tržby na 1,8 (v optimistické variantě až na 3,2) miliardu dolarů.  

-stk-