Hlavní firmy JCDecaux si loni polepšily, bojuje se o mobiliář
Vyšší výnosy stěžejních firem skupiny JCDecaux přinesl rok 2018, o městský mobiliář v Praze bude ale muset firma bojovat.

Nově postavená zastávka na Palackého náměstí v Praze, zdroj: JCDecaux
Klíčové společnosti skupiny JCDecaux, provozovatele venkovních ploch, si v loňském roce ve srovnání s rokem 2017 polepšily. Podařilo se jim zvýšit výnosy a částečně také hospodářské výsledky. Vyplývá to z výsledků zveřejněných ve výročních zprávách za rok 2018.
Obratově nejsilnější firmy skupiny Europlakat, Rencar Praha a JCDecaux městský mobiliář zvýšily loni výnosy v průměru o více než 5 %. Z hlediska hospodářského výsledku byly co do výše zisku nejúspěšnější společnosti Rencar Praha a JCDecaux městský mobiliář, naopak Europlakat skončila ve ztrátě 6,6 mil. Kč.
Výnosy firem skupiny JCDecaux (tis. Kč)
výnosy | 2018 | 2017 | změna (%) |
Europlakat | 303 638 | 288 024 | 5,4 |
Rencar Praha | 251 397 | 237 202 | 6,0 |
JCDecaux městský mobiliář | 247 340 | 237 000 | 4,4 |
CLV ČR | 31 228 | 32 699 | -4,5 |
Rencar Media | 19 366 | 20 392 | -5,0 |
City Tools | 9 703 | 10 088 | -3,8 |
Hospodářské výsledky firem skupiny JCDecaux (tis. Kč)
hospodářský výsledek | 2 018 | 2 017 | změna (%) |
Rencar Praha | 29 405 | 24 259 | 21,2 |
JCDeacux městský mobiliář | 15 275 | 4 793 | 218,7 |
Rencar Media | 1 207 | 2 038 | -40,8 |
CLV ČR | 433 | 197 | 119,8 |
City Tools | -1 667 | -494 | -237,4 |
Europlakat | -6 595 | -4 176 | -57,9 |
Zdroj: výroční zprávy za rok 2018
JCDecaux bude muset ale zároveň o důležité pilíře svého podnikání bojovat. Týká se to jednak reklamy na mobiliáři v hlavním městě. Společnost jasně uvedla, že se hodlá plně soustředit na nové výběrové řízení na městský mobiliář v Praze po roce 2021. Současná smlouva mezi Prahou a JCDecaux vyprší totiž v létě 2021 a město se rozhodlo ji neprodloužit a vypsat nové koncesní řízení. Před koncem smlouvy musí JCDecaux zastávky demontovat a místa uvést do původního stavu. Demontáže musí začít již v září příštího roku. Tendr na nový mobiliář však zatím vypsaný nebyl.
V rámci této strategie firma ve čtvrtek 28.11. postavila v Praze na Palackého náměstí za jediný den zastávku MHD, která má podle společnosti odpovídat nejnovějším trendům. Zastávka má digitální panel, umožňuje využít wi-fi připojení, zobrazovat má i reálné časy příjezdů spojů, pokud se propojí s GPS systémy jednotlivých tramvají či autobusů. JCDecaux tím chce demonstrovat, jak vypadají trendy v městském mobiliáři ve světě. V Praze je k vidění také zastávka se zelenou střechou (na Hradčanské) a na Evropské třídě jsou zase zastávky opatřené termofoliemi, které mají v létě čelit vysokým teplotám.

Informační tabule na zastávce JCDecaux na Karlově náměstí, zdroj: JCDecaux
Dlouhodobé spory pak vede společnost Rencar Praha s Dopravním podnikem hlavního města (DPP) o poskytování reklamních ploch na vozech MHD. DPP argumentuje údajnou neplatností smlouvy s Rencarem, ten naopak zastává stanovisko, že tato smlouva je platná. DPP zároveň od začátku letošního listopadu předal necelých 22 tisíc reklamních ploch v pražském metru společnosti Railreklam (skupina BigBoard Praha). Firma Rencar tento krok odmítla a postup napadla u soudu.
-mav-