BB Box: Office catering neznamená skočit si do lahůdek
Gastronomické návyky se ve firmách mění. A my chceme být pochopitelně první, kdo na to bude reagovat, říká manažer služby BB Box Levon Ter-Ghazaryan.
Původem český koncept občerstvení ve stylu expresního francouzského gourmetu Bageterie Boulevard už několik let rozvíjí svou službu „chytrého firemního občerstvení“ BB Box. Za tři roky fungování registruje šest tisíc pravidelných zákazníků z řad komerčních firem i státní správy. Mezi její zákazníky patří nejen Seznam, Tesco, L’Oréal, ale i Ministerstvo průmyslu a obchodu či Policie ČR.
Segment firemního cateringu v současnosti dynamicky roste a podle manažera služby BB Box Levona Ter-Ghazaryana má právě zaměstnanecký benefit v podobě občerstvení šanci udržet se i v době finanční recese. „Pro firmy, které si budou chtít udržet kvalitní zaměstnance, bude výhodnější zajistit lidem dobrou snídani než jim přidávat na platech nebo na Multisport kartu,“ vysvětluje.
O budoucích plánech i o komunikaci tohoto „mladšího technologicky inovativního bratra“ Bageterie Boulevard se více můžete dočíst v našem rozhovoru.
Službu BB Boxů nazýváte „chytrým firemním občerstvením“. Co je na tom přesně chytré?
Chytrý rozměr našeho občerstvení staví na třech rovinách. První z nich je flow objednávky. Zákazník se na našich webových stránkách jen přihlásí do svého účtu a objednávku vytvoří a odešle dvěma třemi kliky. Celý proces nezabere víc než pár minut. Díky tomu, že je celý systém napojený na všechny naše pobočky, kterých je po celé republice aktuálně 43, a dokáže vyhodnotit, která z nich je z hlediska blízkosti relevantní a zároveň méně vytížená, garantujeme klientovi doručení do 120 minut od uzavření objednávky. Takže není problém objednat občerstvení na ranní poradu ráno před ní. Tuto dobu bychom navíc chtěli do budoucna zkracovat, uvažujeme o baťovských 99 minutách. Také máme v plánu přidávat do objednávky různé funkcionality, například kalendář, ve kterém by bylo možné zadat opakovanou objednávky i na půl roku dopředu. Anebo našeptávač, který by zákazníkům radil, jaký mix občerstvení mají pro daný počet lidí zvolit. A aby při objednávání nezapomněli třeba na vegetariány v týmu.
Druhá rovina je otázka samotného BB Boxu. Tedy obalu, ve kterém vám občerstvení doručujeme. Ten jsme vyvinuli tak, aby jídlo bylo jednak udržováno díky průduchům čerstvé, jednak aby bylo rovnou naservírované – stačí krabici jen otevřít a vše je připraveno, včetně příslušenství v podobě ubrousků nebo třeba lžiček. A po jídle není problém box zrecyklovat. Plastový průhled se dá jednoduše vytrhnout a zbytek je papír. A i tady počítáme do budoucna s inovacemi – třeba s jednoduchým označením složení jednotlivých bagetek nebo wrapů, abyste ihned viděli, jaký kousek si z boxu berete.
Třetí rovina je produktová. Od spuštění BB Boxu před třemi roky naši nabídku neustále vylepšujeme. Kromě baget jsou k dispozici i dietnější wrapy, které jsou mimochodem velmi oblíbené u žen. Představili jsme snídaňový box, jenž reaguje na zvýšenou poptávku po firemních snídaních, a od srpna nabízíme i VegeBox pro vegetariány, jenž se stal za tu chvíli, co je na trhu, jedním z nejprodávanějších.
S VegeBoxem jste vyslyšeli poptávku na trhu. Uvažujete i o nějakém dalším rozšíření, například o veganské či bezlepkové nabídce?
Určitě, protože gastronomické návyky a očekávání se ve firmách mění. A my chceme být pochopitelně první, kdo na to bude reagovat. Třeba bezlepkovou nabídku už testujeme, ale bohužel stále nedokážeme klientovi garantovat identickou čerstvost, takže to bude ještě chvíli trvat. Bezlepkové pečivo se totiž, má-li být dobré, chová výrazně jinak než běžná bageta a je většinou určené pro okamžitou konzumaci. Rozhodně však chceme dát možnost vybrat typ pečiva. Zákazník si sám zvolí, jestli preferuje světlé, nebo třeba multicereální.
Přemýšlíme také nad veganským boxem, protože i v této oblasti je poměrně velká poptávka, nejen od veganů, ale třeba i lidí s intolerancí na mléčné výrobky, což ostatně platí i pro vegetariánskou nabídku – o tu totiž stojí i běžní „masožrouti“, kteří jen zjistili, že když jedí méně masa, lépe se jim pak pracuje. Navíc třeba při schůzkách už se považuje za faux-pas nabídnout hostům pouze masové občerstvení s případnou sladkou alternativou. Mezi top manažery je totiž vegetariánů čím dál tím více.
