NMDS: Když posloucháte, zjistíte, že každý je kreativní
K řešení problémů máme přímo až holistický přístup. Je to jako bychom byli doktorem Kolářem, říká o své agentuře NMDS Martin Kermes.

Martin Kermes, zdroj: NMDS
Kreativní a byznys agentura NMDS, jež svůj název odvozuje od slova nomads (nomádi), sídlí s výjimkou svých pracovních cest a pobytů v budově společně s portugalskou ambasádou. „Spíše než kanceláře, to je místo, které nám umožňuje v různých místnostech vytvářet laboratoře vždy pro určitý projekt, na kterém aktuálně pracujeme. Také slouží jako rezidence pro naše spoluautory, kteří s námi na projektech pracují,“ popisuje Martin Kermes, který agenturu spolu s Martinem Jedličkou před lety založil. Před rokem se k nim jako partner připojil Tomáš Vlček.

Partneři agentury NMDS (zleva): Martin Kermes s Martinem Jedličkou a Tomášem Vlčkem, zdroj: NMDS.
Pracovní prostor však není to jediné, k čemu NMDS přistupuje jinak. Podobně to má i s postupem, který volí při spolupráci se zákazníky. „Za ty roky ,nomádění‘ jsme přešli přerodem. Jestliže jsme na začátku byli design studiem a následně komunikačně-produkční společností, dospěli jsme do kreativních partnerů pro byznys řešení. Přístup ke klientovi se liší v tom, v jaké fázi podnikání přichází. Zda začíná na zelené louce, tedy má jen záměr, nebo zda chce investovat či potřebuje růst a v poslední řadě, pokud dosáhl cílů a chce exitovat a někam dále investovat. Podle toho volíme nebo kombinujeme nástroje, které musí fungovat, ať už je to branding, vytváření value chains, financování, nastavování procesů, sestavení týmu, jeho školení, nebo update byznys modelů, dílčí inovace a třeba i interní komunikace nebo kampaně. Je to fúze tvůrčích a byznysových postupů, kreativní byznys development,“ vysvětluje Martin Kermes.
Více se o NMDS si můžete přečíst v našem rozhovoru.
Proč jste si pro agenturu vybrali název NMDS?
Původně jsme s Martinem Jedličkou uvažovali o názvu Dva stromy – Two trees, který by odkazoval k našim příjmením – k jedličce a odrůdě dubu kermes. Ale potom jsme ještě s dalšími lidmi ve volném čase začali nomádit s Nomad Design, jezdili jsme po klientech a řešili na místě jejich problémy. A z toho vznikl název Nomads a následně zkratka NMDS.
A věnujete se stále kreativnímu nomádění?
Občas, ale v současnosti nejvíce pracujeme z naší ambasády, v prostředí, ve kterém se mohou naši spolupracovníci potkávat a které zároveň slouží jako zázemí pro naše klienty nebo externí designéry. Náš team je proměnlivý – záleží na tom, co klient potřebuje. Často také tým doplňujeme o profesionály, specialisty, kteří nás ve schopnostech překonávají. Pro nás je naše zázemí místem inspirace, pro klienty jistota, kde nás najdou a kde jim můžeme být vždy k dispozici. Někdy je to pro ně také příjemný únik z jejich světa.
Po agenturní dvacetiletce jsme si s Martinem, oceňovaným grafickým designérem, řekli, že chceme víc než další kreativní studio, které bude podobné těm dalším. Ale až příchod Tomáše Vlčka nám pomohl dát NMDS silný byznysový základ, na který jsme ale museli přeorientovat celou firmu. Díky této kombinaci všech našich dovedností a dovedností našeho teamu máme k řešení problémů přímo až holistický přístup. Je to jako bychom byli doktorem Kolářem, který hledá, odkud se bere bolest kolena, a zjistí, že problém je někde jinde. Díky tomu, že s většinou klientů pracujeme dlouhodobě, jsme schopni jim poskytovat dlouhodobou péči a úspěšně je omlazovat, dávat jim výsledky.
Je to jako bychom byli doktorem Kolářem, který hledá, odkud se bere bolest kolena, a zjistí, že problém je někde jinde.
S klienty nepracujete na základě briefu, ale vstupní analýzy. Znamená to tedy, že se neúčastníte tendrů?
Tendrujeme jen ve výjimečných případech, velmi často je totiž předmětem tendru chybné zadání. Právě analýza pomůže najít reálný problém, který potom řešíme komplexně. Při tendru je na takovou „operaci“ málokdy prostor. Ale většinou k nám klienti přijdou sami. Lidé nás vyhledávají na základě doporučení nebo pozitivní zkušenosti.
Pokud si během úvodní fáze nesedneme, nemá cenu ve spolupráci pokračovat, protože by to nefungovalo a zbytečně by obě strany pálily energii. Dokonce to máme nastaveno tak, že v případě, že se klientovi naše řešení nelíbí, nemusí nám za něj zaplatit. Rozloučíme se a dál už nespolupracujeme.
Není to pro NMDS trochu riziková taktika?
Na první pohled se to tak určitě může jevit, ale ve skutečnosti to funguje velmi dobře. Díky těmto podmínkám jsou nastavená očekávání na obou stranách, po analýze a společném workshopu jsme schopni říct, co daná firma potřebuje a kolik to bude stát. Prakticky se nám nestalo, že by naše řešení někdo odmítl. Stalo se nám ale, že řešení zákazník okopíroval, zadal si ho jinde a následně se snažil nás pošpinit. Taková úroveň podnikání je ale spíše výjimkou.
Ve chvíli, kdy je řešení přijato klientem, na co kladete při exekutivě důraz?
Na plánování, na profesionalitu lidských zdrojů, komunikaci, kvalitu výstupů a na efektivitu. Za sebe můžu říct, že na empatii a lidskost.
