Nábytkářský řetězec Ikea se chce do roku 2030 proměnit z lineární společnosti v plně cirkulární, přestat používat původní fosilní materiály a navrhovat své výrobky tak, aby mohly být co nejdéle v oběhu. „Chceme prodloužit životní cyklus našich výrobků, z nichž se stanou tzv. materiálové banky,“ popsala Caroline Reid, globální manažerka Ikea pro udržitelný vývoj produktů. Vize je tedy taková, že pokud daný výrobek svému majiteli doslouží, bude možné ho poslat dál, prodat, nechat opravit či následně rozebrat a jeho materiál znovu použít.
Ikea chce své výrobky nejen prodávat, ale také zákazníkům umožnit opětovně je použít. Už několik let nabízí službu Druhý život nábytku, přes níž mohou zákazníci prodat svůj nevyužitý či nepotřebný nábytek tohoto švédského řetězce. Nyní se pouští do testování služeb pronájmu. V Nizozemí, ve Švédsku a Švýcarsku v první fázi nabízí stoly, postele a pohovky.
Podle šéfa Ikea Group Jespera Brodina se k tomuto pilotu rozhodli na základě přání zákazníků, kteří mění své domovy velmi často a nemohou si dovolit pokaždé kupovat úplně nový nábytek. Podle průzkumu, který si Ikea nechala udělat, je 90 % zákazníků připraveno změnit své nákupní zvyklosti, když tak mohou chránit životní prostředí. A například podle výzkumu realizovaného na nizozemském trhu by pronájem hodně využívali studenti, kteří potřebují nábytek obvykle jen dočasně.
Jak informuje Retail Gazette, do roku 2020 by měl řetězec nabízet pronájem nábytku na všech 30 trzích, kde má pobočky. Pro Českou republiku ale zatím není žádný termín stanoven. „Až na základě výsledků se rozhodneme, zda tyto služby budeme implementovat v Ikea ČR,“ uvedla na dotaz MediaGuru Zdeňka Pecková, tisková mluvčí a PR manažerka Ikea ČR.
Na českém trhu spouští Ikea v dubnu také kampaň, jež má vést lidi k udržitelnosti. S názvem „Lepší svět začíná doma“ bude inspirovat k malým krokům ke snížení uhlíkové stopy. K vidění bude až do června v televizi, outdooru a také na internetu. V televizi budou nasazeny spoty až do 19. června, v online prostředí poběží série videí, oslavující konání jednotlivých aktérů ve prospěch životního prostředí. „Lehce humorná a uvolněná videa budou i na sociálních sítích komunikovat jednotlivé kroky, které mohou lidé doma podniknout, a nabídne tak svěží pohled na toto téma. Naším cílem je zvýšit zapojení fanoušků a motivovat je k aktivitě,“ říká Pavla Šedivá, social media manager Ikea Česká republika, Maďarsko a Slovensko.
Do kampaně se zapojí také různí influenceři, například A Cup of Style, Lukefry nebo Weef. „Záměrně jsme oslovili influencery, kteří se ekologií zabývají v odlišné míře. Nejblíže je toto téma bloggerce Weef, pro kterou je udržitelnost podstatnou součástí života. Duo A Cup of Style s Ikea spolupracuje dlouhodobě, a přestože se snaží žít udržitelně, není to jejich primární téma v komunikaci se svým publikem. Úplným opakem je youtuber Lukefry, který se ekologií nezabývá a umožňuje nám tak oslovit úplně novou cílovou skupinu,“ vysvětluje Zdeňka Pecková.
Influenceři budou v prvé řadě představovat mobilní aplikaci Ikea Better Living s tipy na ekologičtější chování. Stáhnout ji půjde během dubna v obchodech App Store i Google Play. Uživatel sbírá body za činnosti typu vynechání plastového víčka u kávy s sebou, cestu pěšky nebo za zkrácení délky sprchování či vypnutí kohoutku při čištění zubů. Aplikace následně vyhodnotí v číslech, jak velká je úspora vody, energií a jak se uživatelům daří snižovat množství odpadu či uhlíkovou stopu. Výsledky bude možné i sdílet.
Součástí kampaně jsou také eventy. Ve svém Ikea Pointu na Václavském náměstí v Praze uspořádala Ikea 9. dubna módní přehlídku udržitelných modelů, které navrhly Vendula Niklová a Kristina Dúhová. Ve dnech 26. a 27. dubna uspořádá ve všech svých obchodních domech festival, kde představí bezobalovou kuchyni, nabídne možnost vyměnit si doplňky a pro děti bude připravena naučná stezka.
Za spolurealizací kampaně stojí agentura Ogilvy, která má na starosti uvedení aplikace, mediální komunikaci a influencer aktivaci. Pod kreativou je podepsána agentura Kaspen/Jung von Matt společně s digitální agenturou Triad, jež se stará i o sociální sítě. Eventy zajišťuje agentura New Wave. Nákup mediálního prostoru obstarává Vizeum.
Vedle udržitelného přístupu Ikea zjednoduše svůj provoz, investuje do online služeb, městských formátů prodejen a nových i stávajících obchodů. Firma také plánuje globálně expandovat s americkým market place TaskRabbit, platformou pro hledání příležitostné práce, kterou koupila v roce 2017. Nyní hledá možnosti pro podobné akvizice. Nedávno také zveřejnila, že zkouší prodávat nábytek online přes partnery. Řetězec se těmito kroky snaží být méně závislý na prodejích ve velkých obchodních domech na okrajích měst.
-zue-, -stk-