Na sociálních sítích neumí prodávat až 98 % firem

čtvrtek, 14. listopadu 2019, 07:40 Marketing MediaGuru

Prodávat díky sociálním sítím by chtěla dnes téměř každá firma, daří se to však jen zlomku z nich, ukazuje průzkum společnosti Socialsprinters.

Ilustrační obrázek, zdroj: Shutterstock

Ilustrační obrázek, zdroj: Shutterstock

K prodeji chce sociální sítě používat 9 z 10 firem, jen 2 % se to ale skutečně daří, vyplývá z průzkumu společnosti Socialsprinters. Podle jejího zakladatele Tomáše Mužíka spočívá problém především v tom, že firmy mnohdy nerozumí tomu, jak sociální sítě fungují a jak se na nich lidé chovají. „Firmy často sociální sítě vnímají jako místo, kam mohou přispívat svou reklamou, a pak doufají, že to začne fungovat,“ vysvětluje.

Podle Mužíka je pro úspěch v prodeji na sociálních sítích zásadní dívat se na tento typ médií z pohledu udržitelnosti. „To znamená nenechat se zlákat a vláčet momentálními trendy, které se mění skoro ze dne na den. Je potřeba mít správně nastavené základní pilíře, které se paradoxně netýkají až tak sociálních sítí. Značku, procesy, produkt a prodej. Sociální sítě pak využít jako multiplikátor toho všeho. To je zaručená cesta, která vede k objednávkám,“ radí Mužík.

Nejvíce se k prodeji na sociálních sítích hodí Facebook a Instagram, naopak obtížnější se může zpočátku jevit YouTube. Je-li komunikační základ solidní, výběr sociálních sítích jasný, k prodejům lze pak využít celou řadu přístupů. „Jeden, na který sázím u každého z projektů, se jmenuje Social Twist. Kombinuje sociální sítě a e-mailing. Ze sociálních sítí získáváte návštěvnost, tu přeměníte pomocí chytrých aplikací na leady, v navazující komunikaci představíte, kdo jste, co děláte, proč, jaké to má výsledky a jak to funguje. Ve čtvrté fázi vytvoříte neodolatelnou nabídku a pracujete na tom, aby ji co nejvíce lidí využilo. Následně se snažíte prodat opakovaně a pak se celý cyklus opakuje,“ popisuje Mužík s tím, že investice do vracejícího se zákazníka se vyplatí. Podle studie společnosti Adobe je u vracejících se zákazníků dokonce 9x větší pravděpodobnost nákupu než u těch, co zatím v obchodě nikdy nenakoupili.

Tomáš Mužík, zakladatel společnosti Socialsprinters, zdroj: Socialsprinters

Tomáš Mužík, zakladatel společnosti Socialsprinters, zdroj: Socialsprinters

K oslovení zákazníků se na sociálních sítích hodí video či živý přenos, kterým Facebook dává větší prostor z pohledu organiky. Platí, že více než jedno profesionalizované video za čas se vyplatí publikovat častěji, byť více ,amatérsky‘. Bohatě si vystačíte s telefonem. V rámci přístupu Social Twist využívejte videa jako zdroj návštěvnosti do vašeho funnelu,“ říká Tomáš Mužík.

Díky Social Twist se podařilo Tomáši Mužíkovi nastartovat i jeho druhou firmu Tvoje Krabička, která na bázi předplatného nabízí pravidelnou měsíční dávku kosmetiky. „Za prvních 12 měsíců se nám díky sociálním sítím a výše zmíněného systému Social Twist podařilo prodat za 2,6 milionu Kč,“ přibližuje.

K dalším firmám, které mají s prodejem přes sociální sítě dobré zkušenosti, patří například Brašnářství Tlustý, Gitano Cosmetics nebo Unuo design. Poslední zmíněný založila Petra Plemlová, jež s podnikáním začala teprve před čtyřmi lety. Díky správnému targetingu se její roční obrat vyšplhal na 60 milionů korun, a to zejména díky využití sociálních sítí, včetně Facebooku.

Podle Tomáše Mužíka existují tak jen dva způsoby, jak zaručeně zákazníka ke své značce přilákat a následně mu prodat své produkty – bavit je, nebo vzdělávat. Naopak vyhnout by se značky měly nahodilému vkládání aktualit a novinek. „Nikdo si na sociální sítě nepřišel číst vaši reklamu,“ dodává Mužík.

-stk-