Do bezobalového prodeje se zapojují i větší hráči

pátek, 19. července 2019, 11:35 Retail MediaGuru

Ekologická drogerie a vratné obaly, to je v letošním roce často skloňované téma i u větších retailerů. Zapojují se Košík.cz, Rohlik.cz, Alza.cz nebo dm drogerie.

Zdroj: MIWA

Zdroj: MIWA

Košík.cz, Rohlik.cz, Alza.cz nebo dm drogerie, ti všichni přišli v první polovině roku s nabídkou vratných obalů nejen na potraviny, ale i na další zboží. Zároveň rozšiřují svůj sortiment ekologické drogerie. Prodeje v tomto segmentu rostou a je evidentní, že z toho, co bylo dříve doménou malých nezávislých e-shopů a kamenných prodejen, se stává trend, který budou v nejbližší době nuceni následovat i další velcí maloobchodníci na trhu. 

E-shop Košík.cz nabízí od začátku letošního roku možnost koupit si potraviny bez obalu. Od poloviny ledna, kdy svůj koncept „Budoucnost bez obalu“ představil, si zákazníci jen do května objednali už více než deset tun potravin v papírových sáčcích a odvážené potraviny se objevily v každém desátém nákupu. Průměrně si prý zákazníci do jednoho nákupu přidali dva až tři sáčky s potravinami na váhu.

Košík.cz nabízí od ledna potraviny bez obalu a od června ekodrogerii, časem by i tento sortiment měl být v nabídce ve vratných obalech, zdroj: Košík.cz.

Košík.cz nabízí od ledna potraviny bez obalu a od června ekodrogerii, časem by i tento sortiment měl být v nabídce ve vratných obalech, zdroj: Košík.cz.

Od začátku června pak Košík.cz zavedl novou sekci pro ekologickou drogerii – EkoKošík, kde nabízí zde více než 500 produktů od 50 českých i globálních značek. Například značky jako Attitude, Bio-D, Ecover či Frosch, dále ekologická kosmetika Weleda nebo Eco Cosmetics. Do budoucna e-shop plánuje propojení se sekcí bez obalu, aby zákazníci mohli nakupovat s pomocí opakovaně využitelných obalů. K rozvozu nákupů zároveň využívá recyklované papírové tašky, které od zákazníků zpětně odebírá.

E-shop úzce spolupracuje s inovátory z Miwa, kteří dlouhodobě prosazují vizi, že nejlepší obal je ten, který vůbec nevznikne. Aktuální technologické řešení využívá specializovanou plnicí zónu s prototypovými gravitačními zásobníky ve skladu Košíku v pražských Horních Počernicích.

Obaly zákazník vrátí a Rohlik.cz je nechá vyčistit a znovu je naplní, zdroj: Rohlik.cz.

Obaly zákazník vrátí a Rohlik.cz je nechá vyčistit a znovu je naplní, zdroj: Rohlik.cz.

Na začátku června zavedl i e-shop Rohlik.cz nakupování v ekologických vratných nádobách pro některé mléčné a trvanlivé zboží. V současné době lze ve vratných obalech možné objednat mléko, kefír, jogurty a tvaroh a k tomu i několik druhů trvanlivých potravin. Celkem jde v první fázi přibližně o 30 produktů v té nejvyšší bio kvalitě, sortiment by se měl do budoucna postupně rozrůstat. Trvanlivé zboží ze sortimentu Probio bude připravovat a balit společnost Vratné lahve, mléčné produkty obstará Farma Bemagro.

Od poloviny června pak Rohlik.cz začal nabízet také v rámci kampaně Otoč obal přes vratné nádoby i ekologickou drogerii. Vybrané produkty z drogerie se přímo u dodavatele, československé společnosti Tierra Verde, plní do speciálních plastových lahví s omyvatelnou etiketou. Ty poté putují do skladu e-shopu Rohlik.cz a po objednávce přímo k zákazníkovi. „Až prostředky spotřebuje, předá nádoby kurýrovi a dvacetikorunová záloha se mu připíše zpět na zákaznický účet. Kurýr nádoby doručí do našeho skladu. Odtud putují zpět k dodavateli, který je zevnitř i zvenku umyje, znovu naplní a zase nám je dodá. Takhle to může běžet pořád dokola,“ popsal celý proces Olin Novák, komerční ředitel Rohlik.cz.

E-shop Alza.cz vyvíjel vlastní značku eko drogerie několik měsíců, zdroj: Alza.cz.

E-shop Alza.cz vyvíjel vlastní značku eko drogerie několik měsíců, zdroj: Alza.cz.

Od července uvedl na trh vlastní značku ekodrogerie i e-shop Alza.cz. Pod názvem AlzaEco nabízí ekologické prostředky na praní. „Nový privátní brand vychází z naší dlouhodobé snahy chránit životní prostředí a podporovat ekologii v každodenním životě. Reagujeme tím také na zvýšenou poptávku po tomto typu zboží,“ uvedl Aleš Zavoral, předseda představenstva Alza.cz.

V pilotní nabídce jsou momentálně zastoupeny tři druhy pracích gelů a prášků o objemu 3 nebo 5 litrů/kg a k tomu 4 druhy eko aviváže s různými vůněmi. Produkty obsahují až 96% podíl přírodních látek bez fosfátů a barviv a jsou dodávány v recyklovatelných papírových obalech s minimálním podílem plastu, které jsou uzpůsobeny i pro bezpečné zasílání.

I Alza.cz má na svém e-shopu samostatnou kategorii ekodrogerie s 352 produkty různých značek. Jen za první půlrok roku 2019 vzrostla meziročně o 93 %, a v porovnání s rokem 2017 vygenerovaly ekologické produkty dokonce 4,5krát větší obrat než před dvěma lety.

Dm drogerie markt nabízí podobně jako Rohlik.cz a Košík.cz produkty od firmy Tierra Verde, zdroj: dm drogerie markt.

Dm drogerie markt nabízí podobně jako Rohlik.cz a Košík.cz produkty od firmy Tierra Verde, zdroj: dm drogerie markt.

Nový koncept plnicích stanic na ekologické čisticí a prací prostředky testuje od konce dubna dm drogerie markt, zatím ve dvou prodejnách v Praze v nákupních centrech Černý Most a Chodov.

Ekoprodukty společnosti Tierra Verde značky Yellow & Blue si zákazníci mohou načepovat do opakovaně použitelných plastových nádob v objemu 1 nebo 1,5 litru. Ty si zakoupí při prvním nákupu a mohou je v prodejnách řetězce po vypotřebování obsahu znovu naplnit. Pokud bude o plnicí stanice zájem, plánuje je společnost rozšířit i na další prodejny.

Dm drogerie se dlouhodobě snaží nabízet produkty přispívající k trvalé udržitelnosti, bio a další. Od loňského roku k nim zákazníky navedou tzv. zelené etikety, kterými společnost označila více než 2000 produktů.

Zdroj: Manifesto Market

Zdroj: Manifesto Market

A z nejnovějších podobných aktivit je možné zmínit i Manifesto Market, které v Praze nabízí zákazníkům mimo jiné automaty Zero Hero Maty, ve kterých si mohou koupit produkty v opakovaně použitelných sáčcích Frusack a s brčky We-Straw. Znovu použitelné obaly na ovoce a zeleninu pod názvem ovosáčky nabízí například také za 19,90 korun i Penny Market.

Obchodů, které se specializují na prodej bez obalů či do vratných nádob, funguje na českém a slovenském trhu řada. Podle webu reduca.cz je zde aktuálně více než 1460 prodejen.

-zue-