Začíná Designblok, letos i s výlety do regionů
Letošní 21. ročník Designbloku na téma Budoucnost nabídne bar z recyklovaných kávových kapslí, ostrov Sugarlandia i výlety do regionů.
Již po 21. se v Praze koná mezinárodní festival Designblok, jenž se tentokrát zabývá tématem „Budoucnost“. Od 17. do 21. října probíhá jeho hlavní část v prostorách holešovického Výstaviště, kde se prezentuje rekordních 348 vystavujících. Novinkou letošního ročníku jsou i výlety za designem do regionů.
„Téma Budoucnost je pro lidstvo aktuální vždy. Právě nyní je ale pociťujeme jako velmi závažné. V období klimatické změny a přelidnění planety si z pohledu našeho oboru, tedy designu, klademe zásadní otázku. ‚Co můžeme udělat, aby lidstvo mělo budoucnost kvalitní? Mohou designéři přispět ke zlepšení světa?‘“ uvedla Jana Zielinski, ředitelka Designbloku, s tím, že na výstavě budou k vidění desítky projektů zabývajících se ekologií a společenskými či humanitárními problémy.
Designblok je už tradičně rozdělen na Superstudio, určené pro české a zahraniční firmy, Openstudio pro české designéry i nezávislou tvorbu a Art House, jenž vznikal letos s podtitulem Odyssea pod kurátorským vedením Danici Kovářové a dvojice Zielinski–Macek. Součástí festivalu je také výstava Designerie, jejíž autorem je Lucie Koldová. Návštěvníci zde budou moci objevovat interaktivní instalace, zhlédnout módní přehlídky, ztratit se v bludišti nebo si vyzkoušet závodní dráhu UNICEF.
V komerční sekci se představují vedle firem, které mají design ve svém DNA, i společnosti, pro něž je spojení s designem zejména marketingovou záležitostí. Již desátým rokem se s Designblokem coby generální partner spojuje Erste Premier. K vidění je zde také automobilka Renault, káva Nespresso, pivní značky Excelent a Pilsner Urquell nebo společnost Ultra Premium Brands se svým ginem Tanqueray nebo rumem Don Papa.
Erste Premier připravuje jako každý rok pro své hosty Erste Premier Lounge, jež nabízí místo k odpočinku, občerstvení i workshopy, kterých se zúčastní Studio Zorya, Jan Čapek, Roman Vrtiška a Vladimír Žák, Janja Prokić či Eliška Podzimková. Ta se podílela i na podobě hlídaného dětského koutku s tematikou Malého prince. Značka rovněž podporuje instalace mladých umělců, které budou pod názvem Talents Display k vidění v Openstudiu nebo v rámci módních přehlídek.
Renault, jenž je již třetím rokem hlavním partnerem Designbloku, se prezentuje jak uvnitř Průmyslového paláce, tak před ním. Zatímco venku má vystaveny elektromobily, v prostorách Superstudia ukazuje v instalaci od designéra Petra Bakoše jeden ze svých nejnovějších konceptů – dvoumístné elektrické coupé Renault Trezor.
Kávová značka Nespresso se stejně jako loni, kdy představila nůž rybička, se i letos dotýká tématu recyklace. Tentokrát postavila v Designerii speciální bar, jehož přední stěnu tvoří 33 barevných hliníkových kazet vyrobených z recyklovaných kapslí. Svým vzhledem odkazuje k ikonickému barevnému obložení pražského metra linky A. Autorem nápadu je student UMPRUM Tomáš Rachunek.
Novým partnerem Designbloku je společnost Ultra Premium Brands, která prohlídku designu spojuje se svými ultraprémiovými destiláty Warehouse. „Spolupráci plánujeme v dlouhodobém horizontu a nehodláme se omezit jen na jedinou značku. Ve spolupráci s Designblokem chceme představit nejlepší destiláty z celého světa, které stojí za to znát,“ přiblížila na dotaz MediaGuru.cz Ivana Šormová.
Návštěvníci mohou ochutnat jednak drinky z ginu Tanqueray, které jsou podávány na privátních akcích Designbloku, jednak koktejly s rumem Don Papa. Ty jsou připravovány v prostředí filipínské džungle na ostrově Sugarlandia, ukrytého v uzavřené instalaci, do níž zvou exotičtí „papoušci“.
Pivo Excelent připravilo expozici „Na Budoucnoust!“. „Návštěvníci díky ní mohou za pomoci Excelentu vstoupit do světa budoucnosti, která staví na tradicích, ale prožívá je #PoSvýOse. Toto dílo propojuje komunikaci a odkaz značky Excelent s letošním tématem Designbloku ,Future',“ vysvětlil marketingový manažer Martin Troup. Koncept instalace vznikl v dílně agentury Kindred, na její tvorbě se podílel ilustrátor Vladimir Strejček. Mechanika i obraz instalace jsou používány i v online prostoru, kde jsou do komunikace zapojeni i ambasadoři. „Po akci plánujeme jednotlivé díly ilustrace přetvořit v obrazy, a dát tak fanouškům možnost přenést si část budoucnosti do současného světa,“ dodal Troup s tím, že na festivalu jsou k zakoupení na prodejních stáncích i speciální lahve Excelentu.
Kromě Excelentu je na festivalu přítomna i další značka z portfolia Plzeňského Prazdroje – na ploše 11 m2 je zde vystavena aukční láhev Pilsner Urquell pro dobročinnou dražbu na podporu Centra Paraple, jejímž autorem je Lukáš Novák. „Expozice, stejně jako téma designu letošní lahve, bude na téma 30 let svobody. Unikátní kolekce lahví letos přináší výpověď generace roku 1989 a oslavuje třicet let života ve svobodných poměrech,“ popsal Martin Troup.
Letošní novinkou jsou i výlety za designem do regionů – díky podpoře agentury CzechTourism mohou zájemci vyrazit o víkendu speciálními autobusy například do galerie 8smička v Humpolci, industriálního prostoru Uhelného mlýna v Libčicích nad Vltavou nebo do skláren Rückl a Bomma. V Praze se budou v rámci Designbloku konat také dvě mezinárodní konference – Future a Vitra: Desk is Dead. Premiéru bude mít i nová platforma Hospodářské noviny Stage Supported by CzechTrade, na níž se odehrají diskuze a přednášky zaměřené na propojení designu a byznysu.
-stk-