Internet už používá většina obyvatel planety
Komplexní studie Mary Meekerové shrnula několik průlomových statistik digitální ekonomiky. Marketéři by ale měli počítat s tím, že trh se pomalu nasycuje.
Někdejší analytička banky Morgan Stanley Mary Meekerová tento týden zveřejnila svou letošní shrnující studii internetových trendů. Dokument představuje v online světě díky svému záběru specifickou instituci, jeho sdělení jsou však jednoznačná. Mimo jiné proto, že v něm autorka nastiňuje několik „historických poprvé“. Loni se například mezi uživatele internetu mohla počítat většina obyvatel planety – podle analýzy jde o 3,8 miliardy lidí, tedy 51 procent populace planety Země. Meziročně jde o nárůst o dva procentní body. Internet a digitalizace současně mění zavedené spotřebitelské zvyklosti. Američané už nyní tráví více času sledováním obrazovek mobilních zařízení než těch televizních, plyne z analýzy. Obyvatel USA tak věnuje mobilu či tabletu průměrně 226 minut denně, což je o deset více ve srovnání s televizním přístrojem.
Popsané skutečnosti souvisí i s dalšími klíčovými trendy. Ty nepředstavují prvotinu svého druhu, přesto však mohutně získávají na důležitosti. Jedním z lákadel mobilních aplikací je pak komunikace prostřednictvím obrazu, ať už fotografií, memů, či emotikonů. To se dotýká i platforem určených primárně ke sdílení textových informací – jmenovitě jde o Twitter. Více než 50 procent všech tweetů v současnosti obsahuje obrázky, uvádí studie. Stále dominantnější je navíc z pohledu reklamních výdajů i mobilní reklama: celkové výdaje na propagaci loni vzrostly o zhruba 22 procent na hodnotu přes 100 miliard dolarů, veškerý nárůst však obstarala právě mobilní zařízení. Hodnota desktopové inzerce dokonce meziročně velmi mírně klesla.
Analýza současně nastínila, že růst digitálního trhu v jistých ohledech naráží na svůj strop. Podíl uživatelů sociálních sítí, kteří se k nim přihlašují pravidelně, vzrostl jen o procento za rok. Ještě mezi roky 2016 a 2017 šlo však o šestiprocentní vzestup. Zpomaluje však i růst objemu výdajů na digitální reklamu: podle studie stoupl o 20 procent za rok, zatímco o rok dříve o 29 procent.
Portál Marketingland ovšem varuje marketéry před unáhlenými změnami své strategie pro sociální sítě. Současně uvádí, že v budoucnu už tento mediatyp nejspíš nenabídne takový růst a výnosy jako v minulosti. Další výzvou či možným problémem bude, jakým způsobem budou moci reklamní plánovači nakládat s cennými uživatelskými daty.
Meekerová s odkazem na průzkum Accenture uvádí, že 91 procent jeho respondentů preferuje ty značky, které se je snaží oslovit personalizovanými nabídkami. Více než dvě třetiny účastníků průzkumu jsou navíc ochotny kvůli personalizaci svá data s firmami aktivně sdílet. Současně však roste obava o zneužití těchto dat a důraz na ochranu soukromí například v podobě směrnice GDPR, připomíná server Adage. „Mezi vlivnými uživateli je však soukromí vyžadováno stále více. Celé odvětví tak nakonec výrazně změní řešení, která na první místo postaví právě uživatele,“ uvádí šéf softwarové společnosti Brave Brendan Eich. V tomto směru tak studie nenabízí zdaleka jen shrnutí současných trendů, ale i podněty pro budoucí plánování. Ačkoliv podle serveru Marketingland není na místě hysterie, opatrnost a promyšlenější plánování budoucí digitální strategie ano.
-riv-