Diskuse: Zbožové srovnávače možná přidají i služby
Zbožové srovnávače možná začnou srovnávat nejen zboží, ale i služby. Google chce nabízet produkty na míru.
Jaká je přítomnost a budoucnost zbožových srovnávačů, o tom hovořili na veletrhu Czech On-Line Expo František Štrupl, Retail Industry Head Google CZ/SK, Tomáš Braverman CEO Heureka.cz a Milan Šmíd, manažer Zboží.cz a inzertních služeb Seznam.cz. Debatu vedl Honza Mayer, CEO Dataweps. Podle statistik prý nakupující stále více tíhnou ke konkrétním značkám, nechodí již tolik na srovnávače a jejich citlivost na cenu slábne. Ale na druhou stranu podle loňské studie Asociace pro elektronickou komerci (APEK) využívá při nákupu zbožových srovnávačů vždy nebo při většině nákupů 55 % dotázaných, kteří nakupují na internetu alespoň jednou za rok.
Stejní, ale každý jiný
Google není ale podle Štrupla úplně zbožový srovnávač a není to ani jeho cíl. Snaží se být řešením pro klienta, které pokrývá celé množství požadavků a pokles zájmu zákazníků nevnímá. Pro Google navíc prý není Google Shopping tak důležitá službou, jako pro Heureku nebo Seznam. „Je to jen jedna část snažení, záběr je mnohem širší, shopping je poslední fáze a my se budeme snažit pokrýt celou cestu, od zvažování až po výběr konkrétního produktu,“ říká František Štrupl.
Ani Tomáš Braverman si nemyslí, že by pokles byl nějak alarmující, jak se uvádí. Tím, že se e-commerce stává stále běžnější součástí života, tak přidaná hodnota u srovnávačů je nižší. Rostou položky jako jídlo a čerstvé potraviny, které na Heurece nejsou. Proto se možná na celkových číslech objevuje určitá ztráta. Navíc e-shopy se snaží mít věrné zákazníky, kteří chodí napřímo, i když úroveň věrnosti je v Česku malá. „V Heurece máme vizi, že jsme jediný nákupní rádce, který pomáhá nakupovat správně díky počtu produktů a recenzí. Jsme nejsilnější, co se týče fáze ‚think and do’," popisuje Braverman.
Milan Šmíd souhlasí s Bravermanem, že se mění nákupní chování zákazníků. „Lidé asi budou chodit více napřímo, trh se bude konsolidovat, ale zbožové srovnávače by měly na první dobrou říci, co všechno e-shop dělá a co získají, když tam budou nakupovat.“ Zboží.cz se proto snaží dát co nejvíc informací.
Zbožový srovnávač může být vnímaný jako parazitující, ale zároveň také jako nákupní dům, kde máte všechny e-shopy dohromady a zákazníci tam chodí za širší nabídkou a logicky jsou v tom domě vyšší nájmy.
Zdroje příjmů, ne parazité
Srovnávače jsou významným zdrojem příjmů pro desítky tisíc e-shopů. Aby v nich lidé rádi vyhledávali a srovnávače tak přinášely nové zákazníky internetovým prodejcům, musejí pružně reagovat na aktuální trendy a přicházet s inovacemi.
„Zbožový srovnávač může být vnímaný jako parazitující, ale zároveň také jako nákupní dům, kde máte všechny e-shopy dohromady a zákazníci tam chodí za širší nabídkou a logicky jsou v tom domě vyšší nájmy, než když by byli jinde,“ říká Braverman. Srovnávače podle něj nevedou k cenové spirále jen proto, že si lidé mohou ceny srovnat, což je vlivem internetu jako takového. Srovnávače to ulehčují, ale nezapříčiňují.
Role srovnávačů je silná, ale z druhého hlediska podle Šmída lidem pomáhají recenze na nich. Podle Bravermana, když e-shop inzeruje přes srovnávač cen, tak ho to vyjde levněji než u Google. Vztahy mezi e-shopy a cenovými srovnávači rozhodně nejsou vnímány jako parazitování na e-shopech. „Jsou to naši nejdůležitější partneři, bez nich bychom nebyli. Když se bude dařit jim, bude se dařit i nám. Doufám, že jim pomáháme, ať už produkty nebo servisem,“ říká Štrupl.