Bageterie Boulevard nám pomáhá svou záštitou silné a zavedené značky, díky čemuž jsme již od počátku mohli pracovat s jistou důvěryhodností a nestavět vše na zelené louce.
Mateřská Bageterie Boulevard staví na stálé nabídce, kterou doplňuje sezónní Chef Menu, pod kterým jsou podepsáni známá jména z české gastroscény. Nehodláte tuto strategii přenést i na BB Boxy?
Nechceme do BB Boxů dávat zapečené bagety. Na těch si pochutnáte, když vám je dají rovnou z kuchyně, ale v BB Boxu bychom nemohli zaručit takovou čerstvost, na jaké trváme. Navíc zatímco Bageterie Boulevard je B2C koncept, kde si koncoví zákazníci žádají neustále něco nového, BB Box se zaměřuje především na B2B klientelu, která je ve svých požadavcích mnohem konzervativnější. Proto zde chceme pracovat s více méně ustálenou nabídkou.
Jak vám v rozvoji služby BB Box značka Bageterie Boulevard pomáhá?
Bageterie Boulevard nám pomáhá svou záštitou silné a zavedené značky, díky čemuž jsme již od počátku mohli pracovat s jistou důvěryhodností a nestavět vše na zelené louce. Oproti Bageterii Boulevard se profilujeme jako její mladší technologicky inovativní bratr. Ale v oblasti mediální nebo komunikační příliš synergií nevyužíváme. Hodně to vyplývá z toho, co jsem říkal výše, každý máme jiné publikum.
Samozřejmě bez zázemí jednotlivých kuchyní a nasazení manažerů na pobočkách bychom fungovat nemohli, v tomto ohledu je pro nás klíčovým partnerem.
Cateringové služby nejsou často zvyklé aktivně vyhledávat klienty, my to děláme na každodenní bázi.
Na co kladete v marketingové podpoře BB Boxu důraz?
Vzhledem k tomu, že cílíme primárně na právnické osoby, využíváme především PR aktivity a přímou komunikaci. Profilujeme se jako firemní catering, vhodný pro kancelářské občerstvení, pravidelné porady či konference. Zároveň se však ale nebojíme ani velkých akcí, nedávno jsme zajišťovali občerstvení například pro Auta na náplavce.
Vlastně jsme přišli na úsporný mix nástrojů, které jsme postavili kolem našich obchodních aktivit. A hlavně – nebojíme jít s vlastní kůží na trh. Cateringové služby nejsou často zvyklé aktivně vyhledávat klienty, my to děláme na každodenní bázi. Spousta firem nebo institucí vůbec netuší, že office catering neznamená skočit si na roh do lahůdek pro pár chlebíčků nebo se naopak domlouvat dva týdny předem s cateringovou společností. Takže náš model k nim nejrychleji dostaneme tak, že ho osobně představíme.
Takhle jsme ostatně našli společnou řeč právě se státní správou, kde dlouhodobě řeší problémy s tím, jak zlepšovat pracovní podmínky svým úředníkům a dalším zaměstnancům – přetahování o dobré lidi a obecně nedostatek zájemců o práci se dostal i tam. A my jim dokážeme ušít na míru nabídku, která jim dává smysl po stránce minimální agendy i rozumných nákladů. Dokonce nemáme problém přizpůsobit se i „offline“ přemýšlení některých úřadů. Jsme smart i v tom, že dokážeme být úplně dřevní – přijmout objednávky přímo na pobočce s osobním vyzvednutím. Pokud je to pro někoho pohodlnější nebo schůdnější, tak proč ne.
Celkový trh firemního cateringu dělá ročně 1,1 miliardy korun a my se podílíme desítkami procent.
Kolik firem si váš catering již pravidelně objednává?
Dnes evidujeme kolem 6 000 společností, od kterých jsme přijali desítky tisíc objednávek. Nejde jen o komerční subjekty, ale podařilo se nám s nabídkou dostat i do státní správy. Našimi klienty jsou tak například ministerstva, Poslanecká sněmovna, Policie ČR, ale třeba i Národní památkový úřad. Celkový trh firemního cateringu dělá ročně 1,1 miliardy korun a my se podílíme desítkami procent. Navíc celý segment velmi pěkně roste, jen my jsme meziročně narostli o nižší stovky procent. Je to zejména díky tomu, jak firmy investují do občerstvování svých zaměstnání.
Nebojíte se, že se s finanční recesí, kterou předvídají ekonomové po celém světě, zájem ze stran firem sníží?
