Michlovský: Pro každý řetězec vyrábíme vlastní značku vín
Vinselekt Michlovský většinu z roční produkce prodá v řetězcích. „Rádi bychom nabízeli více do gastronomie a vinoték," říká Miloš Michlovský, majitel vinařství.
Firma Vinselekt Michlovský slavnostně otevřela speciální prostor v Praze v podniku Studio 54 Café v ulici Hybernská. Mají zde salonek s na míru vyrobeným chladícím boxem, kam se vejde 2000 lahví vína. „Původně jsme ho měli v divadelní kavárně Slavie, ale tam spolupráce nedopadla, tak jsme rádi, že ho můžeme vystavit tady,“ říká Miloš Michlovský, majitel Vinselekt Michlovský, který patří k nejvýznamnějším osobnostem tuzemského vinařství. Firma doufá, že jí nový prostor přivede další klientelu.
Proč právě tady nedaleko křižovatky Bulhar a v takto velkém pojetí?
Většina lidí sice naši značku zná, ale kupuje naše vína jen v supermarketech, kde ovšem nenabízíme zdaleka všechno, pouze část. Tady je k dispozici celá naše produkce a chtěli bychom přesvědčit zástupce privátní klientely a vinoték, aby se i oni stali našimi odběrateli. Proto otevíráme toto místo, abychom potenciálním klientům ukázali, že naše nabídka je široká.
To, že se vaše víno prodává v supermarketech, je tedy při získávání jiné klientely v tomto případě spíše na škodu?
Bohužel, většina vinoték a someliérů se domnívá, že jsme velká firma, a tudíž zákazník o nás nebude mít zájem ve vinotékách, kde se snaží nabízet vína z malých vinařství. Přitom naše kvalita jak do gastronomie, tak do retailu je stejná. Máme velký výběr, jen retail žádá spíše levnější a mladší vína. Gastronomie naopak potřebuje vyzrálejší dvouletá a tříletá vína, protože tato vína mají potenciál na archivaci. Stále bojujeme s předsudky, kdy všichni mají pocit, že velcí nejsou zajímaví pro vinotéky. Pro segment gastro a vinoték jsou supermarkety podřadné a vinaře, který tam prodává, nechtějí.
Kolik procent z vašich celkových prodejů tedy tvoří maloobchodní řetězce?
V supermarketech se odehrává většina našich prodejů a jsme za to rádi. Zhruba 70 % obratu nám tvoří řetězce. U Horeca segmentu je obrat stabilní a pomalu roste, tvoří okolo 30 %. Dnes se v naší branži cílí převážně na koncového zákazníka a privátní klientelu. Dříve to bylo naopak, kdy se všichni prodejci snažili dostat do supermarketů. Ani my jsme tam zpočátku nebyli, ve větší míře to začalo až od roku 2004.
Pro každý řetězec prý vyrábíte speciální víno i s vlastní etiketou?
Ano, už 15 let. Není pravda, že stejný Sauvignon od nás koupíte v Tescu i v Albertu. Pro každý řetězec máme jinou trať vína, a to nejen pro ně, ale rovněž pro Horeca zákazníky. Často děláme i víno domů. Po vinobraní máme „v chalupě“ přes 400 druhů vín. Pro každý řetězec tvoříme pak jinou etiketu, na které je sice naše logo, ale je vždy graficky odlišná. Ale třeba pro Villa Richter a i další vyrábíme víno pod jejich vlastní značkou, kdy jsme na lahvi uvedeni zezadu a etiketa je jejich.
Stále bojujeme s předsudky, kdy všichni mají pocit, že velcí nejsou zajímaví pro vinotéky. Přitom naše nabídka je široká a v supermarketech nabízíme jen část.
Odebírá některý řetězec výrazně větší množství vín oproti ostatním?
Aktuálně ne. Ale kdysi když jsme začínali s Teskem, tak to bylo až nezdravé, protože jsme měli třetinu produkce přes ně. Nyní mají ti nejsilnější hráči prodeje 10 až 12 milionů korun a ti další tak 5 milionů korun. Člověk nemůže být jen v jednom řetězci, protože vás pak nutí ke snížení cen. Tím, že jsme se dostali prakticky do všech, tak se to vyvážilo a můžeme držet rozumné ceny.
Již před dvaceti lety jste začali s prodeji online, ale pořádně se mu věnujete až poslední tři roky. Proč?
