MZe marketingově podporuje export českého piva

neděle, 2. června 2019, 07:50 Marketing MediaGuru

Marketingovými aktivitami i B2B akcemi chce resort zemědělství i letos podporovat české pivo v zahraničí.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

České pivovary vyvezly loni do zahraničí 5,2 milionů hektolitrů piva, což je o 11,8 % více než v roce 2017. Celková hodnota vyvezeného piva vzrostla o 0,8 miliardy na 6,7 miliard korun. I letos chce resort zemědělství české pivo v zahraničí podpořit: na projekty podpory  ekonomické diplomacie (PROPED) vynaloží 17 milionů korun. Na prezentaci na mezinárodních veletrzích dalších 25 milionů korun. Financovat tak bude jak B2B akce pomáhající rozvíjet podnikatelskou spolupráci, tak marketingové aktivity zaměřující se přímo na spotřebitele.

„Podpora exportu ze strany Ministerstva zemědělství přináší konkrétní výsledky. Od roku 2015 se zvýšila částka na projekty ekonomické diplomacie v oblasti zemědělství z půl milionu na loňských 10 milionů korun. Díky tomu jsme pomohli zprostředkovat nové zakázky českým pivovarům, výrobcům pivovarských technologií i zemědělským producentům, zejména ze sektoru chmele,“ uvedl Jiří Šír, náměstek pro zahraniční obchod MZe. 

Tento rok proběhne v rámci PROPED více než 40 akcí, mezi nimiž jsou incomingové a outcomingové mise, podnikatelské cesty vedené ministrem nebo jeho náměstkem či podnikatelská fóra. Českým firmám se dostane podpory na zahraničních veletrzích a výstavách i v rámci nejrůznějších marketingových projektů. 

Celkově se snaží MZe posilovat svými aktivitami image českého piva – zdůrazňuje jeho kvalitu, dobré jméno, to, že se pije vychlazené, nejlépe v půllitru, zároveň je budována je prémiovost. V destinacích s největším potenciálem tak proběhne obdoba Dnů českého piva nebo bude české pivo prezentováno v rámci různých kulturních českých akcí. Jednotliví výrobci mohou své značky propagovat například ve vybraných restauracích. V Moskvě se tak v srpnu uskuteční Festival České republiky, který sice bude primárně kulturního charakteru, bude se však na něm podávat i široká paleta českého piva.

Největší objem tvořil export do zemí EU, který meziročně posílil o 10 %. V rámci EU patří k nejsilnějším exportním trhům Slovensko, Německo a Polsko. Velká Británie, která se v roce 2017 držela na čtvrtém místě, se kvůli nejistotě panující v souvislosti s Brexitem propadla na šesté místě. Před ní se dostalo Švédsko a Maďarsko. 

Dynamikou růstu převýšil EU vývoz do třetích zemí. V roce 2018 narostl export do mimounijních států o 20 %, z nichž nejvíce se vyváží do Ruska, Jižní Koreje a USA. Dynamickým trhem, který v posledních letech roste o 3,5 %, je Vietnam. 

Příklady z praxe jednotlivých zahraničních trhů 

Rusko

Do Ruska bylo loni vyvezeno celkem 375 tis. hektolitrů českého piva v hodnotě přes 700 mil. Kč. Oproti roku 2017 to představuje 55% nárůst.V roce 2018 se v Rusku poprvé za asi 10 let zvýšily prodeje piva – rostoucí je i průměrná roční spotřeba na osobu, která se loni pohybovala okolo 60 litrů.

Reklama na alkohol včetně piva je v Rusku zákonem zakázána, až na výjimky některých událostí, jako je mistrovství světa ve fotbale. Jediná možnost propagace je u nealkoholického piva. Ruští spotřebitelé mají rádi designové atraktivní etikety a netradiční tvary lahví. Lahve s poškozenou etiketou tak nemají příliš šanci.

V Moskvě a další větších městech jsou české hospody zastoupeny, například Plzeňské restaurace, restaurace Gambrinus, Kozlovny atd. 

Příklad propagace na ruském trhu, zdroj: Mze

Příklad propagace na ruském trhu, zdroj: Mze

Jižní Korea

Do Jižní Koreje bylo loni vyvezeno 212 hektolitrů českého piva. Korejský trh s pivem roste ročně o 3-4 % a obecně je považován za testovací prostor pro mnoho zahraničních značek před vstupem do Asie. Trendem je též spojování konzumace piva s konkrétními potravinami i konceptové hospody, kam si pivovary dodávají vlastní sklo. 

Restaurace Na zdraví v jihokorejském Soulu, zdroj: Tripadvisor

Restaurace Na zdraví v jihokorejském Soulu, zdroj: Tripadvisor

USA

Třetím největším exportním trhem mimo EU jsou pro české pivo Spojené státy americké, kde však vývoz od roku 2007 klesal a nyní posledních šest let stagnuje. Dlouhodobější úspěch má české pivo spíše v oblastech s existencí větší české komunity – v New Yorku, Chicagu a Texasu, kde se nacházejí i české hospody či restaurace. V marketingové komunikaci je důraz kladen především na tradici českého vaření piva spojené s informacemi o republice samotné. 

Picha's Czech-American Restaurant – West, zdroj: MZe

Picha's Czech-American Restaurant – West, zdroj: MZe

Vietnam 

Objem vývozu českého piva do Vietnamu se za poslední čtyři roky téměř zdvojnásobil a v minulém roce dosáhl hodnoty 1,7 mil USD, a předčil tak dokonce i vývoz do Číny. České pivo se do Vietnamu dostalo v devadesátých letech 20. století, kdy se větší množství Vietnamců, kteří studovali nebo pracovali v bývalém Československu, začali vracet domů. Začalo se zde vařit pivo dle české technologie a z českých surovin, dále zde svůj podnik otevřela značka Pilsner Urquell a do luxusních podniků vstoupil Budweiser Budvar. 

Česká restaurace s minipivovarem Hoa Vien v Ho Či Minově Městě, zdroj: MZe

Česká restaurace s minipivovarem Hoa Vien v Ho Či Minově Městě, zdroj: MZe

„Export je pro další rozvoj českého pivovarnictví klíčový, tuzemská spotřeba piva totiž pravděpodobně růst nebude,“ dodal Jiří Šír s tím, že by byl rád, kdyby podobná podpora pokračovala i nadále.

-stk-