Bio potraviny rostou meziročně o 30 %, řetězce rozšiřují nabídku

pondělí, 23. září 2019, 11:25 Aktuality, Retail MediaGuru

Bio potraviny jsou trend, přes 60 % se jich v ČR prodá v řetězcích. Albert, Tesco a Penny Market oznámily rozšíření nabídky. Albert chce aktivně podpořit ekologické zemědělství.

Září je již tradičně měsícem biopotravin a řetězce rozšiřují nabídku tohoto sortimentu

Září je již tradičně měsícem biopotravin a řetězce rozšiřují nabídku tohoto sortimentu

Letos probíhá již patnáctý ročník edukační kampaně Ministerstva zemědělství Září - Měsíc biopotravin a ekologického zemědělství. Klade si za cíl přiblížit českým spotřebitelům důvody, proč nakupovat biopotraviny. Ke kampani se připojila i řada obchodních řetězců.

Obchodní řetězec Albert ve středu 19. září oficiálně představil společně s českými dodavateli portfolio téměř 600 bioproduktů a nabídku každý měsíc údajně ještě zvětší. Maloobchodník nyní hledá partnery pro rozšíření nabídky a chce oslovit další české farmáře. Spolupracuje například s Biozeleninou Olešná nebo mlékárnou Hollandia.

Řetězec se navíc zavázal v příštích třech letech převést 100 ha z konvenčního do ekologického hospodaření společně se stávajícími i novými dodavateli. S českými farmáři chceme navázat spolupráci a pomoci jim v těžkém období přechodu na bio produkci tím, že od nich po dva roky, kdy přechod trvá, budeme odebírat konvenční výrobu," říká Petr Pavlík, viceprezident komerčního, marketingového a merchandisingového oddělení Albert.

Farmářům chtějí také nabízet rady v několika oblastech, jak převést pole na bio produkce, jaká certifikace je třeba, nebo jak se vyznat ve smluvních závazcích. 

Albert se zavázal podpořit aktivně ekologické zemědělství, na snímku zleva mluvčí Jiří Mareček a Petr Pavlík, viceprezident komerčního, marketingového a merchandisingového oddělení řetězce. Zdroj: Albert

Albert se zavázal podpořit aktivně ekologické zemědělství, na snímku zleva mluvčí Jiří Mareček a Petr Pavlík, viceprezident komerčního, marketingového a merchandisingového oddělení řetězce. Zdroj: Albert

„Nejsme v produkci bio soběstační, když se rozjedeme podívat do zahraničí, tak někde i 25 % prodejů je dnes realizováno v bio kvalitě, aktuálně i u nás se prodeje zvyšují. Doufám tedy, že na tom budeme za pět let stejně,“ dodává Petr Pavlík. Kolik přesně procent z prodejů bio potraviny tvoří, nechtěli zástupci Alberta upřesnit s tím, že jsou to zatím jen jednotky procent, ale s násobným růstem.

Kromě sortimentu chce Albert bio produkty podporovat také cenou, aby byly dostupné a rovněž komunikací. „Stále ještě se v ČR potýkáme s tím, že spotřebitel si nepropojuje, že bio pochází z ekologického zemědělství. Hodně lidí si myslí, že bio je podvod. Obchodníci mohou přispět ke změně pohledu na bio potraviny,“ říká Martin Charvát, vedoucí Oddělení ekologického zemědělství z Ministerstva zemědělství. Spotřeba bio potravin přitom meziročně roste i o 30 %, přes 60 % biopotravin se prodá právě přes maloobchodní řetězce.

Aktuálně je zákazníkům v Albertu k dispozici katalog bio výrobků a od září běží v médiích kampaň na podporu značky Nature´s Promise.

I Tesco rozšířilo sortiment bio produktů vlastní značky. Zdroj: Tesco ČR

I Tesco rozšířilo sortiment bio produktů vlastní značky. Zdroj: Tesco ČR

Při příležitosti září jako měsíce biopotravin rozšiřuje i Tesco svou nabídku bio produktů vlastní značky o chia semínka, quinou, goji, lněná semínka, kokosovou mouku a kokosový cukr. Reaguje tak na rostoucí zákaznickou poptávku po zdravých výrobcích v bio kvalitě. Pod označením Tesco Organic si zákazníci mohou koupit přes sto čerstvých i trvanlivých biopotravin. Více než třetina produktů pochází od český dodavatelů a pěstitelů.

Jen za letní období roku 2019 vzrostl prodej bio potravin a výrobků vlastní značky Tesco Organic v průměru o třetinu. Privátní značka tvořila v nákupním košíku téměř polovinu z celkového prodeje bio produktů. Mezi nejoblíbenější produkty Tesco Organic patří slané tyčinky, preclíky a celozrnné špagety.

„Veškeré produkty jsou v bio kvalitě, bez sladidel a neobsahují geneticky modifikované organismy. Roste zájem nejen o výrobky v bio kvalitě, ale všeobecně o výrobky zdravé výživy,“ vysvětluje Andrea Votýpková, manažerka Tesco pro vývoj nových produktů zdravé výživy. 

Spotřeba bio potravin meziročně roste i o 30 % a přes 60 % biopotravin se prodá právě přes maloobchodní řetězce.

Martin Charvát, vedoucí Oddělení ekologického zemědělství z Ministerstva zemědělství

Rovněž Penny Market postupně rozšiřuje nabídku bio produktů. V současné době v každé z 380 prodejen nabízí kompletní sortiment produktů s tímto označením od mléčných výrobků přes pečivo, džusy, těstoviny, cukrovinky až po víno či kávu, včetně veganských a bezlaktózových výrobků.

Nabídku jsme obohatili o bezlaktózové výrobky Jogobella, Lipánek, tvaroh, tavené sýry nebo smetanu na vaření,“ doplňuje Marek Doležal, vedoucí nákupu Penny Market a dodává, že co se týče oblasti čerstvého masa, bude řetězec rozšiřovat nabídku o bio české hovězí maso.  Nechlazené bio výrobky jsou umístěny v samostatném modulu.

Zájem zákazníků potvrzují i ostatní řetězce, například v Globusu sortiment bio ovoce a zeleniny za poslední rok ztrojnásobili. V roce 2018 začali s rozšiřováním sortimentu bio ovoce a zelenina a obrat meziročně vzrostl na dvojnásobek

V sekci Zdravého světa, který čítá na 1800 produktů, jsou pak bio produkty masivně zastoupeny. Podobně v Kauflandu za poslední dva roky rozšířili bio sortiment o trojnásobek a prodeje dále rostou.

-zue-