Studie Fenomén LinkedIn nahlíží na české uživatele
Studii o uživatelích českého a slovenského LinkedIn zveřejnil marketingový ředitel J&T Banky Martin Hošek.
Marketingový ředitel J&T Banky Martin Hošek, který v uplynulých týdnech sbíral data pro studii #FenomenLinkedIn, poskytl její závěry. Nejde o reprezentativní studii LinkedIn v Česku, opírá se o ale o vzorek více než dvou tisícovek uživatelů této profesní sociální sítě. Vznikala pomocí dotazníkového šetření od koce února do poloviny dubna 2019, celkem se šetření zúčastnilo 2271 respondentů v Česku i na Slovensku.
Tři pětiny respondentů výzkumu bydlí v hlavním městě (Praha, Bratislava). Odpovídali více muži, častěji ve věku 30 až 39 let, nejčastěji vysokoškoláci. Respondenti z Prahy mají častěji premium účet, obyvatelé Středočeského kraje mají častěji více než jeden účet.
Primární motivací pro založení účtu na LinkedInu je propojení s kolegy, udržování pracovních kontaktů a získání dalšího zdroje informací. Hlavními aktivitami uživatelů LinkedInu jsou čtení příspěvků a prohlížení profilů jiných uživatelů nebo firem. Dvě třetiny respondentů téměř nikdy nepíšou žádné příspěvky. Třetina respondentů ale uvedla, že píše příspěvky několikrát měsíčně. Pět procent píše příspěvky denně. Denně publikují příspěvky hlavně personalisté, hodně aktivní jsou ale také respondenti z marketingu a obchodu a vlastníci/správci více účtů resp. profilů.
Pouze deset procent respondentů zcela věří v pravdivost informací uvedených v profilech ostatních uživatelů. Profily jsou podle nich vylepšené, zveličené nebo obsahují vyloženě nepravdivé údaje. Každý desátý navíc není spokojen s aktuálností profilů.
LinkedIn je podle studie jednoznačně nástrojem pro hledání zaměstnání a zaměstnanců. Každý druhý respondent uvedl, že si ho na LinkedInu našel zaměstnavatel. Třetina respondentů také uvedla, že díky LinkedInu našla novou obchodní příležitost. A čtvrtina respondentů si na této síti našla firmu, pro kterou by chtěla pracovat.
Respondentům se na LinkedInu líbí především možnost networkingu, vysoká úroveň publikovaných článků a profesní zaměření sítě. Na druhé straně ti méně spokojení respondenti nedokážou zcela přesně říci, co jim na LinkedInu vadí. Pokud něco uvedli, tak je to již zmíněné přibližování obsahu k Facebooku, uživatelská nepřívětivost a nepřehlednost, nerelevantní obsah a falešné účty.
Uživatelé LinkedInu nemají rádi reklamu ve formě SMS, hodně jim vadí reklama ve streamovaném obsahu, v e-mailu a v televizi. Naopak jim nevadí reklama na sociálních sítích, outdoorová reklama a reklama v tisku.
Nepotvrdila se hypotéza, že LinkedIn je sítí personalistů a koučů, těch byla ve výzkumu jen necelá pětina. Většina respondentů byla z marketingu a obchodu. Na druhou stranu ale studie ukázala, že HR je na LinkedInu nejaktivnější jak z pohledu frekvence čtení příspěvků, tak z pohledu psaní, kde jednoznačně vedou.
Celá studie je ke stažení zde nebo v dokumentu níže.
-mav-