IAC: Zpravodajské weby počítají první tisícovky předplatitelů
Placený zpravodajský obsah si pomalu začíná budovat pozici na českém internetu, naznačila diskuse na Internet Advertising Conference.
Některé tuzemské zpravodajské servery už registrují tisícovky předplatitelů digitálního obsahu, další provozovatelé se do segmentu placených webů chystají. Jak vyplynulo z diskuse na internetové konferenci Internet Advertising Conference (IAC) 2019, na českém internetu je už možné počítat předplatitele zpravodajského obsahu v řádech tisíců až desetitisíců.
Podle Martina Malého, zástupce šéfredaktora iHned.cz z mediální společnosti Economia, se počet předplatitelů na webu Hospodářských novin dále zvyšuje a v současnosti se blíží hranici 13 tisíc předplatitelů. Economia uvedla novou verzi placeného webu iHned.cz loni v květnu. „Nejlépe se prodává kvalitní obsah – rozhovory, analýzy, dlouhé komentáře, tedy nadčasový obsah. Označujeme ho jako dlouhé čtení, jde o články, které mají devět tisíc znaků a více,“ popsal posluchačům Martin Malý. Výnosy z placeného online obsahu jsou součástí dalších příjmů HN včetně tištěné reklamy, příjmů z distribuce novin, online reklamy aj., proto se ziskovost placeného online obsahu nevyhodnocuje samostatně, ale jako součást všech ostatních příjmů. Economia přitom předpokládá, že při dosažení hranice 25 tisíc předplatitelů, by se mohl podíl příjmů z obsahu a z reklamy vyrovnat.
Při dosažení hranice 25 tisíc předplatitelů iHned.cz, by se mohl podíl příjmů z obsahu a z reklamy vyrovnat.
Více než deset tisíc předplatitelů už registruje také Deník N, který na trh vstoupil teprve na podzim loňského roku. Podle ředitele Deníku N Jána Simkaniče se deník stal pro mnoho lidí „zpravodajským lovebrandem" a předplatitelská základna deníku se rozšiřuje rychleji, než se plánovalo. „Pět a půl tisíc předplatitelů jsme nabrali ještě před samotným startem Deníku N. Jestliže teď máme přes deset tisíc předplatitelů, znamená to, že v průměru nabíráme každý měsíc tisícovku předplatitelů. Teď jich máme celkem tolik, kolik jsme jich měli podle plánu mít v září 2020. Skepse, že lidé nebudou ochotni za obsah na webu platit, se nepotvrdila,“ popsal Simkanič. Domnívá se zároveň, že stávající společenská situace napomáhá podpoře nezávislých médií. Za klíčovou také označuje vazbu mezi redaktory a čtenáři, která je podle jeho slov transparentní a přímá. Tak zvaný break even (bod zvratu, při kterém nevzniká ani zisk, ani ztráta) by měl u Deníku N nastat při velikosti 18 tisíc předplatitelů. Protože Deník N ale stále nabírá nové redaktory, posune se tato hranice asi na 20 tisíc předplatitelů.
Break even by měl nastat při velikosti 18-20 tisíc předplatitelů Deníku N.
Teprve před pár týdny uvedla svou placenou službu Deník Klub mediální skupina Vltava Labe Media (VLM). Deník Klub nabízí členství na týdenní (29 Kč), měsíční (99 Kč) a roční bázi (799 Kč) a čtenáři díky němu získávají možnost číst všechny články na Deník.cz bez omezení nebo mají přístup do nových rubrik Deník Klubu. Podle Petra Bednáře, ředitele digitálních médií VLM, navštěvuje Deník.cz měsíčně 3,7 mil. reálných uživatelů. „Z toho představuje asi 100-150 tisíc uživatelů skupinu velmi častých návštěvníků, která na web chodí pravidelně a několikrát denně. Teď jsme spustili první verzi Deník Klubu, s placeným obsahem začínáme a testujeme, co funguje. Zkoušíme si to na původním regionálním obsahu a uvidíme, co se nám osvědčí. Nechceme zamykat jednotlivé články, display reklama nám přináší slušné peníze. Chceme zkombinovat reklamní a předplatitelský obsah. Za tři týdny jsme nasbírali nízké stovky plateb, ale teď nevím, jestli je to dobře, nebo špatně,“ komentoval první zkušenosti s placeným obsahem Petr Bednář.
Dodal, že digitál tvoří třetinu celkového zisku VLM. Placený obsah bude zatím činit jen malou část, ale VLM předpokládá, že by tržby z placeného obsahu do pěti let mohly představovat milion euro (cca 26 mil. Kč) ročně. Odhaduje zároveň, že do pěti let by se mohl počet platících na českém internetu pohybovat v rozmezí 0,5-1 milionu lidí.
Do pěti let by chtěla mít VLM z placeného obsahu cca jeden milion euro ročních tržeb.
VLM navíc podle Petra Bednáře pracuje na dalším placeném internetovém projektu, který se ale nemá týkat Deníku. O co konkrétně jde, zatím nebylo upřesněno.
Diskutující se zároveň shodli, že na českém trhu není v tuto chvíli představitelný model sdíleného předplatného, tedy spojenectví většího počtu provozovatelů obsahu, kteří by ho nabízeli přes jednu platební bránu.
-mav-