Letos probíhá již patnáctý ročník edukační kampaně Ministerstva zemědělství Září - Měsíc biopotravin a ekologického zemědělství. Klade si za cíl přiblížit českým spotřebitelům důvody, proč nakupovat biopotraviny. Ke kampani se připojila i řada obchodních řetězců.
Obchodní řetězec Albert ve středu 19. září oficiálně představil společně s českými dodavateli portfolio téměř 600 bioproduktů a nabídku každý měsíc údajně ještě zvětší. Maloobchodník nyní hledá partnery pro rozšíření nabídky a chce oslovit další české farmáře. Spolupracuje například s Biozeleninou Olešná nebo mlékárnou Hollandia.
Řetězec se navíc zavázal v příštích třech letech převést 100 ha z konvenčního do ekologického hospodaření společně se stávajícími i novými dodavateli. „S českými farmáři chceme navázat spolupráci a pomoci jim v těžkém období přechodu na bio produkci tím, že od nich po dva roky, kdy přechod trvá, budeme odebírat konvenční výrobu," říká Petr Pavlík, viceprezident komerčního, marketingového a merchandisingového oddělení Albert.
Farmářům chtějí také nabízet rady v několika oblastech, jak převést pole na bio produkce, jaká certifikace je třeba, nebo jak se vyznat ve smluvních závazcích.
„Nejsme v produkci bio soběstační, když se rozjedeme podívat do zahraničí, tak někde i 25 % prodejů je dnes realizováno v bio kvalitě, aktuálně i u nás se prodeje zvyšují. Doufám tedy, že na tom budeme za pět let stejně,“ dodává Petr Pavlík. Kolik přesně procent z prodejů bio potraviny tvoří, nechtěli zástupci Alberta upřesnit s tím, že jsou to zatím jen jednotky procent, ale s násobným růstem.
Kromě sortimentu chce Albert bio produkty podporovat také cenou, aby byly dostupné a rovněž komunikací. „Stále ještě se v ČR potýkáme s tím, že spotřebitel si nepropojuje, že bio pochází z ekologického zemědělství. Hodně lidí si myslí, že bio je podvod. Obchodníci mohou přispět ke změně pohledu na bio potraviny,“ říká Martin Charvát, vedoucí Oddělení ekologického zemědělství z Ministerstva zemědělství. Spotřeba bio potravin přitom meziročně roste i o 30 %, přes 60 % biopotravin se prodá právě přes maloobchodní řetězce.
Aktuálně je zákazníkům v Albertu k dispozici katalog bio výrobků a od září běží v médiích kampaň na podporu značky Nature´s Promise.
Při příležitosti září jako měsíce biopotravin rozšiřuje i Tesco svou nabídku bio produktů vlastní značky o chia semínka, quinou, goji, lněná semínka, kokosovou mouku a kokosový cukr. Reaguje tak na rostoucí zákaznickou poptávku po zdravých výrobcích v bio kvalitě. Pod označením Tesco Organic si zákazníci mohou koupit přes sto čerstvých i trvanlivých biopotravin. Více než třetina produktů pochází od český dodavatelů a pěstitelů.
Jen za letní období roku 2019 vzrostl prodej bio potravin a výrobků vlastní značky Tesco Organic v průměru o třetinu. Privátní značka tvořila v nákupním košíku téměř polovinu z celkového prodeje bio produktů. Mezi nejoblíbenější produkty Tesco Organic patří slané tyčinky, preclíky a celozrnné špagety.
„Veškeré produkty jsou v bio kvalitě, bez sladidel a neobsahují geneticky modifikované organismy. Roste zájem nejen o výrobky v bio kvalitě, ale všeobecně o výrobky zdravé výživy,“ vysvětluje Andrea Votýpková, manažerka Tesco pro vývoj nových produktů zdravé výživy.
Spotřeba bio potravin meziročně roste i o 30 % a přes 60 % biopotravin se prodá právě přes maloobchodní řetězce.
Rovněž Penny Market postupně rozšiřuje nabídku bio produktů. V současné době v každé z 380 prodejen nabízí kompletní sortiment produktů s tímto označením od mléčných výrobků přes pečivo, džusy, těstoviny, cukrovinky až po víno či kávu, včetně veganských a bezlaktózových výrobků.
„Nabídku jsme obohatili o bezlaktózové výrobky Jogobella, Lipánek, tvaroh, tavené sýry nebo smetanu na vaření,“ doplňuje Marek Doležal, vedoucí nákupu Penny Market a dodává, že co se týče oblasti čerstvého masa, bude řetězec rozšiřovat nabídku o bio české hovězí maso. Nechlazené bio výrobky jsou umístěny v samostatném modulu.
Zájem zákazníků potvrzují i ostatní řetězce, například v Globusu sortiment bio ovoce a zeleniny za poslední rok ztrojnásobili. V roce 2018 začali s rozšiřováním sortimentu bio ovoce a zelenina a obrat meziročně vzrostl na dvojnásobek.
V sekci Zdravého světa, který čítá na 1800 produktů, jsou pak bio produkty masivně zastoupeny. Podobně v Kauflandu za poslední dva roky rozšířili bio sortiment o trojnásobek a prodeje dále rostou.
-zue-