Snažíme se vytvářet pracovní prostředí, kde se daří flow a cosi jako kolektivní vědomí tu dokáže vyřešit víc než sebelepší superstar.
V NMDS máte široké portfolio klientů – od startupu VeracityProtocol přes Advokátní kancelář KF Legal po rodinné Hodinářství Bechyně… Podle čeho si klienty vybíráte?
I když máme zkušenosti s korporacemi, jako je Honeywell, L’Oréal nebo Škoda Auto, často tam narazíte na lidi bez pravomocí a stáváte se jen součástí soukolí, které je natolik zpřevodované, že ani nevidíte, s čím máme hýbat. Výjimkou bylo HBO, jemuž jsme pomáhali, aby nebylo „jen“ součástí nabídky operátorů.
Mnohem lépe a efektivněji se nám pracuje s klienty, kde jsme schopni mluvit přímo s decision makery, kteří mohou dané věci rozhodnout od stolu. Skvělými příklady jsou firmy jako výrobce udíren Kaiser nebo nože Acta Non Verba. S ohledem na rozšíření možností, o kterých mluvím výše, nás oslovují čím dál častěji projekty jako popularizátor matematiky Techambition nebo instituce PRG.ai mající ambici udělat z Prahy světové centrum umělé inteligence. Bohužel nemohu uvést další projekty, protože teprve budou uvedeny na trh, ale zdá se, že Česko je plné skvělých nápadů a touhy se prosadit a uspět.
V jednom tiskovém prohlášení jste řekl, že agentura by měla být „samožijící médium“ s otevřenou sítí přispěvovatelů po vzoru agentur WinkCreative nebo MoreSleep. Mohl byste to blíže vysvětlit?
Na WinkCreative a MoreSleep se mi moc líbí to, že jsou schopny přicházet s inspirací a vytvářet média typu Monocle nebo Freunden von Freunden. Přes svá média dokáží přinášet čtenářům inspirativní obsah – díky Monocle se mohou cítit lidé více doma na cestách, a to ve správném poměru globálního a lokálního vnímání světa, u Freunden von Freunden získají informace o aktuální situaci v urbanismu, lokálních aktivitách, místních specifikách. Obě média propojují uživatele a poskytovale infrastutkury, služeb a produktů, o které se potom jako agentura starají a rozvíjejí je.
Znamená to tedy, že uvažujete o něčem podobném, o vlastním médiu?
Ano. Pracujeme na tom. Už jen pro ten velký počet výjimečných lidí a ještě výjimečnějších myšlenek, které by bylo škoda si nechat jen pro sebe. Myslím, že o tom budete vědět mezi prvními.
Když posloucháte, zjistíte, že každý je kreativní a stačí si jen určité věci dát do souvislostí.
O své práci také velmi podrobně píšete na agenturním blogu. Necháváte na něm nahlížet do kreativního procesu, prezentací, jednotlivých návrhů designu. Proč taková otevřenost?
Podle mne je nejúžasnější platforma ta otevřená. Samozřejmě, pokud s někým máme podepsanou dohodu o mlčenlivosti, tak ji ctíme, protože to má nějaký důvod. Ale ve chvíli, kdy nám to klient dovolí, naše zkušenosti sdílíme. Často se nám tak někdo ozve s tím, že by se s námi chtěl také poradit, nebo pro nás pracovat. Snažíme se vytvářet pracovní prostředí, kde se daří flow a cosi jako kolektivní vědomí tu dokáže vyřešit víc než sebelepší superstar.
Věnujeme se teď takovém přednáškovému cyklu KnowHow2, kde zhruba jednou za měsíc zveme aktivní autory, designéry nebo kreativce, aby se svěřili s postupy své práce. Je to úspěšné a inspirativní, dělá nám to radost. Zejména i proto, že je to zajímavé pro naše kolegy a klienty. Přineslo to s sebou práci na konferencích, které nám přijdou zajímavé v tom, že propojují právě tvůrce a specialisty se značkami.
V jednom svém příspěvku na zmíněném blogu jste napsal, že aplikovaná kreativita vyžaduje solidní elasticitu myšlení. Co Vám pomáhá, aby bylo vaše myšlení dostatečně pružné?
Pružnost nám dodává už jen to, že podnikáme v České republice. Zdejší prostředí je opravdu dost složité ve chvíli, kdy chceme dělat funkční věci. Nemáme zodpovědnost jen za spolupracovníky, ale ve vztahu s klienty se musíme proměňovat, navnímat je a najít tu správnou míru, protože svou prací se přímo podílíme na jejich úspěchu a výsledcích podnikání.
I z toho důvodu v NMDS hodně řešíme techniky osobního rozvoje, jako je mindfulness, meditaci a jiné postupy, jak mít otevřenou mysl a zároveň být vyladěný. Protože když to neděláte, zkostnatíte a přestanete lidem naslouchat. Když posloucháte, zjistíte, že každý je kreativní a stačí si jen určité věci dát do souvislostí. Klasický model „mám ve všem pravdu“, považuju osobně za nešťastný a vyhýbám se mu.
Martin Kermes, spoluzakladatel a creative lead agentury NMDS
Agenturu NMDS založil s Martinem Jedličkou v roce 2014. Předtím působil jako kreativní ředitel v agentuře Nydrle. Zkušenosti má i z kreativy agentury Mark BBDO nebo Kaspen/Jung von Matt či z projektu Nomad Design, s nímž v pětici kreativců objížděl Českou republiku a nabízel kreativní služby.
Vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze, žil v Berlíně a Londýně. Momentálně se věnuje doktorandskému studiu na Fakultě výtvarných umění v Brně, kde se zabývá problematikou virtuální krásy.