TV sledovanost se v Česku elektronicky měří 22 let

sobota, 1. června 2019, 06:15 TV, Výzkum, Aktuality MediaGuru

2. červen je v Česku připomínán jako den peoplemetrů. V České republice se sledovanost televize elektronicky měří 22 let.

Zařízení pro elektronické měření TV sledovanosti, foto: Nielsen Admosphere

Zařízení pro elektronické měření TV sledovanosti, foto: Nielsen Admosphere

Televizní vysílání se celosvětově rozšířilo ve 40. letech minulého století, zejména pak po druhé světové válce. Uvádí se, že v USA vzrostl počet majitelů televizí v roce 1947 až na jeden milion a o rok později zde byl poprvé zaveden systém kabelové televize. První televizní reklama však byla odvysílána americkou stanicí NBC už v roce 1941.

Měření sledovanosti televize má své kořeny v měření poslechovosti rádia. To je spojeno se jménem Clauda E. Hoopera a jeho tzv. „Hooperratings“. Co a kdy posluchač v rádiu poslouchal, se zpočátku zjišťovalo prostřednictvím telefonátů do domácností. V USA se jméno Hooper stalo synonymem měření, v roce 1949 vznikla dokonce divadelní satira na tehdejší rádiové vysílání s titulem „How‘s Your Hooper?“.

Koncem 40. let začal C. E. Hooper měřit také sledovanost televize. V této oblasti byl jeho konkurentem Arthur Charles Nielsen, který v roce 1949 poprvé do TV výzkumu zapojil 1100 domácností. Ty dostaly do svých obýváků měřicí zařízení, které zachytilo aktivitu diváků při sledování obrazovky. Uvedený vzorek domácností byl už ve své době dostatečně reprezentativní a umožnil firmě generalizaci ratingů na celou americkou společnost. V únoru 1950 odkoupil A. C. Nielsen firmu C. E. Hooper Inc. a spojil ji se svou společností ACNielsen, která se již od roku 1923 věnovala výzkumu trhu.

Peoplemetry v České republice

První projekt elektronického měření sledovanosti televize u nás vznikl pod hlavičkou Asociace televizních organizací (ATO) v roce 1997. Myšlenka zavedení nové elektronické měřicí technologie (do té doby se sledovanost měřila pomocí tzv. deníčků) vznikla z potřeby co nejpřesnějších nezávislých dat od jednoho zdroje, tzv. jednotné měny dat o televizní sledovanosti.

Historicky prvním realizátorem měření elektronické sledovanosti televizního vysílání v ČR byla společnost Taylor Neslon AGB Media Facts, která měřila data na úrovni minut v 660 domácnostech. Od roku 2002 měří televizní sledovanost společnost Nielsen Admosphere (zpočátku pod názvem Mediaresearch). Společnost Nielsen Admosphere od té doby vyhrála tendr na realizaci měření sledovanosti již čtyřikrát – naposledy v roce 2016, kdy zvítězila její nabídka na realizaci projektu v období 2018–2022.

V současnosti je do projektu zapojeno 1900 domácností a data se měří s přesností na vteřinu. V roce 2013 došlo k modernizaci měřicí technologie, mimo jiné se začala měřit odložená sledovanost pořadů, tedy sledování pořadu později než byl živě odvysílán v televizi (až po dobu následujících sedmi dnů). Mimoto se projekt rozšířil i o sledovanost televizního vysílání na počítačích a dodávku dat klientům online téměř v reálném čase. Pro digitální měření, označovaného jako PEM D, je použita technologie typu „site-centric“, která pracuje na principu měřicích scriptů implementovaných přímo do přehrávačů na internetových stránkách, v HbbTV a mobilních aplikacích zapojených médií.

Nejsledovanější tuzemský pořad v historii elektronického měření (od roku 1997) sledovalo pět milionů diváků - šlo o vyhlášení soutěže Miss desetiletí na TV Nova. Pořad tehdy získal dnes neuvěřitelný podíl na sledovanosti ve výši 85 %. K divácky nejúspěšnějším pořadům se také zařadily přímý přenos z příletu zlatých olympijských hokejistů z Nagana v roce 1998, zábavní pořad Novoty, uváděný bavičem Petrem Novotným, nebo Televizní noviny.

TOP 15 nejsledovanějších pořadů od 2.6. 1997-30.5. 2019

pořad datum TV začátek konec rating 15+ (tis.) share 15+ (%)
Miss desetiletí 12.10.1997 Nova 21:08:22 21:57:06 4992 84,46
Olympijské studio XVIII. ZOH - přílet hokejistů z Nagana 23.02.1998 ČT1 19:58:49 21:45:12 4661 79,08
Miss desetiletí 12.10.1997 Nova 20:04:01 21:02:00 4504 76,73
Novoty 01.11.1998 Nova 20:01:44 20:52:14 4477 80,01
Novoty 04.10.1998 Nova 20:04:07 20:54:54 4473 79,90
Televizní noviny 01.01.2001 Nova 19:30:00 19:51:40 4466 89,80
Pět let s vámi 04.02.1999 Nova 20:01:28 21:37:52 4433 82,80
Televizní noviny 30.11.1997 Nova 19:30:00 19:47:53 4415 77,28
Silvestr 2000 - 4.část 31.12.2000 Nova 21:25:36 22:05:44 4336 80,86
MS v hokeji 16.05.1999 Nova 18:37:54 19:27:50 4322 87,85
Co v Silvestru 1998 nebylo 30.01.1999 Nova 20:02:23 21:41:12 4201 78,76
Silvestr 2000 - 7.část 31.12.2000 Nova 23:26:44 23:49:52 4198 82,79
Český Slavík 12.12.1998 Nova 21:09:30 22:26:24 4196 76,98
Kolja 01.01.1998 ČT1 20:05:59 21:52:41 4140 67,66

Zdroj: ATO-Nielsen Admosphere, 2.6.-1997-30.5. 2019

-mav-