Začali jsme s tím asi před 20 lety, ale poštovné bylo tak drahé, že se to neuchytilo, a tak jsme polevili a soustředili energii jinam. No a potom mě stále přemlouvali, že už je čas zase se tomu víc věnovat, ale byl jsem skeptický. Musíte do onlinu investovat alespoň 300 tisíc korun, abyste byli vidět, měli podporu a lidé si vás našli. Zhruba tři roky zpátky jsme do e-shopu nicméně znovu investovali a nyní stabilně roste. Dnes obchodování po internetu roste ve všech kategoriích. Daří se nám prodávat online a e-shop, pokud je v hromádce Horeca, vyvažuje prodeje oproti retailu.
Nepřemýšlíte o vlastní prodejně, to je pro vás lepší mít speciální místo v salonku restaurace?
Zatím ne, je to těžké, lukrativní místa v Praze jsou rozebrána. Potřebovali bychom navíc najít někoho, kdo se nám o to bude starat, protože nejsme trvale v Praze. Také je třeba naučit lidi tam chodit.
Jak podporujete prodeje vašich vín marketingově?
Spíše pasivně, tím chci říci, že do marketingové komunikace nedáváme moc peněz. Raději je dáme zákazníkovi. Ale je pravda, že je to těžké. Když jsme začínali s nealko vínem, nechali jsme si udělat studii ze které vyšlo, že bychom do kampaně měli investovat od 6 do 10 milionů korun, aby se o tom veřejnost pořádně dozvěděla. To ale nemáme. Marketing podle mě u rozumného produktu není třeba. Ve dvacátých letech minulého století vznikl marketing proto, aby se prodalo, co se vyrobilo navíc. Dnes se naopak vyrábí produkty podle marketingového zadání.
Sledujete vývoj, jak se mění chutě zákazníků? Má mladá generace podle vás raději pivo nebo víno?
Tento rok statistiky vykazují celkově o 20 % nižší spotřebu vína, což není dobrá zpráva. Platí to obecně i pro dovozová vína. Je to po dlouhé době růstu první rok, kdy bude spotřeba na hlavu nižší. Ovšem, zda se méně pije, nebo se něco obchoduje mimo systém, to už nevíme. Co mohu říci, tak u mládeže z vlastní zkušenosti nějaký nezájem nevidím.
Věnujete se i trendům a nabízíte bio nebo nealkoholická vína. Jaký je o tyto produkty zájem?
Sledujeme, že zájem o nealko se pomalu zvyšuje. Často je to díky tomu, že doktor lidem nedoporučí pít víno, tak chtějí nealko a klienti nás žádají i o dodávky nealka do vinoték. Je zajímavé, že nealko samotné je hodně silné, a když si ho dáte jako střik, tak ani nepoznáte, že tam není alkohol.
A exportujete také vína do zahraničí?
Jen velmi omezeně. Jakýkoli export je náročnější, dražší a za méně peněz a když k tomu připočtete, že na náš trh se dvě třetiny vína, co se tady vypije, musí dovézt, tak raději prodáváme tady. Snažíme se zviditelnit tady u nás. Stojím si za tím, že jdeme hlavně přes kvalitu, raději vyhraji nějaké ocenění a napíší o mě sami, než dávat peníze do reklamy. Někdy si říkám, asi se to nedá pít, tak dávají peníze do reklamy.
A jaký byl obrat vaší firmy Vinselekt Michlovský za rok 2018?
Náš obrat za loňský rok byl 115 milionů korun.
Vinselekt Michlovský
Založení firmy Vinselekt Michlovský v roce 1993 předcházela více než třicetiletá cesta doc. Ing. Miloše Michlovského, DrSc. profesionálním vinařským světem. Vinařství obhospodařuje cca 125 ha vlastních vinic ve velkopavlovické a mikulovské podoblasti. Již od počátku existence sbírá Vinselekt Michlovský přední ocenění v řadě kategorií vinařských soutěží doma i v zahraničí a na jaře 2010 získává historicky první ocenění Vinařství roku 2009. Roční produkce cca 1,3 milionů lahví je kategorizována do několika řad, které se odlišují jak původem hroznů, tak technologickým zpracováním. Nové odrůdy révy vinné, vyšlechtěné pod týmem Miloše Michlovského, jsou převážně využívány k bio-výrobě vín a moštů.