Tržby esportu rostou, a to i díky zvýšenému zájmu zadavatelů
Celosvětové tržby esportu by měly letos poprvé přesáhnout hranici miliardy dolarů.
![Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/7635/esport_shutterstock.jpg)
Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock
Globální tržby esportu by letos měly dosáhnout 1,1 miliardy dolarů (téměř 29 miliard korun), což je o 27 % více než v loňském roce. Až 82 % tržeb mají přitom vzejít od zadavatelů, kteří v rámci zápasů elektronického sportu investují do reklamy, sponzoringu a vysílacích práv. Vyplývá to z pravidelného průzkumu analytické společnosti Newzoo.
Reklamní investice se od roku 2015 více než ztrojnásobily. Letos jen z reklamy vytěží esport 897 milionů dolarů. Největší díl si z toho ukrojí sponzoring, do něhož značky investují téměř 457 milionů dolarů. Nejrychleji rostoucí zdroj příjmu jsou ale vysílací práva, které vygenerují 251 milionů dolarů, což je meziročně o téměř 42 % více. O 14,8 % narostly výdaje na reklamu.
![Zdroje celosvětových příjmů esportu, zdroj: Newzoo](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/7632/newzoo_esports_revenue_streams_global_feb2019.png)
Zdroje celosvětových příjmů esportu, zdroj: Newzoo
Zájem reklamních zadavatelů je podnícen růstem divácké základny. Souboje v hraní videoher totiž každý rok sleduje čím dál více lidí. Letos by měl esport přilákat po celém světě 453,8 milionů diváků, tedy o 15 % více než loni. Přes 200 milionů tvoří tzv. nadšenci, kteří sledují hraní videoher pravidelně, 250 milionů jsou příležitostní diváci.
![Růst divácké základny esportu, zdroj: Newzoo](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/7633/esports_audiencegrowth.png)
Růst divácké základny esportu, zdroj: Newzoo
Esport se svými vlastními hvězdami a ligami dokáže už dnes vyprodávat sportovní haly. Dokonce se diskutuje i o tom, že by se stal v roce 2024 součástí olympijských her v Paříži, kde by se mohlo soutěžit například třeba v dnes nejpopulárnějších hrách jako League of Legends, Dota 2 nebo Counter-Strike: Global Offensive.
Popularitu esportu dokazuje ostatně i zájem velkých značek: Coca-Cola se například letos stala globálním partnerem soutěže Overwatch League, mezi jejíž další partnery se řadí Toyota, T-Mobile, HP nebo Intel.
Podíváme-li se do českých končin, s esportem se například na Mistrovství ČR v počítačových hrách spojuje kromě výrobce počítačů Hal3000 také energetický nápoj Semtex nebo Fortuna. Herní organizaci eSuba zase podporuje mobilní operátor Vodafone, Microsoft, Dell, Epson nebo e-shop CZC.cz.
Podle prognózy Newzoo by měla oblast esportu i nadále růst. Do roku 2022 by se měl počet diváků zvýšit na 645 milionů a celkové tržby na 1,8 (v optimistické variantě až na 3,2) miliardu dolarů.
-stk-