Vůbec, podle mne se občerstvování stává standardním benefitem. A pro firmy, které si budou chtít udržet kvalitní zaměstnance, bude výhodnější zaplatit lidem snídani než jim přidávat na platech nebo na Multisport kartu. Zaměstnanci budou mít navíc pocit, že se o ně zaměstnavatel i v těžké době stará.
Kromě toho se snažíme podporovat loajalitu, začátkem srpna jsme spustili věrnostní klub se třemi stupni – od nejnižšího BB Start, přes BB Friends, po prémiový BB Lovers. Naši klienti jsou do jednotlivých klubů zařazeni na základě počtu objednávek, a mohou tak objednávat za čím dál nižší ceny. Už dnes se počet členů pohybuje v řádech jednotek tisíc.
Kromě Prahy nabízíte tuto službu i v dalších městech po republice – například v Brně, Plzni, Liberci, Hradci Králové nebo Pardubicích. V Ostravě, Kladně, Mladé Boleslavi nebo Kolíně pak funguje možnost osobního vyzvednutí. Liší se v preferencích nějakým způsobem regiony od hlavního města?
Příliš se preference nemění, jen během letních prázdnin jsme pozorovali větší pokles objednávek v Praze než v Brně, kde se evidentně tolik pracovních porad z důvodu dovolených nerušilo. Náš „bagetový index“, jak jsme ho s trochou nadsázky nazvali, jasně ukázal, že brněnské Sillicon Valley se nezastaví ani přes prázdniny.
Každopádně naše regionální pokrytí považuji za skvělou konkurenční výhodu. Zvláště, když nám je v podstatě jedno, kolik si toho třeba v menších městech zákazníci objednají. Vyplatí se nám novou oblast otevřít i kvůli stovkám objednávek měsíčně a pro spoustu firem v oblasti jsme dodavatel číslo jedna jen kvůli tomu, že jsme prostě o několik úrovní jinde než regionální konkurence.
Doručujete ve všední dny od 8 do 20:30, v Praze i o víkendech. Plánujete dobu rozvozu rozšířit?
Poslední velkou změnou bylo otevření nových rozvozových slotů na dřívější ráno, abychom zvládli zásobovat i firemní snídaně. To přišlo spolu s představením našich snídaňových boxů před několika měsíci. Ale další rozšiřování úplně neplánujeme, nemělo by zatím smysl. Na druhou stranu, pokud někdo potřebuje občerstvení už v sedm ráno nebo v deset večer, jsme schopni mu ojediněle vyhovět, když nám přímo napíše nebo zavolá. V tomhle se snažíme být maximálním partnerem.
Kromě provozní doby jednotlivých poboček a směn, které jsou v kuchyních, to hodně souvisí s tím, že rozvoz outsourcujeme a přitom na něj máme hodně vysoké nároky. A jak jistě víte, logistika je dnes Achillovou patou každého rychle rostoucího byznysu. Hodně problémů umíme zvládnout již zmiňovaným chytrým plánováním, ušetřit minuty tím, že se BB Box nepřipravuje vždy na nejbližší pobočce, ale kombinujeme faktor vzdálenosti a vytíženosti poboček. Ale i nejsme pro naše dodavatele i přes zajímavý objem úplně jednoduchý klient. Přece jenom se jedná o jídlo, které musí být na adrese včas, nevozíme balíky, které by se distribuovaly z jednoho centrálního místa a u kterých by čas nehrál roli. A na to si v logistice troufnou jen ti nejlepší.
Jaké máte s BB Boxy další plány?
Je toho celá řada. Kromě již zmíněného chceme v horizontu týdne rozšířit službu o další typ občerstvení a zařadit do BB Boxů saláty. O ty nás výslovně prosí hlavně ženy. Rozvážet budeme tři druhy salátů z naší stálé nabídky v Bageterie Boulevard. Z technologického pohledu bychom od příštího roku rádi umožnili zákazníkům upravovat v předstihu objednané občerstvení ještě tři hodiny před dovážkou a věnovat se další automatizaci u pravidelných objednávek. Cílem je v tomto ohledu redukovat čas při objednávání BB Boxů na nezbytné minimum.
A do budoucna bychom také rádi propojili více věrnostní členství Bageterie Boulevard a BB Boxů, aby si zaměstnanci našich věrných firem mohli sáhnout na zajímavé slevy.
Levon Ter-Ghazaryan, manažer obchodu BB Box
Ve firmě Crocodille, do jejíhož portfolia Bageterie Boulevard a BB Box spadá, pracuje od roku 2018. Jeho cílem je vybudovat z BB Boxu jedničku na poli firemního občerstvení v Česku a udržet technologický náskok, se kterým služba do cateringového segmentu vstupovala.
Předtím působil na obchodně-manažerských pozicích v rámci české e-commerce, kde se zabýval především stavbou obchodních týmů, vytvářením strategií a péčí o globální obchodní partnery. Vystudoval Mezinárodní vztahy na Metropolitní univerzitě v Praze.