Navíc Google jako globální firma dává možnost zahraniční expanze. I Heureka chce do budoucna pomáhat partnerům při expanzi, ale letos to určitě nebude. „Jsme v devíti zemích a tím, že jsme na trhy vstoupili akvizicí, nemůžeme poskytnout všude stejné služby, ale do budoucna bychom rádi, aby to tak bylo," vysvětluje Braverman. To Seznam je a bude lokální. „Je to logické, zůstaneme českou firmou a řešíme spíše on-boarding zahraničních e-shopů, aby se nebály u nás inzerovat," říká Šmíd.
Česká republika a středoevropské trhy jsou z pohledu zbožových srovnávačů poměrně unikátní. Ve světě lidé mnohem častěji nakupují prostřednictvím market places typu Amazon.
Budoucnost je market place, nebo ne?
„Česká republika a středoevropské trhy jsou z pohledu zbožových srovnávačů poměrně unikátní. Ve světě lidé mnohem častěji nakupují prostřednictvím market places typu Amazon,“ říká Honza Mayer, CEO společnosti Dataweps. Podle Tomáše Bravermana tam, kde na trhu funguje gigant jako Amazon nebo Alibaba, srovnávačům se tak nedaří. Zároveň je ale důležité, jak moc je trh fragmentovaný, jestli je tam dominantní hráč a jaký je počet e-shopů. Takovým market palce by se podle něj ráda stala Alza.cz nebo Mall.cz, ale je to prý vize daleké budoucnosti.
Podle Štrupla se nedá předvídat budoucnost a možná, že vše bude úplně jinak. „Třeba se to přetaví na hlasové asistenty nebo jiné služby, což může hodně zahýbat trhem," říká. Milan Šmíd je přesvědčen, že Češi chtějí srovnávat. Navíc neradi čekají třeba dva dny na dodání a chtějí vše hned. „Také si nemyslím, že přijde nějaký velký gigant. Denně se nám registruje spousta nových e-shopů a mají šanci se chytit na trhu. Nebojím se ani hráčů z Číny, je to zdravé a dobré mít jinou konkurenci,“ dodává.
Google věří, že zákazník chce rychle nakoupit, a ne dlouho zkoumat různé možnosti. Jeho cíl je jinde. „Chceme znát svého zákazníka a dělat nabídku konkrétně pro něj. Když řekne, že chce nejlepší lednici, tak mu nedoporučíme tu nejlepší pro celou republiku, ale pro něj konkrétně,“ popisuje pro někoho až příliš kontroverzní variantu sledování zákazníků Štrupl. Podle Bravermana je už diskutabilní, jak moc toho o nás Google ví a jeho pozice je příliš dominantní. Nicméně Google plánuje větší propojení on-line a off-line. Chce pomoci přitáhnout lidi z webu do kamenných poboček.
Heureka už nějakou dobu překresluje front, letos by to chtěla dokončit. „Zvažujeme, že se vrhneme i do nezbožových srovnání, třeba ohledně služeb, ale víc nechci říci,“ uzavřel Braverman s tím, že jinak předělávají stále další věci.
To Zboží.cz si musí především ujasnit, jakou roli bude hrát v rámci Seznamu. „Nejideálněji bychom se spojili se Sklikem a s Sbazarem," říká k hlavním plánům Šmíd. Od nového roku aktivně pracuje na nových recenzích.
Česká republika eviduje vysoký počet e-shopů, aktuálně je to téměř 41 tisíc a na konci letošního roku jich může být odhadem 43 tisíc. Obrat české e-commerce za loňský rok byl přibližně 135 miliard korun. V únoru získala podle statistiky Netmonitoru tuzemská jednička Heureka.cz více než čtyři miliony reálných uživatelů, kteří dohromady zhlédli téměř 75 milionů stránek. V případě Zboží.cz to bylo necelých 2,2 milionu uživatelů a více než 26 milionů zobrazených stránek.
-zue-