V říjnu na český trh vstupuje další značka alternativní cigarety – pod názvem Juul ji zde uvádí sanfranciský start-up Juul Labs. „Uvedení Juul na trh v České republice je dalším významným krokem vpřed v našem poslání zlepšit životy jedné miliardy dospělých kuřáků po celém světě,“ popisuje za firmu její viceprezident pro střední a východní Evropu Monzer Elabrashy. Misí značky je podle jeho slov v konečném důsledku eliminovat tradiční hořlavé cigarety a nabídnout alternativu, jež nemá takové zdravotní a sociální důsledky.
Juul Labs je lídrem amerického trhu – dosahuje průměrného 70% tržního podílu v kategorii e-cigaret. Produkty Juul jsou oblíbené především mezi mladými. V současnosti však spolu s dalšími výrobci e-cigaret čelí v domovské zemi velkému tlaku kvůli významnému množství případů záhadného plicního onemocnění, a dokonce i několika úmrtí. Některé státy či města USA prodej e-cigaret alespoň částečně či dočasně zakázaly. Výrobce kritizoval i americký prezident Donald Trump, který nedávno oznámil, že do poloviny října z pultů zmizí všechny netabákové příchuti. Novou směrnici připravuje i tamní Ústav pro kontrolu potravin a léčiv.
Při uvedení v České republice Juul Labs zdůrazňuje, že jeho produkty jsou vhodné pouze pro dospělé kuřáky. Žádní nekuřáci, zejména mládež, by podle firmy neměli Juul zkoušet. K tomu firma zavádí opatření, která mají zamezit mladistvým v přístupu k jejím produktům. Juul bude do konce roku k dostání na přibližně 1 300 prodejních místech po celé zemi, a to jen u maloobchodních prodejců, kteří musí kontrolovat zletilost svých zákazníků. „Rovněž investujeme nemalé prostředky do mystery shoppingu, přes který budeme pravidelně na reprezentativním vzorku kontrolovat, zda prodejci věk svých zákazníků kontrolují. Pokud zjistíme pochybení, rozvážeme s prodejním místem spolupráci,“ přibližuje Monzer Elabrashy. Na e-shopu bude zavedena dvoufázové věkové omezení: technologie s použitím kontroly průkazu totožnosti a ověření věku pro každý vytvořený účet.
Zaměření na dospělé kuřáky reflektuje Juul i ve své marketingové komunikaci. Značka zásadně nekomunikuje na sociálních sítích. „Nevyužíváme ani Instagram, ani Facebook. Navíc jsme dost proaktivní, a pokud vidíme na sítích nějaký materiál naší značky, snažíme se ho dostat pryč,“ vysvětluje Monzer Elabrashy. K podpoře využívá testimonialy, kde vystupují jen dospělí kuřáci, kteří mluví o svých zkušenostech s přechodem na produkty Juul. K vidění budou v místě prodeje. „V naší komunikaci se nesnažíme vypadat cool, mladě ani svěže,“ dodává Elabrashy.
Juul funguje na uzavřeném systému páry s ampulemi a patentovanou regulací teploty. Obsahuje nikotin, nikoliv tabák. V České republice, která je pro Juul 20. trhem na světě, bude v prodeji šest příchutí v síle 18 mg/ml v balíčcích po dvou a čtyřech podech (Golden Tobacco, Glacier Mint, Mango Nectar, Royal Creme, Apple Orchard a Alpin Berry). První tři uvedené příchuti se budou prodávat i v síle 9 mg/ml v balíčcích po dvou podech.
Startovací balíček bude k dostání za 890 korun, samotné zařízení e-cigarety za 690 korun, balíček po čtyřech podech za 269 korun a dva pody za 149 korun. V prodeji budou v trafikách, specializovaných obchodech s e-cigaretami a na čerpacích stanicích, kde bude firma využívat vlastní stojany i produktové poradce. Součástí budou i brandované uzavřené kiosky – první Juul Store bude otevřen v pražském Manifesto Market.
Značka Juul je tak další v nabídce alternativních cigaret na českém trhu. Philip Morris zde nabízí svůj Iqos, který jen za poslední půl rok přilákal 104 tisíc kuřáků. British American Tobacco má v portfoliu značku Glo, kterou vlastní podle údajů firmy asi 2,5 procenta českých kuřáků, a společnost Japan Tobacco International nedávno uvedla bezúdržbovou e-cigaretu Logic Compact.
-stk-