CIF: TikTok může v příštím roce ohrozit i Facebook
Rychlý růst sociální sítě TikTok, která přitahuje zejména děti, by již v příštím roce mohla vážně ohrozit i Facebook, myslí si Daniel Dočekal.
Sociální síť TikTok, jež patří do portfolia čínské společnosti ByteDance, by měla být brána vážně nejen Facebookem, ale i rodiči teenagerů. Na letošní konferenci Czech Internet Forum na to upozornil novinář Daniel Dočekal.
Sedm let starý čínský start-up byl loni ohodnocený na 78 mld. dolarů. Jeho obrat za první letošní půlrok dosáhl 7 až 8,4 miliard dolarů. Facebook ve stejném období vytvořil se svými sítěmi obrat ve výši 32 miliard dolarů, Twitter 1,6 miliard a Snapchat 508 milionů dolar.
Podle údajů z letošního července čítaly aplikace ByteDance, kde kromě TikToku figurují i další počiny jako Douyin, TopBuzz, Vigo Video, Faceu, Helo nebo Jinri Toutiao, dohromady 1,5 miliardy měsíčních aktivních uživatelů a 700 milionů denních aktivních uživatelů. Samotnou síť TikTok používá 500 milionů měsíčních aktivních uživatelů, z nichž 66 % je mladší 30 let. Pro srovnání, Facebook evidoval v druhém čtvrtletí letošního roku 2,4 miliardy měsíčních aktivních uživatelů, YouTube dvě miliardy, Instagram jednu miliardu a Twitter 330 milionů.
Byť má TikTok zatím méně aktivních uživatelů než Facebook, YouTube nebo Instagram, dynamika jejího růstu ukazuje, že stačí jen málo, aby se situace zanedlouho změnila. Jen loni vzrostl počet stažení aplikace meziročně o 407 %.
Stejně tak je její růst zarážející ve srovnání s vývojem ostatních sítí: zatímco TikToku, který na sklonku roku 2017 koupilo konkurenční Musical.ly, trvalo k dosažení půl miliardy měsíčních aktivních uživatelů něco málo přes dva roky, Instagramu to vzalo šest let. „Obávám se, že příští rok bude TikTok schopen předstihnout Instagram a dostat se na úroveň Facebooku,“ řekl Daniel Dočekal. Vzhledem k tomu ale, že Mark Zuckerberg přirovnal nedávno čínskou konkurenci k „Explore Tabu, kterou máme na Instagramu“, není jisté, zda si největší sociální síť potenciál TikToku uvědomuje.
Obávám se, že příští rok bude TikTok schopen předstihnout Instagram a dostat se na úroveň Facebooku.
Kromě budování uživatelské základny se TikTok zaměřuje i na inzertní rozpočty. V současnosti je síť dostupná na 150 trzích v 75 jazykových mutacích. Jen v Evropě měla v lednu letošního roku okolo 20 milionů měsíčních aktivních uživatelů. Nabírá ke spolupráci značky i influencery, jejichž počet sledujících roste obdobně rychle jako samotná uživatelská síť. Kupříkladu nejsledovanější česko-slovenský muser (podle žebříčku portálu Flowee) David Dobrik zvýšil svůj počet fanoušků od června letošního roku o 3,6 milionu uživatelů na celkových 5,6 milionů, tuzemská dvojka, Ondy Mikula, o 800 tisíc na celkových 2,2 milionů.
Dvě třetiny všech uživatelů TikToku (66 %) představují lidé mladší 30 let a v průměru na ní tráví 52 minut denně. „U TikToku se bavíme hlavně o dětech,“ zdůraznil Daniel Dočekal s tím, že v České republice tvoří hlavní skupiny děti ve věku okolo 13 let. Jejich profily i příspěvky jsou ale veřejně dostupné, což vytváří v rámci sítě vhodné prostředí pro pedofily a sexuální predátory. „Je zde záplava kyberšikany, dětské pornografie a sexuálního obtěžování,“ řekl Dočekal a dodal, že vše se navíc děje při nevědomosti rodičů a pod čínským vlastníkem, jenž vůbec nekomunikuje.
Dalším nebezpečím sítě představuje cenzura – zakázala například jakékoliv zmínky o protestech v Hongkongu, v nemilosti je u ní tematika spojena s LGBT a nedávno se zákaz dotkl i politické reklamy. A vysvětlení k těmto zásahům je podle TikToku snaha „vytvářet pozitivní, osvěžující prostředí, které podněcuje kreativitu“.
-stk-